Heb even gezocht of er al een gelijkaardig topic was, maar niet meteen iets gevonden dus waag ik het erop…ben maar een beginnend hobbyist dus misschien is het antwoord op mijn vraag erg vanzelfsprekend, dus beetje medelijden aub
Enkele dagen geleden kocht ik op een marktje een Pontiac Memodate. Zowel Watch-O-Scope en Tg timegrapher gaven een heel mooi tikkend horloge met beat error van ca. 0,4 en een amplitude van ca. 280 en +10 sec/dag.
Later op de dag zag ik echter dat het horloge enkele tientallen minuten achter liep… Opnieuw een meting gedaan, en dit keer liep hij plotseling super slecht.
Intussen had ik vandaag m’n CWC W10 om, die bij vorige meting beat error van 0,7 en amplitude van ca. 200 gaf met -12 sec/dag en ook bij dat klokje leek het opeens alsof het 10 minuten had stilgestaan.
Ook opnieuw een meting gedaan, maar dit keer wél met vergelijbare resultaten als vorige meting.
Hebben jullie een idee waaraan zoiets zou kunnen liggen? Ik dacht eerst aan magnetisering, maar heb begrepen dat de klok dan net sneller zou moeten lopen?
Andere ideeën?
Heb dit ook wel. Bij meerdere horloges uit diverse prijsklassen - SKX tot Speedy Pro. Heb de mazzel om het thuis goed uit te kunnen lezen en af te kunnen regelen, maar een goede verklaring heb ik eigenlijk ook niet.
Bij mij ook niet zo extreem, gaat dan om enkele seconden per dag “opeens” langzamer, meestal. Zelden sneller.
Ik had dat met een ETA uurwerk in een Hamilton, maar sinds ik die bij het omdoen gewoon 30+ slagen geef aan de kroon nooit meer last van gehad. Of hij moet “ingelopen” zijn geraakt, en ik verwar correlatie met causatie.
Wel, zoals brunod al aangaf als volgt, het kan zijn dat een tap aan de korte kant is, als het uurwerk dan in de positie ligt dat die tap doorzakt in het tapgat van de steen en dus niet tegengehouden wordt door de deksteen, kan het gemakkelijk zijn dat de borst van de as in het tapgat gaat aanlopen. Dat zou eventueel kunnen worden bekeken door te kijken wat de hoogtelucht is, voor diegene die niet weten wat hoogtelucht is, wel, dat is de speling die noodzakelijk is om de balans vrij en goed te laten bewegen. Als nu de borst van de as in de steen gaat aanlopen krijg je wrijving en kan de balans niet meer vrij bewegen waardoor de amplitude wordt beïnvloed. Een tweede optie is om de deksteen los te maken en te kijken of de tap uit de steen komt als je de hoogtelucht gaat controleren. Als dit niet het geval is, dan kan het inderdaad zo zijn dat de beweging wordt belemmerd. dat kan mogelijk opgelost worden door de steen een fractie in te persen om de binnenafstand te verkleinen, we spreken hier wel over een honderdste van millimeters. Dit moet wel worden gedaan met een steenpers. Je moet dan ook kijken of er ruimte voor is en of de deksteen weer goed kan worden teruggeplaatst op de steen met het tapgat. Als het uurwerk lang ergens in een la heeft gelegen, dan kan de olie vergomd resp. verhard zijn dan kan het uurwerk wel werken in een bepaalde stand maar in een andere stand aanlopen in de vergomde olie. Misschien kan deze kleine uitleg iets voor je betekenen. Succes.