Nu iets nieuws, afstellen. In de regel lopen vintage mechanische horloges zoals ik ze op een rommelmarkt heb gevonden nooit op tijd, dus deze moeten worden afgesteld. Ik heb geen Witschi afstelapparaat en ook geen zin om op basis van trial en error elke dag bij te stellen, ziedaar apps! Ik gebruik nu enige tijd WildSpectrum voor Android (gratis versie).
Hoe het werkt, de app maakt gebruik van de microfoon van je telefoon of tablet om te luisteren naar de hartslag van het horloge, de app maakt een inschatting om welke heartbeat het gaat (18.000, 21.600 etc.) en berekent vervolgens op basis van wat er wordt gehoord of jouw horloge hierboven of onder zit en hoeveel seconden afwijking dit betekent.
Mijn excuses voor de donkere foto.
Met het palletje bij het balanswiel met de twee goudkleurige puntjes (bij veel horloge gewoon een schuifje tussen F en S of plus en min) kun je vervolgens de snelheid verhogen en verlagen.
Met de app luister je dan opnieuw tot je de gewenste waarde hebt. Ik heb zelf geleerd dat het verstandig is om altijd een kleine plus in te bouwen.

Voor de duidelijkheid, het uithoren doe je in de regel terwijl de wijzerplaat omhoog ligt (met de caseback eraf, anders is het geluid mogelijk niet waarneembaar), je legt of houd je horloge vlakbij de microfoon of je gebruikt een microfoon headset waar je je horloge oplegt.
Nog twee tips, WildSpectrum is best wel een ingewikkelde tool, op hun site staat een filmpje hoe je de app het beste kunt instellen. Zorg voor een zo stil mogelijk omgeving, ik doe dat bij mij thuis altijd op de WC in de hal, omgevingsgeluid kan zorgen voor forse afwijkingen. Er bestaan overigens ook andere apps (bijvoorbeeld Kello voor iOS, of Clockmaster) hier heb ik geen ervaring mee.
Ik ben tevreden met het afstellen, dus we gaan verder!
Caseback terug
Sluit ring er weer op gedraaid met de Jaxa-tang
Zie hem shinen!
Jammer van dat deukje rechtsboven maar het geeft hem wel wat karakter
Het eindresultaat
Ik ben zoals je kunt verwachten erg tevreden met het eindresultaat. Ik hoor heel graag hoe jullie het afstellen van je horloges doen.