Plezier met Chinese skeleton horloges

Naar aanleiding van een posting van geacht forumlid Pontiac had ik een reactie op de Vostok (tu) en het Chinese Skeleton horloge.

Voor wat dit laatste betreft hierbij nog een aanvulling met wat plaatjes van ook een paar van die leuke Chinese opengewerkte klokjes.
Ik heb ze nu ruim een jaar en ze doen het nog steeds…

Over de kwaliteit zullen we het niet hebben… Die dingen kosten op eBay nog geen twee tientjes inclusief de verzending, een week of 3, 4, all the way from Shanghai. Maar het zijn gewoon leuke horloges om erbij te hebben en altijd weer leuk om de willekeurige belangstellende te laten zien hoe een ‘echt’ (ik bedoel mechanisch) horloge er van binnen uitziet. Over de levensduur kan ik niet zoveel zeggen. Ik draag ze af en toe een of twee dagen en dan lopen ze keurig op tijd. Als je ze dagelijks lang gaat gebruiken zou het zomaar wel eens kunnen dat er onderdeeltjes af gaan vallen na een paar maanden of zelfs weken.
Ik had een ander ‘Winner’ Flieger-achtig model horloge dat het precies twee dagen gedaan heeft. Ach, pech voor 2 tientjes en het mooie chromen kastje was goed voor een werkje wat verweesd op een omhulsel lag te wachten.

Het ‘Winner’ skeleton horloge is een handopwinder en het AK Homme horloge met de opengewerkte wijzerplaat waardoor je de balans kunt zien bewegen is een automaat. Nou ja ‘automaat’, als je het maar af en toe draagt moet je het wel eerst een paar slagen opwinden om hem aan de gang te krijgen, maar dan blijft ie daarna ook de hele dag keurig lopen.

Het Winner horloge kwam origineel in de chromen kast en het AK horloge in de goudkleurige behuizing, maar omdat het kon en omdat het paste heb ik de kasten en de werkjes omgewisseld. Het resultaat was (naar mijn eigen smaak) twee mooiere klokjes… + weer wat meer ervaring in het in en uitbouwen van een horloge werkje.

Andermaal: geen mega investering, maar wel een boel plezier. De bandjes zijn overigens ‘after market’ en van leer en kostten bijna net zo veel als de klokjes. Maar wel beter dan die foeilelijke plastic bandjes waarmee ze worden afgeleverd. De originele RVS gespjes zijn daarentegen weer wel prima.

Hieronder een paar prentjes.

Eerst het komisch duo:

Hier de Winner (in het AK Homme kastje):

De achterkant is eigenlijk nog leuker:

Tenslotte het AK homme horloge in het Winner kastje (voorkant):

En de achterkant:

Uploaded with ImageShack.us
http://imageshack.us

Mijn beste,

@Lexaf: geen mega investering, maar wel een boel plezier.

En daar gaat het inderdaad om!!
Met volle overgave genieten van die plezante Horloge-hobby.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

er wordt wel geregeld gezegd dat onze horloge zo duur is. maar we maken t zo duur. ik vind n mooi voorbeeld hoe je met goedkopere klokjes ook vd hobby kunt genieten. (tu)