Poetsbeurt Aristo Automatic

Ik kocht afgelopen zondag in Zeddam (vlakbij de grens met Duitsland) nog een Aristo horloge, ik had deze al een keer of twee eerder in mijn handen gehad op andere rommelmarkten in de regio. Deze was wat duurder dan mijn gebruikelijk budget (max 20 euro) en de verkoper is niet zo van het onderhandelen (en dat mag natuurlijk). Dit keer had hij de prijs verlaagd naar 20 en ik heb er met veel pijn en moeite toch nog een euro afgekregen (omdat het moet, je bent tenslotte Nederlander).

Zoals je kunt zien is de rand rond het glas nogal goor, en de gebruikelijke krassen ontbreken natuurlijk ook niet.

Eerst maar eens de band los.

Caseback losgemaakt (het is een pop-off). Aanschouw het vuil rond de lugs.

Het uurwerk is een PUW 1561
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?11&ranfft&&2uswk&PUW_1561&
. We hebben hier dus te maken met een volledig Duits horloge.

Stem release-knop ingedrukt, de kroon komt dan meteen los.

De dial is schoon en oogt netjes, kleine streep op drie uur, lijkt wel alsof daar de verf ooit is uitgelopen, apart. Uurwerkje meteen opgeborgen.

Flitsfoto van het glas, zo goed als nieuw?

Case in een glas met ammoniak en water.

Meer foto’s na de break.

Toen werd het spannend, die zwarte randen gingen namelijk niet weg met een satéprikker wat ik ook probeerde. Gewoon als test een wattenstaafje met Peek erop gepakt en toen alles opgepoetst.

Dat ziet er ineens heel anders uit… :wink:

Tijd om te schuren, alle velletjes liggen klaar.

Korrel 400.

Korrel 600.

Korrel 1200.

Korrel 1500.

Korrel 2000.

Glas en caseback even napoetsen met Peek.

De hele mik weer in elkaar, caseback erop en band er aan (de foto’s mag je er dit keer bij verzinnen).

Eindresultaat na de break.

Voor.

Na.

En om de pols.

Gewoon een leuk ding, toch valt deze voor mij in de categorie verkoop, ik ben niet zo gek op goudkleurig(tenzij het een volstrekt toevallig gekozen Leonidas chonograaf is, natuurlijk ;)).

Anyway, ik heb mijn zakhorloge oefenuurwerk nu een keer volledig uit elkaar gehaald en weer werkend in elkaar gezet, dus ik ga binnenkort terug naar mijn mentor voor het hoofdstuk oliën. En ik ga op zoek naar wat extra gereedschap (wijzerafnemer, werkhouder) zodat we het niveau wat kunnen gaan opkrikken.

Met beperkte middelen is er ook genoeg te doen zie ik al. Chapeau.

Mijn doos projecthorloges groeit en groeit en zal ook eens aan de peek moeten.

Demonteren zal niet het moeilijkst zijn, en schuren ook niet. Zodra mijn eerste project er ligt zal ik de reportage delen.

Blijven leuke topics hoor, ik volg ze graag. Ik krijg binnenkort ook wat project klokjes binnen waar ik lekker mee aan de slag ga.

Leuk gedaan weer, Geert (tu)
Bedankt voor het delen met de mooie foto-reportage :~

Absoluut, en als je het voor jezelf een beetje kunt opbouwen dan doe je het ook nog praktisch zonder risico.

…en jullie bedankt voor de reacties!

Altijd heel fijn om die waardering te mogen ontvangen.

Wederom mooi resultaat! En blijft inderdaad leuk om te zien.

Bij de laatste foto dacht ik even een condoom te ontwaren…:).
Serieus, heel mooi gedaan alweer!
Lees uw topics graag.

Hendrik

Prachtig resultaat, een mooie Aristo erbij. Ik heb een tijd geleden met de directeur van Aristo staan praten, Herr Volmmer. Een zeer gepassioneerd persoon met een grote liefde voor uurwerken. Ik hoop er binnenkort op bezoek te gaan om alles eens in levende lijve te aanschouwen