Poetsbeurt en afregelen Luch Corsar

Afgelopen week kocht ik in Cuijk een Corsar (dacht ik!), het is dus eigenlijk een Luch, deze horlogefabriek uit Minsk (Wit-Rusland) produceerde in de Soviet Unie periode onder verschillende merknamen: Sekonda voor Groot-Brittanië, Corsar voor Duitsland en nog een aantal andere. For the record dit is dus een voormalig Soviet Unie, Wit-Russisch, Duits horloge :). Luch bestaat overigens nog steeds en is nu onderdeel van Franck Muller.

Maar bovenal een leuk horloge dat ook nog best goed loopt. Het bevat een Dugena 2516.2H uurwerk, vogens Ranfft (
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Dugena_2516
) geproduceerd tussen 1971 en 1977.

We gaan vandaag aan de poets want hij heeft het nodig.

Zo lijkt het nog mee te vallen

Totdat je de banden eraf haalt

Kamikaze aanval met satéprikkers

En meteen verder met wattenstaafjes (water en dreft)

Ziet er al weer iets beter uit

Meer foto’s na de break!

Met de Jaxa-tang (wie heeft er geen), openen, de 4 nokjes staan recht tegenover elkaar dus ik gebruik maar twee van de drie punten op de tang

In dit geval bestaat de achterkant uit de caseback en een aparte ring om hem vast te klemmen, let vooral even op de ranzigheid in de randen

Met een wattenstaafje weer alles schoonmaken

Bling!

Het uurwerkje, deze foto is helaas wat wazig zie ik nu, op de rotor staat “SU”, ik neem aan dat dat staat voor Soviet Union als tegenhanger van “Swiss made”

Net boven de crown-stem zit een gaatje van de crown-release knop

“Maar waar dient die dan voor?”, nou hiervoor

Het losse uurwerk met dial, niks aan doen, gewoon in een hersluitbaar zakje

Flitsfoto voor de krassen, vrij heftig

Beker met water en een scheut ammoniak

Dit is na drie kwartier intrekken, valt eigenlijk nog wel mee (goede voorreiniging)

Het tussen resultaat

Polijsten met Peek (nee, ik heb geen aandelen), neem hier de tijd voor en kijk bijvoorbeeld TV of iets anders waar je je handen niet bij nodig hebt

Uurtje polijsten

Uurwerkje weer terug in de kast, de kroon druk je er dan gewoon weer in als je de release knop erbij indrukt

Het eindresultaat na de break!

Nu iets nieuws, afstellen. In de regel lopen vintage mechanische horloges zoals ik ze op een rommelmarkt heb gevonden nooit op tijd, dus deze moeten worden afgesteld. Ik heb geen Witschi afstelapparaat en ook geen zin om op basis van trial en error elke dag bij te stellen, ziedaar apps! Ik gebruik nu enige tijd WildSpectrum voor Android (gratis versie).

Hoe het werkt, de app maakt gebruik van de microfoon van je telefoon of tablet om te luisteren naar de hartslag van het horloge, de app maakt een inschatting om welke heartbeat het gaat (18.000, 21.600 etc.) en berekent vervolgens op basis van wat er wordt gehoord of jouw horloge hierboven of onder zit en hoeveel seconden afwijking dit betekent.

Mijn excuses voor de donkere foto.

Met het palletje bij het balanswiel met de twee goudkleurige puntjes (bij veel horloge gewoon een schuifje tussen F en S of plus en min) kun je vervolgens de snelheid verhogen en verlagen.

Met de app luister je dan opnieuw tot je de gewenste waarde hebt. Ik heb zelf geleerd dat het verstandig is om altijd een kleine plus in te bouwen.

Voor de duidelijkheid, het uithoren doe je in de regel terwijl de wijzerplaat omhoog ligt (met de caseback eraf, anders is het geluid mogelijk niet waarneembaar), je legt of houd je horloge vlakbij de microfoon of je gebruikt een microfoon headset waar je je horloge oplegt.

Nog twee tips, WildSpectrum is best wel een ingewikkelde tool, op hun site staat een filmpje hoe je de app het beste kunt instellen. Zorg voor een zo stil mogelijk omgeving, ik doe dat bij mij thuis altijd op de WC in de hal, omgevingsgeluid kan zorgen voor forse afwijkingen. Er bestaan overigens ook andere apps (bijvoorbeeld Kello voor iOS, of Clockmaster) hier heb ik geen ervaring mee.

