Plaatsen we nog batterijen in de quartz als je ook nog een automaat hebt?

Het was even zoeken naar een redelijk klinkende titel, maar ik heb m’n best gedaan.

Ik ben eens benieuwd naar de mensen hier op het forum die naast hun automaten ook nog een quartz met batterijen in hun bezit hebben en die dit dan ook nog willen dragen.
Dan is het dus toch nog telkens naar de winkel gaan om een batterij te laten vervangen en als je er zo een paar hebt liggen die je dan wel eens wilt dragen, wordt dit toch nog een prijzige aangelegenheid, tenzij je het misschien zelf kan en doet.

Enerzijds was mijn aankoop van een automaat ook bedoeld om niet meer zo afhankelijk te zijn van een batterijtje in je horloge en uiteraard het idee dat dit autonoom werkt, het hele mechanisme hierachter, de precisie, …

Maar aangezien er toch veel afgewisseld wordt in het dragen van horloges, de ene dag deze, de andere dag weer die, lijkt het mij wel dat er wat batterijen nodig zijn.

Want stel dat je een bepaalde quartz lange tijd niet gebruikt maar daar toch misschien €10,- per batterijwissel voor betaald bij de juwelier…

Het leek me leuk dit eens te horen van jullie.

Daarom is mijn Quartz een solar…

1 like

Batterijen vervang ik gewoon zelf, maar de vervanginsinterval is zo laag (meerdere jaren) dat ik me daar niet zo druk over maak.

2 likes

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

5 likes

Ik vervang ook zelf de batterijen; voor de betere quartzen koop ik dan een merk batterijtje, maar ik heb ook een aantal Chinese quartz klokjes, en daar gaan ook Chinese batterijen in; die koop je in bulk, 100 stuks voor een paar Euro. :smile:

2 likes

Niks mis met een goede quartz, zeker niet als het je daily beater is. Als je wat horloge tools in huis hebt is het wisselen van een batterij niet echt een open hart operatie dus dat kan ik nog zelf wel en wat HorloG zegt is natuurlijk helemaal waar, de interval is zo groot dat het nauwelijks kosten zijn. Zeker niet als je een beetje flippert :grin:, dan kom je al helemaal niet aan een wissel toe.

1 like

Tuurlijk. Soms liggen ze weleens maanden stil in de kast. Maar dan rij ik naar Paul van Zeeland in Nijmegen die er voor 3 euro (ja echt waar) een nieuw batterijtje in rommelt. Dan wordt het nooit een kostelijke aangelegenheid.

Voor dat geld ga ik niet zelf klooien. En ga ik ook niet het risico lopen dat de lege batterij gaat lekken.

1 like

Sinds ik fan ben van automaten liggen mijn quartz klokken weg te rotten. Ik doe daardoor ook geen nieuwe baterijen meer in mijn quartz, omdat helaas de fun er af is. Quartz is saaaai!

2 likes

De batterijwissel vind ik niet het grootste nadeel van quartz. Wel als de batterij gaat lekken. Collega geholpen die een Ferrari by Cartier had met lekkende batterij, ETA uurwerkje moest toch vervangen worden. Als je dat hebt bij zeg, je mooie B-1, is je vakantiebudget gelijk een stuk kleiner geworden.

Ik heb liever mechanisch, de quartz die ik heb heeft een zonnepaneel. En teveel horloges in de verzameling heb ik ook al afgezworen. Geen stress dus op dit vlak.

1 like

Eerlijk gezegd denk ik er ook zo een beetje over maar langs de andere kant is het dan ook weer fijn als je zo de quartz kan pakken en kan omdoen.

1 like

Als je bepaalde dingen gaat doen waarbij schade grote kan is wel inderdaad. Klussen etc. Maar toch raar dat 3 jaar geleden deze klokjes voor mij het einde waren en nu geen waardegevoel meer hebben…

1 like

Met zo’n voorraad kun je de eerste 200 jaar gemakkelijk doorkomen​:wink::grinning::wink:

1 like

Precies. Als de Apocalyps uitbreekt gaan we bij @wbcoupe kijken hoe laat het is

6 likes

Ik heb een quartz gekregen met een Ronda 7003.L erin, daar zit een spaarstand op, makkelijk! … :slight_smile:

De rest op de Casio na zijn allemaal handwindertjes en 1 automatische daily beater :slight_smile:

1 like

Quartz…?
Wat is een Quartz…?:innocent:

Jullie overschatten de levensduur van Chinese batterijtjes. :joy:

3 likes

Mijn beste,

Idem dito!!
En ik koop / bestel de batterijtjes via de webshop.
Z’on bestelling past ook gemakkelijk door de brievenbus.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Hoewel eigenlijk alles wel gezegd is en ik nauwelijks iets nieuws toe te voegen heb is het misschien leuk voor de statistieken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een mechanisch uurwerk. Ik zal dan ook niet zo snel een quartz-horloge aanschaffen. Echter heb ik wel enige tijd geleden een quartz voor meer dan 1000 euro laten repareren. Deze had ik voor mijn 18de verjaardag van mijn ouders gekregen en zodoende heeft dit horloge een emotionele waardie die aanzienlijk hoger ligt dan de verkoopwaarde. Maar goed, ik heb naar een aantal automaten ook een paar Quartz-horloges en deze krijgen gewoon een nieuwe battarij als dat nodig is. Ik doe dit, net als velen, gewoon zelf. Ik woon niet bij Paul van Zeeland in de buurt en ik ken teveel verhalen van mensen die zomaar ergens een battarij hebben laten vervangen en er gratis wat krassen bij kregen. Dan maak ik die krassen liever zelf. Bovendien heb ik ook nog een apparaat om de waterdichtheid na afloop te testen.

1 like

:astonished:

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

7 likes