Plakspul voor schroeven

Euh, gel? :wink:

marnix_moed Schreef:

Bedankt allemaal, maar ik denk dat ik locktite
over sla. Het is 't eerste horloge dat ik in
elkaar heb gezet. Al is het een goedkoop horloge,
ik wil niet 't risico lopen dat het niet meer los
te krijgen is.

Ook heb ik twijfels over de secondelijm/Pattex.
Blijft dat niet TE vast zitten? Ik wil namelijk
niet dat m’n mini-schroefjes straks beschadigd
raken, omdat de lijm te hard is geworden en niet
makkelijk losbreekt.

Ook maak ik me zorgen om reststukjes. De
schroefjes gaan in de kast in de kast en is is
niet een gat aan de andere kant. Reststukjes zijn
dus niet zo gemakkelijk te verwijderen als bij
schroefjes in de schakels van een band.

Wat raden jullie in dit geval aan?

Pattex Marnix, Pattex !
Die blijft zacht en houdt toch de schroefjes vast.
Mail eens naar Morse, dat is toch een autoriteit op gebied van horloges maken.
Hij gebruikt ook Pattex dacht ik.

Maar ik denk wel dat er ook Pattex bestaat die hard wordt, dus gewoon effe in de winkel vragen.

Je kunt ook ā€œspoke-freezeā€ gebruiken. Is ook ƩƩn van de locktite’s maar dan die de fietsenmaker gebruikt om hoogwaardige fietswielen te beschermen tegen loslopen. Kan met (relatief) geringe kracht losgedraaid worden.

Bij mijn weten is het de ā€œzwaksteā€ uit de Locktite familie.

Ps: te koop bij de goede (speciaal)fiets handel

RJ-Omega Schreef:

Je kunt ook ā€œspoke-freezeā€ gebruiken. Is ook ƩƩn
van de locktite’s maar dan die de fietsenmaker
gebruikt om hoogwaardige fietswielen te beschermen
tegen loslopen. Kan met (relatief) geringe kracht
losgedraaid worden.

Bij mijn weten is het de ā€œzwaksteā€ uit de Locktite
familie.

Thx voor de tip. Wat met relatief geringe kracht losgedraaid kan worden van een fiets, gaat misschien moeilijk los van een horlogeschroef. Heb je er ervaring mee gehad of kleine schroefjes ook makkelijk loskomen?

Marc-B1 Schreef:

Pattex Marnix, Pattex !
Die blijft zacht en houdt toch de schroefjes
vast.
Mail eens naar Morse, dat is toch een autoriteit
op gebied van horloges maken.

Maar ik denk wel dat er ook Pattex bestaat die
hard wordt, dus gewoon effe in de winkel vragen.

Waar is Morse wanneer je em nodig hebt :wink: Zal hem eens een PB-tje sturen.

marnix_moed Schreef:

RJ-Omega Schreef:

Je kunt ook ā€œspoke-freezeā€ gebruiken. Is ook
ƩƩn
van de locktite’s maar dan die de fietsenmaker
gebruikt om hoogwaardige fietswielen te
beschermen
tegen loslopen. Kan met (relatief) geringe
kracht
losgedraaid worden.

Bij mijn weten is het de ā€œzwaksteā€ uit de
Locktite
familie.

Thx voor de tip. Wat met relatief geringe kracht
losgedraaid kan worden van een fiets, gaat
misschien moeilijk los van een horlogeschroef. Heb
je er ervaring mee gehad of kleine schroefjes ook
makkelijk loskomen?

Yep! Ik heb het zelf een paar maal gebruikt in de band van mijn Breitling Titanium, die later weer in de ā€œzomerstandā€ gezet moest worden. Met een goed passend schroevendraaiertje even kracht zetten en daarna draait het gewoon los.
Dus op titanium werkt het in ieder geval, zal ook wel bij RVS werken.

Op de cursus horlogemaken in Schoonhoven werd wel gebruikt gemaakt van Loctite, maar dan van het type 222. Dit is bedoeld voor een ā€˜zwakkere’ verbinding en dus geschikt(er) voor horloges.

Groet,

Mark

marnix_moed Schreef:

Marc-B1 Schreef:

Pattex Marnix, Pattex !
Die blijft zacht en houdt toch de schroefjes
vast.
Mail eens naar Morse, dat is toch een
autoriteit
op gebied van horloges maken.

Maar ik denk wel dat er ook Pattex bestaat die
hard wordt, dus gewoon effe in de winkel
vragen.

