Mijn vriendin heeft redelijk recent een aantal erfstukken mogen ontvangen.
Een gouden JLC - horloge hebben wij zodoende hier een aantal dagen geleden gedeeld.
Vandaag een ander horloge waar wij graag meer informatie over zouden vergaren.
Aangezien ik slechts 2 foto’s kan / mag plaatsen zal ik proberen het stuk te omschrijven, voor zover dat niet op de foto’s waar te nemen is.
Op de achterkant van de kast staat ‘Platine’ met daaronder de cijfercombi: 3834
Aan de binnenkant van de sluiting een markering met 0750.
Een merknaam kunnen wij nergens ontwaren.
Wij vermoeden dat het horloge stamt uit de jaren 40.
Kan iemand dat hier bevestigen?
Weet iemand hoe dit horloge heet of wie het gemaakt heeft?
Kunnen wij dit stuk, gezien de eventuele waarde, beter laten taxeren?
Zo ja, heeft u wellicht tips voor erkende betrouwbare vakmensen?
En aan welke kosten moeten wij dan denken?
Door het gebrek aan kennis aan onze kant zijn wij wat huiverig op dat vlak.
Dit komt meer neer op sieraadwaarde dan horlogewaarde, tenzij het uurwerk van een merk als JLC, PP, Vacheron vandaan komt.
Platina lijkt me inderdaad (op basis van “platine”). 3834 lijkt me een serienummer, 750 zou voor 750/1000 platina kunnen staan. Tegenwoordig wordt vrij standaard 950/1000 platina gebruikt.
Ik vind het een hele merkwaardige horloge (en ja, daar heb je niks aan). Intrigerend ook. Want het is een horloge die toch wel enige status moest of wilde afdwingen in die tijd, maar op geen enkele manier wilde de maker ervan geidentificeerd worden ofzo. Want geen merknaam op plaat.
Ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Zelf denk ik idd dat de 0750 markering WG moet voorstellen. De 3834 zou een serienummer kunnen zijn, maar dan strookt dat niet met het merkloze van het horloge.
Wat foto’s van de binnenkant (uurwerk/kast) zouden kunnen helpen bij het identificeren. Wat kan is dat het logo op de wijzerplaat verdwenen is omdat deze vaak geprint was ipv hard enameled (zoals de treinrails/nummers). Of nog waarschijnlijker, een uniek stuk van een juwelier.
Het was niet ongewoon dat de band van ander materiaal was dan de kast. Alhoewel ik een lichte twijfel heb of deze milanese band er origineel bij zat. Is een andere stijl.
Ik heb ook mijn twijfels of die milanese band origineel is. Hij lijkt zelfs deels onder de kast door te lopen. Volgens mij zou hier eerder een cordette of moire band aan gezeten hebben