Plastic Fantastic and Black is Beautifull !?

Voor de keuze van een horloge heb ik een makkelijke voorkeur:
Stalen kast, liefst geborsteld, zwarte wijzerplaat en liefst een automaat, een beetje waterdichtheid en een sportief uiterlijk is dan mooi meegenomen.

Waarschijnlijk ben ik door de zon van mijn geloof gevallen, want het volgende is hier vandaag gearriveerd :sunglasses:

Het is zusje/broertje van deze:

Want ook dit komt van de Marathon Watch Company in Canada en is een Marathon Navigator met Mil 46374 G specificatie.

Houdt U vast, de kast is van een composietmateriaal, voor mij lijkt het meer plastic en het uurwerk is quartz. Bent u er nog ? In hetzelfde doosje zat nog een F en een E versie.
De F versie is hetzelfde met uitzondering van wat extra text ( Marathon U.S. Government ) op de wijzerplaat.
De E versie is een handopwindertje maar een stuk kleiner en anders van vorm, tzt zal ik hem fotograferen.

Zelf weet ik nog niet goed wat ik ervan moet vinden want ik ben op zijn minst een Seiko duikertje gewend die wel iets aan gewicht meebrengt, deze weegt 39 gram (zonder band). Poeh, Poeh !! De draairing van een Seiko is ook van een geheel andere orde, want deze is ook weer van composietmateriaal en dat klikt net effe anders als een stalen mechanisme.
Nou heb ik vanmiddag staan schilderen en je voelt hem eigenlijk niet. Een seiko glijdt dan toch wel enigszins op en neer.
Verder is het geheel wel erg zwart alhoewel dat wel past bij mijn manier van denken :D:D

Het is een echte toolwatch, niets overbodigs of extra leuke dingetjes zijn niet aan boord. What you see is what you get !! Zelfs de verpakking is maar een kartonnen doosje met een ID sticker erop. Degenen die een SAR hebben kennen het doosje wel

De kastdiameter is 42 mm, ong hetzelfde als bij een SKX 007. Het geheel lijkt echter wat kleiner waarschijnlijk door de kleur en het glas (glas ? het lijkt plastic maar is hesalite, kan ik alvast een beetje wennen aan een Speedy ) is wat kleiner en ook nog bol. Verder is het geheel ook minder hoog.

Het vergelijk met de seiko gaat wel een beetje op want de prijs is ongeveer gelijk aan een SKX’je.

Waterdicht tot 6 Atm, onderdrukbeveiligd, beveiligd tegen magnetische invloeden (is dat nodig bij quartz ?) Klikdeksel, makkelijk voor het vervangen van een batterij.
Springbars kunnen niet verwijderd worden, je zult dus altijd een nato band of zoiets moeten dragen.

Opmerkelijk is het lichtgevend materiaal op de wijzerplaat, wijzers en draairing. Dat is geen pasta maar min of meer de nieuwe TL-buis techniek zgn Tritium. Op de wijzerplaat en wijzers zitten hele kleine glazen buisjes die constant licht geven, opladen in het licht is niet nodig.

Net als bij de SAR een heel verhaal op de achterzijde met Militaire codes, zal eens gaan uitzoeken wat het allemaal is. Ik heb de beschermfolie nog even laten zitten, want stel je voor er zou een krasje op komen :X :D:D

Overigens zijn er ook oudere versies met een stalen kast…wellicht to be continued…

Lucien, dit is toch de watch die de Amerikaanse militairen in Irak omhebben??

Gefeliciteerd Lucien!

Ps maar op met het horloge; er staat niet voor niets het symbool van ‘radioactief gevaar’ op de wijzerplaat; teveel tritium is slecht voor je gezondheid! Maar de afleesbaarheid in het donker is ontzettend goed, heb daar eens wat plaatjes van gezien.

Vind je hem echt niet té licht?

Gerwin

Mooi zwart is niet lelijk hoor :smiley:

Ondanks dat het geen duikers zijn vind ik ze wel interessant, heb er al een paar keer naar gekeken dus … wie weet :wink:

Ruud

Het gevaar schijnt nogal mee te vallen: die radioaktiviteit kan alleen vrijkomen als je zo’n Tritium gevuld buisje breekt; er kan geen radio-aktieve straling door het glas komen, enkel het licht (volgens de fabrikant dan); deze buisjes noemen ze trouwens Trasers en zijn idd ontwikkeld voor militaire doeleinden, bijgaand een quote uit de beschrijving:

Construction:

Most trasers are made as follows: You take a small tube of borosilicate glass - borosilicate is preferred because it is mechanically strong - line the tube with a phosphor, fill the tube with a radioactive material such as tritium and seal the ends.

