Poetsbeurt Marti

Ik kocht vorig weekend een handvol horloges die ik nu allemaal aan het nakijken ben, vanavond was de Marti de sigaar. Een twee-euromunt was het, letterlijk in het voorbijrennen (iedereen werd tegelijktijd toegelaten tot de rommelmarkt, dus dan moet je vaart maken). Wat me al wel meteen opviel dat deze rond de lugs ontzettend goor was en het glas waarschijnlijk is gebruikt om stenen op hardheid te testen.

Daar gaan we!

Zo kocht ik hem.

Die groenige gloed bij de lugs is geen schaduw, was het maar zo’n feest…

Op en rond de lugs zit een groenige stroopachtige massa.

Ik twijfelde nog of ik hem niet gewoon zo zou laten, een juweeltje… :slight_smile:

Met een paar satéprikkers alle rotzooi eraf gehaald.

Kast opgengemaakt, normaal haal ik eerst het uurwerk eruit en maak dan de kast schoon, nu wilde ik niet het risico lopen dat ik rotzooi in het uurwerk zou krijgen.

Het uurwerk is een AS 1802. Spacer ring verwijderd.

De wijzerplaat is heel mooi helder en schoon, deze gaat compleet in een hersluitbaar zakje.

Blijkbaar krijgen sommige niet nader te noemen forumgenoten warme gevoelens bij plastic bekers met ammoniak, dus daar gaat ie dan maar weer :wink:

Na een half uur intrekken even goed naspoelen met water en grondig afdrogen

Ik heb wel vaker aangegeven dat het plexi in een horloge wel bijzonder erg gekrast was, maar alle voorgaande klokjes halen het niet bij dit exemplaar.

Holy shit!

Meer foto’s na de break!

Tijd om te schuren, alle mini velletjes liggen klaar!

Korrel 400.

Korrel 600.

Korrel 1200.

Korrel 1500.

Korrel 2000.

Er zit nog een lichte waas over het glas die je er alleen uit krijgt na wat polijsten. “Het Peek promo-team komt naar je toe deze zomer!”

Flitsfoto voor, flitsfoto na…

Het bandje was ook zo’n beetje in een vegetatieve toestand dus ik moest op zoek naar een alternatief, maar het enige bandje dat ik nog voorhanden had was er een met een goudkleurige gesp. De gesp van de originele band verwijderd.

Gespje met behulp van een puntbektang en een vochtige schuurspons weer schoongemaakt en teruggeplaatst op de nieuwe band.

Het uurwerk weer terug in de kast, inclusief kroon en daarna spacer ring.

Eindresultaat na de break.

Voor:

Na, de Marti ziet er weer uit als een horloge.

Nu op de nieuwe band (het is niet geweldig maar ik had even niet beter).

En om de pols.

Mijn excuses voor de soms wat matige foto’s, ik werk normaal zoveel mogelijk met daglicht maar vandaag werd het iets later en mijn iPhone maakt de foto’s dan wat waziger.

Anyway, van twee euro grabbelbak object naar een draagbaar vintage horloge, ik ben tevreden! Als ik mijn werk goed heb gedaan en ik heb de binnenkant van de kast goed schoongemaakt dat deze zo goed glimt dat je Swiss made in de rand ziet weerspiegelen, daar kan ik gewoon helemaal blij van worden.

Tijdens de ammoniak behandeling heb ik mijn Certina quartz ook even schoongemaakt, deze heeft net een nieuw batterijtje en anders dan even gauw oppoetsen (nee, ik zeg niet waarmee) was deze gewoon prima. Geen fotosessie dus maar wel een eindplaatje.

Dit is model: 186.1090.41 oftewel een Certina uurwerk 186 (beter bekend als ETA 555.112), kastmodel 1090 en gemaakt van materiaalcode 41; roestvrijstaal. Waarschijnlijk begin jaren tachtig.

quote : “nee ik zeg niet waarmee”

ik kan je “Peek” aanraden !

( schijnt wel lastig verkrijgbaar te zijn, er blijkt iemand
grote voorraden op te kopen ofzo (:smiley: )

Hahahahaha :wink:

Waarschijnlijk werkt Brasso net zo goed, maar goed dit kwam met de aanbevelingen van de man van de bouwmarkt… en die zag er uit alsof hij regelmatig vintage horloges restaureerde.

Fantastisch hoe zoiets op kan knappen.
Dat glas! Zeer knap

heb hier de dames in de kringloop grabbelbak gevonden,voor 1,50
Leuk die vondsten.