Ik ben tevreden met het afstellen, dus we gaan verder!

Caseback terug

Sluit ring er weer op gedraaid met de Jaxa-tang

Zie hem shinen!

Jammer van dat deukje rechtsboven maar het geeft hem wel wat karakter

Het eindresultaat

Ik ben zoals je kunt verwachten erg tevreden met het eindresultaat. Ik hoor heel graag hoe jullie het afstellen van je horloges doen.

Heel mooi resultaat weer! Ik heb geen ervaring met apps voor het afstellen, maar ik heb er wel mijn vraagtekens bij eerlijk gezegd. De kwaliteit van de speakers en microfoons van telefoons zijn mijn inziens niet goed genoeg voor dit fijne afstellen. Ze zijn er ook niet voor ontworpen.
Als ik jou zou bezig zie, zou een Timegrapher wel een goede investering zijn. Ik denk dat je voor 100 euro klaar bent. Hoef je je ook niet meer op het toilet op te sluiten :wink:

Grtz Melvin

Hahaha :slight_smile:

Ik tracht alles wat ik doe op horloge gebied zo low-budget mogelijk te doen (ik heb ook nog vier kinderen als dure hobby). Ik bouw ook dingen als gereedschap heel rustig en gecontroleerd op, dus misschien komt er ooit nog wel een timing apparaat.

Ik was net nog even aan het kijken naar Kello (voor je iPhone of iPad) en kwam dit filmpje tegen waarin het wordt getest tegen een Witschi:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=nJ5wjYERwf0[/video]
Dat valt toch niet echt tegen.

Punt is wel dat je op een professioneel meetapparaat ook zaken als de amplitude en afwijkingen (bijtikken) kunt waarnemen maar voor amateur gebruik of eerste diagnose is het prima.

Mooi werk weer Geert! De Kello App kost 8 euro zie ik.

Ja, ik begrijp het, maar het is wel een verstandige investering.
Helemaal als je dalijk zelf servicebeurten en kleine reparaties wil doen.
Dan wil je wat meer gegevens kunnen aflezen.
Misschien een leuk verjaardagskado of voor de kerst? :wink:

Zeker, maar eerst moet ik nog wat basale dingen als een wijzerafnemer, olie aanbrenger en stolp kopen.

Ik heb net wel een loeplamp gekocht, dan kan ik wat beter zien wat ik aan het doen ben en toch met twee handen werken. Voor het riante bedrag van een tientje.

Die is weer mooi geworden.
Bij mijn weten maken ze bij Luch gebruik van Poljot uurwerken.
Deze uurwerken worden ook bij Luch zelf gemaakt en zijn voorzien van hun eigen merkje.
Hier is zo,n Poljot te zien.

http://forums.watchuseek.com/f10/two-watches-found-garbage-460338-2.html

+1 (tu)

Méér weten over de Russen?:
Neem een kijkje bij de Russen van Tom Vreeken (tjvreeken, zie de link in zijn posts)
én de door Tom wel eens genoemde Mark Gordon (www.USSRtime.com) (tu)(tu)

Dit is mijn eerste Rus, ik heb al heel wat Vostok’s, Raketa’s en Poljot’s kunnen kopen maar bijna altijd te beschadigd of te duur. Ik heb wel een tweetal DDR horloges (penanker Ruhla en een Glashütte).

Ik moet zeggen dat de kwaliteit van het uurwerk me niks tegenvalt, na het afstellen loopt hij werkelijk perfect.

Op termijn ben ik wel op zoek naar een Raketa 24 uurs horloge met interne draaibare bezel. Die zijn echt heel gaaf.

Weer een heel leuke reportage. Bedankt voor het delen.
Leuk dat dit horloge ook de ‘Russische’ methode gebruikt gebruikt voor de afdichting van de caseback, zoals je ook bij Vostoks ziet: een losse schroefring in plaats van een caseback met schroefdraad.

Mijn helaas defecte Bulova Accutron heeft ook zo’n sluiting. Ik merk wel dat de vuil ophoping in deze constructie enorm is dus ideaal zou ik het niet willen noemen.