Pobeda ( mijn eerste mechanisch horloge)

Beste ,

Zoals sommige misschien al gezien gelezen hebben in mijn “voorstel-topic” bij ik ook gebeten door het horlogevirus :grinning: . Sinds kort heb ik mijn eerste mechanische horloge gekocht. Een Pobeda ЧН-610К .

Het is voor vele misschien niet het meest mooie of speciale horloge maar ik ben er erg blij mee. Hetgeen wat me overigs ook aansprak dat was de combi van kleuren die gebruikt zijn in de dail. (het rood met groen op de zwarte plaat)
Ik weet zeker dat er in de toekomst nog vele horloges gaan volgen!

Ziezo nu maar eens een foto ( mijn excuses voor de niet zo goede kwaliteit).

13 likes

Mooi hoor, en je hebt meteen al een beetje een bijzondere Pobeda te pakken nl eentje met centrale secondewijzer.
Verreweg de meeste Pobeda’s hebben een kleine sub secondewijzer bij de 6.

Mooie Pobeda in een uitvoering die ik nog niet eerder heb gezien met idd een hele fraaie wijzerplaat.

Mijn beste,

Proficiat met je eerste mechanische horloge!!
Ik wens je er een aangename tijd mee!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Mooie klok!
En welkom in de kring van vrienden van Russische uurwerken!

Nog niet eerder gezien, dus ben ik op zoek gegaan bij Mark Gordon’s www.ussrtime.com en zo waar onder nr. 0563 is er een behoorlijk gelijkende Pobeda opgenomen :grinning:
Andere wijzers en kroon (denk dat je kroon vernieuwd is) en geen rood, maar wel het groen én met een mooi hacking uurwerk!
Gefeliciteerd en veel plezier met dit fraaie vintage horloge :+1:

Beste horlogevrienden.
Op deze link kan je mijn model van horloge terugvinden. https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr/pobeda?lightbox=dataItem-iwfe6wdr
( ik hoop dat ik deze link mag plaatsen anders verwijder ik hem weer)

Wat me opvalt is dat de kroon van me het meeste lijkt op de andere modellen van Pobeda en op de foto een andere kroon lijkt te staan. Mijn wijzers zijn ook recht “afgesneden” t.o.v de andere modellen. Ik weet niet dat dit origineel is of er een nog een ander model of tussenmodel ofzo bestaan.

Weet iemand overigers ook wat de tekst op de wijzerplaat betekend ? Het bovenste woord is pobeda wat overwinning zou betekenen. Zo ver was ik al maar de rest krijg ik niet op 1,2,3 gevonden. :slight_smile:

Edit: en USSR staat voor communistisch Rusland.

Her laatste woord boven de 6 is Kirova.

1 like

Bovenaan staat inderdaad Pobeda (overwinning) en dat is het merk van dit uurwerk.

Net boven de 6 staat er 1M43 (redelijk vrij vertaald) “Eerste Moskouse Horloge Fabriek” “Kirova” (Kirova was dus ook de naam die gegeven was aan die fabriek in 1936 na de moord op Sergej Kirov in 1934).

Onderaan staat er “Gemaakt in de USSR”

1 like

Hallo iedereen ,

Na wat opzoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn pobeda een samenstelling is van 2 modellen pobeda’s .

De horloge is van het type ЧН-610К zoals beschreven staat op deze site https://mroatman.wixsite.com/watches-of-the-ussr/pobeda?lightbox=dataItem-iwfe6wdr

(Foto van de website in bovenstaande link)

Enkel de wijzers zijn vermoed ik niet orgineel bij dit model. ( bij mijn model bedoel ik dan, zie eerste post)

Na wat opzoekwerk kwam ik er achter dat er enkel “rechthoekige” wijzers gebruikt worden in het onderstaande model van pobeda (zie link) . Al de anders modellen hebben puntige wijzers.
http://www.ussrtime.com/cgi-bin/details.pl?id=1013

(Foto is van de link van de website)

Dit model zou in de jaren 80 gemaakt zijn terwijl mijn model van de jaren 50 zou moeten zijn.

Hoop dat men uitleg wat duidelijk is en jullie er wat aan hebben :slight_smile:

1 like

Zeer tof ding. Da’s erg cool, die kleurencombi. Ook gefeliciteerd met het feit dat je dus niet kleurenblind bent. :slight_smile:

1 like