Ik heb momenteel een bescheiden stapeltje horloges liggen die wachten op een poetsbeurt, vandaag had ik iets meer tijd en toen viel al snel de beslissing op deze Enicar. De band die erop zit is waarschijnlijk niet origineel (hij is iets te smal), ik moest er even aan wennen maar ik vind het eigenlijk wel lollig.
Anyway, plaatjes!
Ik kocht dit horloge voor 5 euro, eigenlijk al best mooi, maar fors gekrast en wat vuil in de randen.
Voorheen poetste ik het glas weer krasvrij met Peek, dat gaat op zich best aardig maar het kost veel tijd en om eerlijk te zijn kreeg je geen echt optimaal resultaat (diepe krassen lieten toch afdruk na). Sinds een aantal horloges schuur ik gestructureerd het glas weer op. In sommige gevallen kun je misschien beter het glas vervangen maar ik vind het originele glas gebruiken wel wat hebben. Gebroken glas is een uitzondering, dat wil ik gewoon niet.
Genoeg gekletst, tijd om te schuren. Ik heb postzegelformaat stukjes schuurpapier geknipt (dat is handig omdat je dan minder kans hebt om per ongeluk de body mee te schuren, bijkomend voordeel, je doet wat langer met die schurftig dure vellen hoogkorrelig).
Het is wel een plaatje geworden, ik twijfel ernstig of ik deze niet gewoon moet houden, hij loopt mooi en hij ziet er gewoon zo strak uit. En mijn vader heeft van zijn vader een mooie gouden Enicar Sport, dus ik heb ook wel wat met die leuke Racine’s.
Morgen even shoppen voor wat batterijtjes om te zien of een aantal quartzen ook nog echt loopt. Eigenlijk niet helemaal mijn ding, maar je pakt wat je pakken kan…
Erg mooi geworden al ben ik niet zo’n fan van het bandje!
Nu krijg ik nóg meer zin in de Pierre Laro die ik bij je heb besteld!:)-D Kan niet wachten om (een poging tot) hetzelfde resultaat te krijgen!
Overigens, ik denk dat om dit horloge een cognac leren racing band erg mooi zou staan… Maarja dat is gewoon een gedachte… Voor als je hem houdt is het misschien een idee?
Ik heb al een paar keer aangegeven dat ik de ambitie heb om ook mijn eigen uurwerkonderhoud te doen. Ik heb van een ander forumlid een paar uur instructie gehad en daarna een joekel van een zakhorloge te leen om op te oefenen (noem het maar gewoon huiswerk).
Ik haal deze in stapjes steeds verder uit elkaar en dan weer in elkaar om ervaring op te doen, vandaag heb ik ongeveer 90% van alle onderdelen eraf gehaald:
Het moment waarop het balanswiel gaat draaien en je horloge tot leven komt nadat het net daarvoor nog een bergje onderdelen was is echt een magisch moment. Ik ben nog een eind verwijdert (kijk eens naar de vingerafdrukken, en weet dat ik nog niets met olie of vet heb gedaan) maar ik ben onderweg…
Wat een prachtig resultaat weer (en wat een droom van een rommelmarktvondst)! Vraagje: hoe polijst je de kast zonder de geborstelde voorkant te verpesten?
Gewoon met Peek even oppoetsen(op metaal krast dat praktisch niet maar geeft echt een fantastische shine). Als je echt gaat polijsten dan trek je samen met de krassen ook de groefjes eruit. Ik heb dit bij mijn Seiko 5( http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,2440432
) wel gedaan omdat daar de body echt ontzettend veel krassen had en ik de gladde finish beter bij het horloge vond passen. Je kunt zo’n groef herintroduceren maar als ze dit zoals bij dit horloge van binnen naar buiten hebben gedaan krijg je dat niet goed zonder machine.
Veel mensen die vintage dragen zullen ook zeggen dat je de krassen beter kunt laten zitten omdat dit nu eenmaal bij de ouderdom van het horloge hoort. Ik denk dat dit per horloge verschilt, en hoe dan ook, hij is van jou dus doe alsjeblieft waar jij je prettig bij voelt.
Nou, die is zeker wel in waarde verdubbeld, ik geef er een tientje voor :+
Effe zonder gekheid, dat bruine bandje is wat te klein. Pas dan ook op dat hij niet losschiet van de kast en van je pols valt. Het eindresultaat ziet er echt goed uit. Dat stalen bandje vind je misschien niet mooi, maar het past wel goed in het tijdsbeeld van dat horloge. Ik zou het in ieder geval laten zitten.
Wat een leuke reportage weer. En wat is die Enicar mooi geworden.
Ik moest wel lachen om de ‘Vrienden van Peek’ uitspraak.
Ook heel voorspelbaar wordt inmiddels de ‘foto-recht-van-boven-in-een-vaas-met-ammoniak’, ergens halverwege de reportage. Dit is nog meer je handelsmerk dan het ‘Peek’-onderdeel. Vooral geen ultrasoon kopen dus (tu)
Het was ook meer om even te kijken hoe het zou staan, de band hoort namelijk bij één van mijn chrono’s en daar zit hij nu weer aan. Zo’n rally band is best grappig maar hij is ooit ingekort en voor mij daarmee net iets te krap dus ik zal dan toch iets anders moeten.
Maar het is voor mij vrij eenvoudig, voor een eventuele verkoop maakt een service- weinig uit terwijl een cosmetische beurt wel uitmaakt(je kiest toch in eerste instantie voor de looks). Een servicebeurt van een gerenommeerde uurwerkmaker is voor het grootste deel van mijn horloges economisch gewoon niet verantwoord. Dat is de reden dat ik het mezelf aan het leren ben, maar maak je geen zorgen, van A-merk horloges blijf ik echt wel af. Tot ik een beslissing heb genomen over dit horloge ligt deze netjes opgeborgen.
Momenteel draag ik op een enkele Tissot na alleen goedkope horloges, de wat duurdere horloges of degene die ik niet van plan ben te gaan dragen bewaar ik voor verkoop. Van de opbrengst kan ik dan weer gereedschap en materialen kopen en het einddoel een mechanische Breitling. Tot nu toe hebben mijn rommelmarkthorloges (45) ongeveer 300 euro gekost, en daar kan ik hopelijk heel wat meer uithalen. Dat is het pad wat ik gekozen heb(moeilijk doen voor beginners) en tot nu toe bevalt me dat uitstekend. Ik vind het gewoon geweldig om veel te leren over horloges en te zie hoe ver je kunt komen met een heel beperkt budget(ik heb ook nog vier dochters als hobby). Iedereen heeft zo zijn eigenaardigheden…
Ongetwijfeld waar, maar ik zou voor een horloge waarvan de servicegeschiedenis niet bekend is 50-100 euro minder overhebben. Gewoonweg omdat je niet weet wat er aan mankeert. Ongeveer 50 voor een handwinder en 100 voor een chrono en ertussen in. Dit moet je ook meenemen in de waardebepaling van je horloges.