Poetsbeurt Glashütte Spezimatic Bison

Dit is mijn Glashütte Spezimatic Bison, het merk is Duits en bestaat ook nog steeds. Dit model is gemaakt in de periode dat de fabriek in de DDR lag, oftewel Oost-Duitsland(export horloges vermelden “Made in GDR”, voor German Democratic Republic). De planeconomie van de DDR schreef voor welke fabriek wat moest maken (geen concurrentie, want communisme) en waarbij Ruhla goedkope horloges maakte met vooral penanker uurwerken mocht Glashütte de luxere modellen maken. Dit horloge valt in de lijn van Spezimatic’s (automaten), Bison slaat op de wat forse lugs die wat weg hebben van hoorns. Deze Bison bevat een Caliber 74 uurwerk van eigen makelij, bepaalt geen juweeltje maar schijnt best nauwkeurig te zijn.

Anyway, nogal een apart horloge om te zien maar wederom nogal vies, dus tijd voor een cleanup.

Eerst maar eens de banden eraf

De achterkant eraf, het is een pop-off caseback waar ik met mijn caseopener niet eens tussen kwam, met een aardappelschilmesje gelukkig wel. Toen bleek dat er een aparte inkeping op zes uur tussen de lugs zat… handig!

Met een schroefje de crown losgemaakt(kijk uit niet te ver los draaien). Voor de duidelijkheid, dit is geen mooi uurwerk, het ziet er allemaal wat goedkoop uit maar het werkt wel

De stem heeft wel eens betere tijden meegemaakt

Het losse uurwerk, de dial is wat vies

Met wattenstaafjes (weinig water) de dial schoongemaakt

Meer foto’s na de break!

Het plexiglas heeft vrij forse krassen

De case is hier en daar best smerig

Case met een sateprikker helemaal nagelopen, daarna met wattenstaafje met water en dreft gewassen

By far de smerigste fixoflex band die ik tot nu toe heb gezien

Met een satéprikker tussen de randen door

Dit komt er dan uit, goor!

Band, case, caseback en kroon in een beker met ammoniak en water

Dit keer anderhalf uur laten intrekken (kwam zo uit, drie kwartier is meestal voldoende)

Dat ziet er allemaal weer wat beter uit

Nu nog even polijsten, het is een vergulde kast dus je moet proberen de kast niet teveel met het glas mee te poetsen want je wrijft die goudlaag er zo af. Dit is na drie kwartier poetsen.

Uurwerkje terug in de kast

Eind resultaat na de break!

Helemaal weer opgepoetst, overigens verdomd lastig om te fotograferen omdat werkelijk alles aan dat ding glimt

De achterkant, fixoflex terug aan één kant

Toch best wel een grappig horloge

En om de pols

Zo, ik ben nu even klaar met poetsen, alle herenhorloges van de laatste tijd zijn de revue gepasseerd, en dit weekend even geen rommelmarkten. Ik ga de komende tijd een aantal horloges verkopen, daarna komt er weer wat extra gereedschap om weer nieuwe dingen te kunnen doen!

Is weer mooi opgeknapt, Geert. Dat doe je goed (tu)
Leuke reportage ook :slight_smile:

Dank je!

Vandaag wat minder goed nieuws, ik was bezig met mijn gouden Mersmann en na het verwijderen van de kroon lukt het me absoluut niet meer om hem er terug in te krijgen, bummer…

Prachtig resultaat! Ik vroeg me alleen wel af wat je precies bedoeld met het poetsen van het glas. De krassen die op de eerste foto te zien zijn lijken sterk gereduceerd. Hoe krijg je dit voor elkaar?

Ik vergeet van sommige stappen soms de foto te maken, als je mijn andere poetsbeurt topics bekijkt dan kun je precies zien wat ik bedoel.

Zoals je weet heeft elk horloge een soort glas; mineraalglas, saffierglas of plexiglas. Voor de eerste en tweede categorie zul je machinaal moeten polijsten, maar voor plexiglas kun je met polijstmiddel en een zachte doek de krassen eruit wrijven. Ik gebruik daarvoor altijd Peek, anderen gebruiken Brasso koperpoets of iets dergelijks.

Kleine klodder aanbrengen en stevig erin wrijven.

Verwacht niet direct verandering, je slijt namelijk een paar micron van het materiaal af per keer, je kunt dus zomaar een half uur of een uur aan het poetsen zijn. Dus wat ik meestal doe is poetsen terwijl ik TV kijk. Let wel op bij vergulde horloges, het superdunne laagje goud kun je er dus ook vanaf poetsen, dit kun je oplossen dor de rest van de kast even af te plakken met tape. Bij RVS gewoon lekker de hele kast oppoetsen, Peek geeft het dan echt een fantastisch mooie shine.

Ik heb nog geen ervaring met machinaal polijsten, weet wel dat je beter geen Dremel kunt inzetten op Plexiglas, dit wordt veel te warm met mogelijke kans op ernstige schade.

Nu natuurlijk de grote vraag, hoe weet ik of het plexiglas is? Als je thuis een plastic en een glazen beker pakt en je tikt er met je vingernagel tegenaan dan klinkt dat wat anders, de plastic beker geeft een wat hoger geluid af en glas voelt wat massiever. Dat is precies hetzelfde als bij het horlogeglas, als je er met je vingernagel op tikt dan hoor je al direct of het plexiglas is. Andere test, vooral leuk op rommelmarkten, als je het horloge met het glas tegen je voorhoofd drukt dan voelt mineraal of safierglas koud aan, bij plexiglas dus niet. Het is allemaal lastig te omschrivjen maar als je van beide een horloge hebt dan weet je het vanaf dat moment direct.

Hartelijk bedankt, duidelijker kon niet! Ik ga met uw tips aan de slag. Ik heb alleen nog nooit van Peek gehoord, koop je dit bij een bouwmarkt ofzo of via internet?

Peek kun je inderdaad bij een bouwmarkt kopen, je kunt denk ik het beste even bellen of ze dit merk verkopen.

Vergeet niet foto’s te maken van het proces voor je forumgenoten…

Prachtige make-over, persoonlijk vind ik dat altijd geweldig om te zien…complimenten