Waar is Morse wanneer je em nodig hebt :wink: Zal hem
eens een PB-tje sturen.

En PB’tjes beantwoord…:)…(was veel te mooi weer om achter de computer te kruipen… :wink: )

Voor alle duidelijkheid:

Er bestaan verschillende soorten Pattex en Locktite.

Voor loszittende band- en kastschroefjes gebruik ik zowel Locktite 221 of 222 (schelen niet veel, 222 is iets dikker) als Pattex contactlijm (dus NOOIT seconden-lijm!)

Als ik twijfel over de breekbaarheid van de schroefkopjes, dan zal ik eerder Pattex contactlijm gebruiken (die blijft wat ā€œrubber-achtigā€ en is makkelijk achteraf te verwijderen)

Hier enkele linkjes:

http://www.watchtool.co.uk/loctite-thread-lock-strength-p-6816.html

http://www.pattex.be/new/nl/onzeproducten/01_contactlijmen/01_Contactlijm_Contact_BENL_NL

Met Vriendelijke Groeten

Morse.

Bedankt allemaal, zal ze beide eens uitproberen. Eerst maar eens op de goedkope horloges :slight_smile:

Enneh die Morse, heeft met het mooie weer toch maar ā€˜even’ een super-uitgebreid-lang-en-geillustreerde uitleg gegeven. THX!

Vandaag naar de Gamma geweest (20% korting) en meteen even naar de Pattex gekeken. Blijken ze er maar liefst 3 soorten contactlijm te hebben: contact,tix-gel en transparant. Ik heb transparant gehaald (omdat ie glashelder is en vochtbestendig). Is dit geschikt voor m’n schroefjes of moet ik een andere hebben?

P.S. Ook een gereeedschapswagentje gehaald waar nu mijn watchtools in zitten en m’n horlogemakers-watchwinder in zit gemonteerd. Zit alles netjes opgeborgen :slight_smile:

Foto’s Marnix, foto’s !!! :smiley: :wink:

Je bedoeld waarschijnlijk van dat karretje… Ehm… dat durf ik niet te vertonen:o Zo een Stanley Mobile Work Center is meer voor heavy gereedschap en ziet niet echt uit. Praktisch dat wel…
Misschien verzin er ik later nog iets eleganters op.

Nou vooruit:

In de onderste module zit m’n watchwinder. Bovenin de tools.

Leuk ! (tu)
Als het maar praktisch is ! Niet ?

Uhm… het oog wilt ook wat, maar ik dacht, ach als ik later wat anders heb, dan kan ik er altijd een boormachine, zaag enzo in kwijt.
Voor nu volstaat 't. Alleen is ie niet echt geluidisolerend (mini dun plaatje plastic), dus hoor ik de watchwinder erin rondtollen… (td)

Sorry voor het ophalen van een oud onderwerp, maar mijn HFLE2011 viel dus laatst bijna van m’n pols omdat ik een schroefje kwijt was. Sta je toch raar te kijken als je de tijd wil checken en het ding vliegt van je pols.

Ik kan dus het beste voor de transparante pattex gaan, als ik het zo lees?

Pattex is OK als je het eerst kan uitproberen op iets wat geen waarde heeft. Hoe kleiner de schroefdraad is, des te zwakker moet het spul zijn.
Voor horlogerieƫn wordt professioneel het rose Locktite 222 aanbevolen.
Paarse Locktite is ook zwak. Blauw is al gauw zo’n twee keer sterker. Rood of oranje mag je voor kleine schroefdraad die eens los moet, nóóit gebruiken!
ISO-norm 9001 geeft de standaard kleurcodering, die tegenwoordig algemeen gevolgd wordt.
NB: mocht iets onverhoopt niet los willen, dan kan je lokaal verhitten tot zo’n 230 graden en dan in hete toestand losdraaien. Na afkoelen heb je kans dat het zaakje nog vaster zit…

Op de website staat naar mijn mening ook goed aangegeven welk product voor welke toepassing gebruikt dient te worden: http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.xsl/full-product-list-loctite-5281.htm?&countryCode=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=productfinder&param2=mode%3Dfull|

meijerhj Schreef:

Op de website staat naar mijn mening ook goed
aangegeven welk product voor welke toepassing
gebruikt dient te worden:
http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.x
sl/full-product-list-loctite-5281.htm?&countryCode
=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&r
edDotUID=productfinder&param2=mode%3Dfull%7C

Nadat ik de website heb gezien, waardeer ik de samenvatting van taaiewillem nog meer :wink: