Poetsbeurt Garonne

Op koningsdag kocht ik deze opvallende Garonne chrono met Valjoux 7734 uurwerk maar hij was nogal vies, kortom werk aan de winkel!

Eerst maar eens de band eraf

Als je nog dacht, dat vieze valt toch wel mee

Dit is na de eerste aanval met satéprikker en wattenstaafje met Dreft en wat water

De voorkant en de rand rond het glas met een saté prikker langs gelopen

Caseback eraf, en met een pinnetje de release knop voor de kroon indrukken

Mooi uurwerk zo’n Valjoux (mijn eerste)

Meer foto’s na de break!

De dial is verder netjes schoon dus niks aan doen

Ik heb even een flits foto gemaakt van het glas om te laten zien hoeveel krassen hierop zitten

Met het uurwerk eruit meteen de kast ook even met satéprikker en wattenstaafje schoongemaakt

Alle grote onderdelen in een beker met water en ammoniak

Het tussenresultaat, het glimt weer een beetje

We kunnen gaan polijsten, ik doe dat altijd met peek, dat is voor metaal eigenlijk niet sterk genoeg (wel shine maar de krassen blijven voor wat karakter) maar vooral heel goed voor het plexiglas.

De kast even flink opgepoetst

Dit is weer een flitsfoto, zoals je kunt zien zijn de krassen nagenoeg weg (dit is na anderhalf uur wrijven)

Uurwerk terug in de kast

Klemlipjes op 10 en 4 uur weer teruggeschroefd (zodat het uurwerk echt vast zit in de kast) en de kroon teruggeplaatst

Eindresultaat na de break

Et voila

De kast ziet er weer een beetje draagbaar uit

Om de pols ermee

Nou heb ik toevallig ook nog een Garonne dameshorloge, ook al zo’n aparte verschijning

Broer en zus samen in een onrealistisch maar estetisch verantwoorde foto combi

Het poetsen van horloges wordt voor mij steeds leuker, ik moet ook nog maar eens investeren in een ultrasoon al heeft dit ook zijn charme. Fijne dag allemaal!

Die ziet er weer fris en fruitig uit (tu)

Ga je je nog verdiepen in relumen re-dialen ook ?

Prachtig resultaat weer!:}

Dat is zeker interessant maar ik heb me voorgenomen om eerst te leren hoe ik basaal onderhoud van uurwerken kan doen (uit elkaar halen, reinigen, oliën en weer werkend in elkaar). Ik zoek eigenlijk iemand in Gelderland (bij voorkeur in of net buiten de driehoek Arnhem, Doetinchem en Zutphen) die bereid is mij hierbij wat te ondersteunen, dus als je iemand kent dan hoor ik dat heel graag!

Mijn eerste experiment om het gewoon zelf te leren ligt momenteel bij Koen in een poging er nog wat van te maken… :slight_smile:

Als je de tools hebt om horloges open te maken (een simpele kit van eBay uit China kost je minder dan twintig euro) dan kan iedereen dit. Het is in ieder geval super leuk om te doen!

(tu) het horloge ziet er weer puik uit, en een leerzame reportage.

gschoots Schreef:

Dat is zeker interessant maar ik heb me
voorgenomen om eerst te leren hoe ik basaal
onderhoud van uurwerken kan doen (uit elkaar
halen, reinigen, oliën en weer werkend in elkaar).
Ik zoek eigenlijk iemand in Gelderland (bij
voorkeur in of net buiten de driehoek Arnhem,
Doetinchem en Zutphen) die bereid is mij hierbij
wat te ondersteunen, dus als je iemand kent dan
hoor ik dat heel graag!

Mijn eerste experiment om het gewoon zelf te leren
ligt momenteel bij Koen in een poging er nog wat
van te maken… :slight_smile:

Het is maar goed ( = jammer )
dat Koen geen Mercedes garage heeft,
anders was ik even met een een hoofdsteun, stuurwiel
en een halogeen lampje o.i.d. bij hem langs gegaan
met de vraag of jij er nog wat “moois” van kon maken.

Hahahaha :slight_smile: Gelukkig heb ik (waarschijnlijk) alle onderdelen nog kunnen opsturen…

Horloges is voor mij nog een hele verse hobby (ik heb in december een vintage gekocht) en sinds januari ben ik helemaal los gegaan en de teller staat ruim in de twintig (wel van wisselende kwaliteit). En ik heb ook wel een aantal horloges die ik zou kunnen slopen maar ik denk dat ik het aantal mislukte experimenten wat kan reduceren als iemand me wat richting kan geven.

Ziet er weer keurig uit!

Heel mooi gedaan, ziet er prima uit!

Super!
En die truc met de satéprikker heb ik meteen overgenomen.
Gisteren een klokje bij de kringloop voor 20 cent meegenomen (had eigenlijk alleen de gesp nodig).
Klokje liep prima maar was zo vuil dat ik het na 3x3 min ultrasoon nog niet schoon kreeg.
Schoonmaken met satéprikker deed wonderen. Weer wat geleerd, bedankt!

Groet,
Jurgen

Die aangekoekte troep kan inderdaad erg taai zijn, het grote voordeel van hout is dat het in ieder geval niet krast, en de punt van een satéprikker is zo scherp dat je ook makkelijk lug holes of allerlei randjes schoon krijgt.

ik gebruik de platte achterkant van zo’n prikker ook om pushpinnen op hun plek te duwen
even een drupje superlijm op de achterkant en hij slijt ook minder snel

Ziet er weer netjes uit. Grappig om het resultaat te zien na het gebruik van wat huis/tuis/keuken materiaal.