Pobeda uit 1956 met voor mij onbekende inscriptie?

Ik heb deze Pobeda gekocht omdat ik interesse heb in horloges die met de ruimtevaart te maken hebben. Het horloge is 32 mm in diameter en heeft een 2603 uurwerk met 15 robijnen en de lume op de wijzers is nieuw. Omdat een 16 mm bandje een beetje smal is om te dragen heb ik het op een bund strap gezet.

Het horloge heeft een inscriptie aan de achterzijde en ik zou graag willen weten wat de betekenis is van de tekst die bij de datum 11-10-56 hoort.
Is er misschien iemand die mij hiermee verder kan helpen?

Hoewel algemeen wordt aangenomen dat Yuri Gagarin, de eerste man die naar de ruimte vloog, het eerste horloge droeg dat ooit samen met hem de ruimte bereikte, is het eigenlijk niet waar. Dat horloge is het tweede dat de ruimte bereikte. De meesten van ons hier zijn inmiddels bekend met zijn horloge, een Sturmanskie , maar niet veel mensen kennen het Pobeda (“Victory”) horloge van Chernushka, de ruimtehond. Het horloge was natuurlijk niet echt van een hond, het was van de Sovjet-medische lucht- en ruimtevaartonderzoeker Dr. Abraham Genin.

image

Chernushka, “Blackie”, was een van de vele ruimtehonden en nam deel aan de missie Korabl-Sputnik 4 op 9 maart 1961 om zowel het leven in een baan om de aarde als het uitwerpen van een menselijke testdummy na terugkeer te testen.
Deze missie was een maand voor Gagarins historische vlucht en Genin verzorgde de missie voor de lancering. Verveeld door zijn Pobeda-horloge dat hem in het leger was toegekend, en gezien de veerkracht van het horloge tegen al zijn misbruik, inclusief zwemmen ermee, bond hij het aan de hond vast in de hoop dat hij het nooit meer zou zien.
De missie was echter een succes en Chernushka keerde veilig terug naar huis. Door zijn persoonlijke gravure op de achterkant van het horloge werd het teruggevoerd naar hem waardoor hij problemen kreeg voor zijn ongeoorloofde stunt.

Jaren later, in 1989, voerde het Smithsonian Institution in Rusland video-interviews uit met enkele wetenschappers en onderzoekers van het Sovjet-programma voor ruimtegeneeskunde.
Een van deze interviews was met Genin en aan het einde van een van de sessies vertelde Genin dit verhaal terwijl hij het horloge vasthield.

6 likes

Dag Rinus,

Welkom in 2022.

Graag gedaan!

11 likes

Prachtig horloge! :rocket::adult:‍:rocket:

Geniaal, ik was ook al de foto aan het downloaden. Voor het zelfde doel.

Held, wat ben je weer rap. :slightly_smiling_face::+1:

1 like

Гуськова H.B. = GUSKOVA N.V.

Mogelijk een naam + voorletters of een bedrijfsnaam.

КОЛЛЕКТИВА ОКС-А = Team ОКС-А

Apart ding. :slight_smile:

Handig, dat image translate. Ga ik ook eens proberen.

Mooi horloge, beter verhaal. Samen weer een heerlijk stukje geschiedenis geleerd.

Geniet er van. De bund staat goed.

Bedankt voor het vertalen, ja dat had ik eigenlijk ook zelf kunnen proberen :face_with_hand_over_mouth:

1 like