Energy from the tritium strikes the phosphor and stimulates it to emit light. The radiation cannot make it out through the glass but the light can. Thus the tube glows but does not emit radiation. By changing the phosphors you can make the traser glow in various colors. The quality of the light can perhaps be desribed as “pastel neon.” Green is usually the color that will glow most brightly. Trasers are not normally bright enough to make a flashlight themselves. They are excellent for marking the flashlight so you can find it when it is off.

Paul

Ik vind 'm er super uitzien. Echt een toolwatch pur sang. Niks mis met quartz in zo’n geval!

Hm, even los van de aanname dat 't waarschijnlijk wel om zeer zwakke radioactieve straling zal gaan, plaats ik toch mijn vraagtekens bij de officiële technische uitleg dat licht wèl en straling niet door het glas kan… Isnie logisch… :S

Kweenie,
maar 't is niet alleen de uitleg van de fabrikant: de militaire specificatie schreef zowieso voor dat er geen straling meetbaar mocht zijn; zie voor de hele geschiedenis:
http://www.alarm.de/security/pd1103193526.htm?categoryId=26

Zie ook de uitleg van de voordelen van het anti-magnetische kunststof kastje: omdat de kast niet van metaal is voorkomt dit een afwijking van een handkompas, en kan ook geen mijnen of andere explosieve boobytraps “triggeren”: doh… waarvan is 't geweer dan gemaakt dat die militair draagt :S

Hoe dan ook: er zit heel wat vernuftig denkwerk in deze horloges!

Groet,
Paul

Een leuk linkje Paul, bedankt.

Geeft veel informatie en wat stof tot nadenken… :wink:

De opmerking over de radioactiviteit had ik bedoeld met een knipoog. Wanneer het echt gevaarlijk zou zijn, zou het niet op de markt komen.

Waik mij ook bevreemd is de opmerking van de fabrikant dat er wel licht door het glas kan, maar geen straling. Maar aan de andere kant, ik ben ook geen deskundige op dit gebied.

Lucien, ik zou hem gewoon dragen hoor!

Gerwin

Dus je hebt er drie gekocht of lees ik nu helemaal verkeerd.

quote:

In hetzelfde doosje zat nog een F en een E versie.
De F versie is hetzelfde met uitzondering van wat extra text ( Marathon U.S. Government ) op de wijzerplaat.
De E versie is een handopwindertje maar een stuk kleiner en anders van vorm, tzt zal ik hem fotograferen.

Het verschil tussen de F en G versie is een extra text op de wijzerplaat:
Marathon en U.S. Government.

Bij de G versie is de wijzerplaat uit veiligheidsoverwegingen steriel. Niet overal is men dol op amerikanen, blijkbaar.
Ik heb ze allebei genomen aangezien ik niet wist welke mooier zou zijn, mijn voorkeur gaat echter uit naar de versie met de text. Er kan er altijd weer eentje weg…toch ? :smiley:

Het allernieuwste type is ook leverbaar met datumaanduiding en is naw hetzelfde uurwerkje als in de Marathon TSAR.

De E versie is zeer klein, heeft ook geen a-symmetrische kast maar wel met een zwitsers handopwinder uurwerkje en dateert uit de tijd van “Desert Storm” en dat was in 1991 oa daarom heb ik hem maar erbij genomen. Dragen zal ik deze niet zoveel, kost minder als een origineel seiko duikers bandje.
Aan deze is wel te zien dat de werking van de Glastubes al een beetje af aan het nemen is.

Hoi Lucien,

Vind het mooie horloges, voor wie en voor wat ze moeten dienen, militair.
Ik vind het trio een interessant verzamelobject en zouden bij mekaar moeten blijven. (mijn gedacht).

Wat tritium betreft ik werk er nog regelmatig mee en is niet gevaarlijk, doch mag niet meer verkocht worden in de horlogeriehandel. Ik heb ook verschillende lichtgevende niet radioactieve pasta’s.

Hier is een tekst die een beetje verduidelijking kan geven over tritium.

Tritium (symbool T of 3H) is een isotoop van waterstof met in de atoomkern een proton en twee neutronen, in plaats van alleen maar een proton. De atoommassa bedraagt 3.016049. Tritium is radioactief (beta-verval, ca. 6 KeV) met een halfwaardetijd van ongeveer 12.26 jaar. De laag-energetische elektronen (betastralen) van tritium dringen niet door de menselijk huid heen. Het is alleen gevaarlijk als het in grote hoeveelheden wordt opgenomen. De lage energie van de straling maakt het ook moeilijk deze te detecteren. Tritium is bij standaard temperatuur en -druk een gas, net als waterstof. Tritium komt in de natuur voor door de interactie van kosmische straling met deuteriumkernen in waterdamp in de atmosfeer; het ontstaat in kernreactors als 6lithiumkernen aan een neutronenbron worden blootgesteld.

