Weet iemand waarom platina horloges zoveel duurder zijn dan 18K-gouden horloges? Platina is natuurlijk een wat duurdere grondstof, maar voor het prijsverschil tussen exact hetzelfde Pt950 horloge en 18K-gouden horloge kun je (in sommige gevallen, zoals de Richard Lange en de PP5146) 250 gram platina kopen terwijl die horloges in totaal niet meer dan 100 gram wegen (schat ik). Platina zou volgens sommigen iets moeilijker te bewerken zijn, maar ook dat verklaart niet het megaverschil. Is het dan toch gewoon een kwestie van marketing? Alvast dank, Rainer
– moved topic –
zal toch het bewerken zijn en gelijk wat een gek er voor geeft vaak zijn het toch de duurdere merken die er mee komen
Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met prestige. Voor de leek lijkt het gewoon staal, maar alleen de drager weet wat 'ie voor bijzonders om de pols heeft.
Waarom zou iemand een S65 nemen als een S63 ook voldoet.
Misschien dat de aantallen die ervan gemaakt worden er ook iets mee te maken heeft.
Doorgaans wordt platina veel minder gebruikt dan goud.
Platina horloges worden ik kleinere aantallen geproduceerd en het is moeilijker te bewerken.
Platina is een beetje ‘klei achtig’. Het is bijvoorbeeld heel erg moeilijk om krassen weg te poetsen.
18k goud heeft een legering en is dus niet 100% puur goud. Platina horloges zijn bijna puur platina.
Dat zijn de belangrijkste redenen waarom een platina horloge zoveel duurder is.
-Kleinere oplage stuwt de prijs omhoog.
-Materiaal is zeldzamer en duurder.
-Materiaal is moeilijker te bewerken.
-Marketing en prijspositionering bepalen ook de prijs.(zie prijsverschil stalen horloge / gouden horloge, is ook niet te verklaren door de goudprijs)
Zoals Dimer ook al zegt : Het betreft een andere legering.
Je kunt de goudprijs dus niet 1 op 1 vergelijken met de platinaprijs voor wat betreft een sieraad of horloge.
De goud- en platinaprijs is gebaseerd op het pure materiaal.
Echter bij een 18 krt gouden horloge is “slechts” 75% puur goud.
Bij een platina horloge is 95% puur platina.
Het is bijna onmogelijk om Platina te bewerken.
Platina vraagt geen onderhoud, het word niet mat.
Januari 2008 koste een Gram Platina 33,-- Euro, en Goud 19,-- Euro per Gram (Inkoop)
En dan nog een Horloge kast maken.
Dat is wel een groot verschil. Vandaar die prijs verschillen.
Alle Horloge Merken die toen in Productie waren zijn te DUUUUUUR.
Op dit Moment zijn er de laatste 2 maanden, 3 platina horloge verkocht via de Juwelier.(Dec.2008-jan.2009)
Vandaag (Feb, 2009) staat de Goud prijs boven de Platina prijs.
ik zag wel maar keek niet
oftewel keek niet naar de datum (je hebt gelijk golddigger)
Het Feb, 2009…
gecorrigeerd your right