Plexi vintage tissot

Hallo,

Tijdje terug een vintage PR 516 met 2481 uurwerkje op eBay gekocht. Behalve originele bezel leek verder alles oké.


Kort erna zag ik dat de chapter ring begon te draaien. Het ligt waarschijnlijk aan het glas die niet helemaal op de ring aansluit.
Ik ging zelf op zoek naar vervanger, maar ik weet niet wat ik precies moet hebben qua maatvoering etc.
Ik kan er sowieso weinig over het horloge vinden.

Iemand ervaring mee ?

Misschien weet @wbcoupe of @JimSoul hier meer over?

1 like

Wat ik er van weet is dat dit een lastig probleem is. Veel PR 516 modellen hebben inderdaad een chapter ring die aan de binnenkant van het glas geklemd zit. Bij deze is vrijwel zeker het glaasje vervangen door een universeel glas waardoor de chapter ring los ligt.

Ik heb zelf een keer een 516 GL gehad waarvan het originele glas ontbrak, en dat heb ik toen vervangen door een Sternkreuz St, paste ook niet geweldig, maar de chapter ring bleef in elk geval op z’n plek zitten. Overigens heeft een 516 GL een andere glasmaat dan deze, dus aan de maat kan ik je niet helpen.
https://www.cousinsuk.com/product/domed-top-sternkreuz-st

Wellicht dat je ook een spanringglas zou kunnen nemen, spanring eruit trekken en hopen dat de chapter ring op de plek van de spanring past, maar ik heb dat nog nooit geprobeerd.

4 likes

Bedankt voor de tip :+1:

1 like

Je kunt me ook het exacte typenummer doorgeven (en evt. serienummer) en dat kijk ik in het bestelsysteem van Tissot voor een origineel. Mag ook via PB.

Cheers,
Lowieke.

1 like

Ik heb twee nummers kunnen vinden, eentje op het deksel en eentje op het uurwerk zelf

Uurwerk - 17197885
Deksel - 44630-5X

Helaas, geen treffers.

2 likes

Ah, jammer. Anyway, bedankt voor de moeite