De chemische eigenschappen van tritium zijn nagenoeg gelijk aan die van waterstof. Door de ten opzichte van waterstof drie maal zo grote atoommassa zijn de fysische eigenschappen van veel tritiumverbindingen echter meetbaar verschillend van de analoge verbindingen van waterstof.

Het wordt wel gebruikt in atoomwapens en in experimentele installaties voor kernfusie omdat het relatief makkelijk kernfusie ondergaat. Het vindt ook toepassing en in lichtgevende stoffen (b.v. horlogewijzers), waarbij natuurlijk de stralingshygiëne bepaalde eisen aan de verwerkingstechniek stelt.

Tritium werd in 1934 voor het eerst gemaakt uit deuterium door Ernest Rutherford, die samenwerkte met Marcus L. Oliphant en Paul Harteck. Rutherford kon het tritium niet zuiver verkrijgen, een taak waar later Luis Alvarez wel in slaagde, die ook deduceerde dat de substantie radio-actief moest zijn, wat juist bleek. W. F. Libby ontdekte dat tritium kon worden gebruikt om de ouderdom van waterlagen vast te stellen, wat b.v. toepassingen heeft bij wijnjaren en grondwatermonsters. De techniek is analoog aan koolstofdatering. Atmosferische kernproeven veroorzaakten in de jaren zestig een duidelijke piek in de hoeveelheid aanwezig tritium in de atmosfeer.

Freddy

Mag ik vragen wat deze horloges nou kosten. Moet nog een beetje een huis/tuin/keuken horloge hebben en deze zijn wel heel gaaf.

Hier zijn wat adressen: Kun je zelf even kijken. Ik heb ze van dezelfde leverancier als mijn SAR en wellicht zodoende dat ie voor mij een speciale prijs heeft gemaakt.

www.broadarrow.net

www.westcoastime.com

Net als bij de Seiko duikertjes gaat er een horlogewereld voor je open zodra je je een beetje gaat verdiepen in de “military issued watches”

BTW als je gecharmeerd bent van de licht technologie kun je ook bij Traser watches, Luminox zoeken. P6500 als zoekterm werkt ook.

NIet heel duur, maar met $165 toch niet heel goedkoop. Dat handopwindertje kon ik nergens vinden. Hoe breed is ie eigenlijk, 38mm ofzo.

Dat handopwindertje is 33 hele millimeters in doorsnede, heel klein dus. maar veel gebruikte militaire horloges zijn aan de kleine kant, zal zeker iets met bewegingsvrijheid te maken hebben.

Degene zonder text is normaal 165 USD, degene met text 195 Dollar, Die kleine kost normaal ong. 50 USD. Ik hoefde minder als 2x zonder text te betalen…dus het viel heeeel erg mee.

Das inderdaad goed te doen.

Ik heb je iig een PB gestuurd.

Gisteren was ik aan het klussen en droeg mijn Marathon Navigator met de extra text op de wijzerplaat.
Aangezien ik extreem voorzichtig ben met mijn horloges heb ik hem uit voorzorg tijdens verfwerkzaamheden even afgedaan en weggelegd.
Nou stond in de buurt van het horloge een open fles thinner. Dom, dom, dom ! Altijd afsluiten zo’n fles :D:D

Je voelt hem al aankomen, op een gegeven moment zag ik die fles thinner niet staan maar liggen en er was al een ruime hoeveelheid thinner uitgelopen OVER DE KAST VAN MIJN MARATHON !! :x:X:X

ALARMFASE ROOD !!! Ik heb hem meteen schoongeveegd en schoongemaakt, uiterlijk is er gelukkig niets aan te zien maar er is thinner onderin een holle ruimte van de draairing terechtgekomen en aangezien de kast composiet/plastic is, is waarschijnlijk een en ander gesmolten door de thinner want de draairing is met geen mogelijkheid meer te bewegen. Zelfs geen millimeter !! Gelukkig staat de ring op 12 uur, maar wel jammer. je kunt niet voorzichtig genoeg zijn!!

Ik kan de ring er afhalen/ afbreken maar denk dat ik het zo maar laat zitten, want ik weet niet of ik het daarna nog in elkaar krijg.

Verdomd spijtig ongeval !
Het kan goed zijn dat als je de ring er af doet je hem er niet meer op krijgt.
Maar als er niets gesmolten is door de thinner begrijp ik niet wat onder de ring wel zou gesmolten zijn, plexiglasrand ???