Plastic in de Valjoux 7750

Ik zat gisteravond de buitenlandse horlogefora door te nemen toen ik een topic tegenkwam over de Valjoux 7750. Iemand vroeg hoe je kon zien met welke gradatie je te maken had. Iedereen zei ‘niet’ en ineens zei iemand ook van: ‘nou, ze hebben in ieder geval allemaal plastic onderdeeltjes’. Ik van: (slik) Wat???

Kan iemand die bevestiging doch ontkennen? Ik bedoel, 90% van alle chrono’s op de markt zijn een (omgebouwde) Valjoux 7750. Daar zit toch geen plastic in? Dat zou voor mij i.i.g. het gevoel van een mechanisch horloge aantasten.

Ook in de nieuwe calibers 1861/1863 van de Omega Speedmaster zitten enkele kunststof onderdelen. Daar is ongetwijfeld een reden voor. En niet om te bezuinigen volgens mij.

hans

En bij de Speedmasters met saffierglas met zicht op het uurwerk,hebben ze de plastic onderdelen vervangen door metaal.
Dit voor een mooier uiterlijk.

Plastic can be fantastic. :wink:

Zoals eerder gezegd zullen er wel redenen voor zijn. Ik heb er niet zo een moeite mee als de kast afgesloten is.

Is er iemand die een detail foto kan maken van het uurwerk ( 3570.50.00 )?
Ik ben ook wel erg benieuwd…

Grt. René

Het plastic wat je bedoeld is meestal een PFTE, aka teflon, aka delryn, (is beetje afhankelijk wie het maakt) en is bedoeld om wrijving te verminderen. Om het te zeggen dat het een goedkoop onderdeel is, tja PFTE is onder de kunststoffen relatief duur. Ongeveer 9 euro vergeleken met PP (waar bijna alles van gemaakt is) a 1,5 euro.

r.obelink Schreef:

Is er iemand die een detail foto kan maken van het
uurwerk ( 3570.50.00 )?
Ik ben ook wel erg benieuwd…

Grt. René

Foto van een 1861. Is het witte gedeelte:

Snelle actie (tu)
Thanks…

Grt. René

In part 2 kan je enkele onderdelen uit kunststof zien.

Dit is geen ‘higg grade’ versie van het werk, maar ik kan niet zeggen of deze onderdelen daar wel worden vervangen door metalen …

In de Valjoux 7750 serie zijn de kunststof heveltjes vervangen door metalen vanaf 1998.
Chronoswiss vond dit geen gezicht en had als eerste dit veranderd, een paar jaar later volgde de fabriek dit voorbeeld.
Hier een foto van een 7765 , de kunststof hevel zie je naast de bovenste drukker.

Kunststof onderdelen in een uurwerk is toch niet per definitie slecht? In sommige gevallen wordt daar juist voor gekozen omdat de eigenschappen van die kunstofsoorten beter zijn dan metaallegeringen. Ook in de Rolex 3135 vind je kunststof.

Lemania 5100, veel kunststof maar een super uurwerk dat enorme G-krachten aan kan.

Met kunststof is niks mis behalve de perceptie die je hebt.

Men associeert kunstoffen vaak met het gevoel van goedkoop.
Kunstoffen zijn vaak duurzamer en meer high end dan metalen (niet qua look, maar wel qua proces)
Een voobeeld: ik stond laatst koffie te drinken met twee strandzeilers.
Strandzeiler A vertelde strandzeiler B dat hij een raceklasse strandzeiler aan het bouwen was waarbij de onderdelen verlijmd waren i.p.v. aan elkaar gezet met bouten en moeren.
Dit was in de ogen van strandzeiler B belachelijk, …want zoiets is toch geen duurzame kwaliteit!?
Strand zeiler A is werkzaam in de ontwikkeling van high grade lijmen die voornamelijk geproduceerd worden voor de lucht en ruimtevaart en waarmee bijvoobeeld hitteschilden op een spaceshuttle verlijmd waren.
:wink:

Alleen het busje waarin het centrale secondenwiel draait is van teflon en de stopper van de uurteller onder de wijzerplaat,soms nog op de secondenteller, deze om minder beschadigingen te hebben door het stoppen van de hevel op het wiel. Metaal op metaal kan de zeer fijne tandjes beschadigen. Heeft hier zeker belang in zijn functie.

heeft te maken met gevoel denk ik…kunststof " klinkt" in veel oren wat minder degelijk dan metaal maar het heeft zeker zijn/haar funtie in de vorm van sommige onderdelen zoals Freddy al aangaf

1 like

capice Schreef:

heeft te maken met gevoel denk ik…kunststof “
klinkt” in veel oren wat minder degelijk dan
metaal maar het heeft zeker zijn/haar funtie in de
vorm van sommige onderdelen zoals Freddy al aangaf

Ja, dat heeft er zeker mee te maken. Gezien het feit dat velen van jullie niet verbaasd reageren doet mij vermoeden dat het mijn horloge-naïviteit betreft. plastic klinkt inderdaad cheapo, maar als het een functie heeft. Vooruit dan maar… :slight_smile:

In de nieuwste serie vliegtuigen /straaljagers wordt meer plastic/composietstof gebruikt dan staal bv.dus waarom niet in uurwerken, het is meer het gevoel dan…

mvg
Lex

Ik heb nog nooit eerder plastic in een origineel Valjoux 7750 uurwerk gezien. Wel in nep merkhorloges.