Hoewel dit horloge redelijk basic is, heeft het toch een leuk movement er in zitten (geen idee wat precies, het schijnt in house te zijn), dat rustig weg tikt op 28.800 bph, hacking heeft en waar de datum strak op 12 uur verspringt. Zeker niet gek voor de €20,- die ik er voor heb neergelegd.
Nu spookt het idee al enige tijd door mijn hoofd om een horloge te gaan modden, en dit horloge leek mij uitermate geschikt hiervoor. Het zou een simpele mod betreffen waarbij ik de simpele wijzerplaat wil vervangen door eentje met wat meer ‘diepgang’, aangezien deze wijzerplaat alleen geprint is.
Nu is mijn vraag aan jullie: wat zouden de juiste stappen zijn om zo’n project te gaan ondernemen? Ik heb zelf wat op YouTube rondgestruind, en daar kan je goed materiaal vinden om je er doorheen te loodsen. Echter zou ik bijvoorbeeld geen flauw idee hebben welke tools hiervoor geschikt zouden zijn, en daarnaast zou ik ook geen flauw idee hebben wat voor wijzerplaat zou passen, en laat staan waar ik een redelijk kwaliteit wijzerplaat zou kunnen aanschaffen.
Mochten jullie mee willen denken, dan hoor ik het graag! En zo niet, even goede vrienden
Alvast dank!
Er is een reden waarom de SKX007/009 en de invicta pro diver zo vaak worden gebruikt voor mods,
veel universele mod-onderdelen beschikbaar via dagaz, ebay, crystaltimes etc.
Als je enkel de wijzerplaat wil vervangen zou ik eerst de afmeting correct nameten,
en dat als vertrekpunt nemen.
Je gaat zowiezo zo’n caseback opener moeten aanschaffen, en indien je niet heel handig bent ook zo’n tool om wijzers te bevestigen.
Micro schroevendraaiers kunnen ook te pas komen.
Op ebay kan je zo’n set vinden voor 10 euro uit china, maar deze is echt
Je zult een caseback opener, wijzer demonteer tool en 1 a 2 goede schroevendraaiers moeten hebben om überhaupt de dial los te kunnen krijgen. Zelfs via Ali Express kosten deze tools al bijna de prijs van het horloge dus je moet de afweging maken voor jezelf of je het dat waard vindt.
Dan moet je inderdaad nog een dial vinden die past. Als je (misschien via de fabrikant) niet achter de diameter van de dial kunt komen en niet weet of er een standaard uurwerk inzit wordt het lastig een dial te vinden die past. Je zult dan sowieso eerst het uurwerk eruit moeten halen om te meten.
Qua diameter lukt misschien nog wel, maar datum op 6 wordt al weer iets moeilijker. De dial zit waarschijnlijk vast met 2 pootjes. Je kunt waarschijnlijk wel een dial vinden zonder pootjes of op een andere plaats maar dan moet je weer kijken hoe je de dial vast gaat zetten. Met dial dots of zoiets. Ik denk dat het de moeite niet waard is.
Zelf zou ik mijn verlies pakken en kijken voor iets wat gelijk naar je wens is. Een Seiko 5 of een Vostok Amphibia hoeft (zeker 2e hands) niet de wereld te kosten en dan heb je qua prijs/kwaliteit een dijk van een horloge. Eventueel kun je die later altijd nog modden omdat daar heel veel voor te krijgen is.
Je kunt dit horloge dan altijd nog dragen voor de afwisseling of proberen te verkopen. Of je maakt er iemand anders blij mee, hou je er nog een goed gevoel aan over ook.
Of alle onderdelen los bestellen bij Alie. Ben je wel iets duurder uit dan een complete nieuwe, maar heb je wel de lol van het bouwen en kun je helemaal naar eigen smaak expirimenteren/ bouwen.
Net als jij hebt gedaan. Is inderdaad ook nog een optie ja. Lekker een paar avonden aan de keukentafel, potje bier erbij en als resultaat een horloge dat je zelf in elkaar hebt gedraaid.
Dank voor de reacties! Ik zal eens gaan kijken hoeveel ik er over kan uitvinden. Mocht t project uiteindelijk in gang gezet worden dan zou ik mn best doen een verslag er van te maken
je kunt ook eens denken aan het kunstmatig verouderen van een horloge, het uurwerk eruit halen en de rest met een vlammenwerper of dremel te lijf gaan een maandje in de tuin begraven of in het aquarium gooien.
( de zogenaamde schoonmoeders behandeling )