Poetsbeurt Julien le Roy

Na het drama met de Mersmann heb ik besloten om toch vandaag weer op zoek te gaan naar een horloge om die weer op te poetsen. Toevallig was er vandaag een kofferbakverkoop in de buurt (Giesbeek) om eens op zoek te gaan naar iets mechanisch.

Na wat graafwerk heb ik dit Julien Le Roy dameshorloge gevonden, een automaat zelfs. De wijzer gaat heel vloeiend rond, dat viel me al op bij de markt. Het gaat hier om een ETA 2671 uurwerk, deze worden nog steeds gemaakt en vinden hun weg in dameshorloges van Cartier en Rolex en in dit geval een huismerk van de Bijenkorf :). Tik getal is 28.800 wat de vloeiende beweging wel verklaart.

Het is trouwens maar een erg klein horloge

Wat me opviel dat dit horloge waren een aantal details, zoals de blauwe doorzichtige bol op de kroon


De achterkant

En het ETA uurwerk, echt een mooie, en zo klein

Rond die opgeschroefde rand zit vuiligheid

Maar de band is pas echt goor

Er is helaas een klein stukje glas verdwenen dus op termijn moet er een ander in

En dan nu, na gisteren een nogal stressvol moment, het verwijderen van de kroon, dit keer gelukkig zonder gedoe, daarna plastic ring verwijderd

Het uurwerkje is echt heel erg klein, de kale opbouw volgens specificatie zelfs maar 17,2 mm

Met een satéprikker de band te lijf

In een badje met water en ammoniak

Na een uurtje intrekken

Na wat polijsten met Peek begint het zowaar weer een beetje te glimmen

En dan nu: de dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier…

De kroon moet terug…

Succes!

Phew!

Plastic ring weer terug

Achterkant er weer op, eindresultaat na de break

In volle glorie

Bij mijn dochter Amber om de pols

En gewoon omdat het kan, het hele assortiment aan dameshorloges om de pols

Mijn dochter vind hem in ieder geval echt te gek. Voor mij even belangrijk om wat zelfvertrouwen terug te winnen, en dat is gelukt, al verwacht ik wel dat ik wat voorzichtiger zal zijn in de toekomst.

Oh laatste detail, dit horloge kostte twee euro.

Ziet er weer puik uit!

Overigens…stem en kroon verwijderen bij wijzerstelstand voorkomt problemen bij het terug plaatsen. Daarnaast…bij dit uurwerkje - en de meeste eta uurwerkjes - kun je een ovaalvormige uitsparing zien rond het knopje dat je indrukt om de stem te verwijderen. Dit is zo gemaakt dat je er een schroevendraaier voor moet gebruiken (zwart of rood) die de breedte van het ovaal heeft om te voorkomen dat je het pinnetje te ver induwt en de boel mechanisch gaat overbelasten (of tiret ed van zijn plaats duwd waardoor je de stem niet meer terug geplaatst krijgt). Dus nooit met een prikker drukken altijd met een passende schroevendraaier!

Succes!

Gr.
Men

Ah, goeie, ik vroeg me al af waarom die vorm erom heen zat (trouwens de eerste keer dat ik dat heb gezien), ik heb mezelf wel aangeleerd om nooit kracht te zetten bij alles wat je doet in een horloge.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Fijne tips, dank je wel!

Zit er nog afgezien van het formaat kwaliteitsverschil bij ultrasoon reinigers of zijn ze allemaal ongeveer gelijk?

Zijn er ook gewone winkels (zoals bouwmarkten) die reinigingsvloestof verkopen of vind je zoiets alleen online?

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.