Poetsbeurt Moreau (Wilka)

Vandaag en gisteren bezig geweest met een horloge dat al een hele tijd klaar ligt voor zijn poetsbeurt. Deze heeft namelijk een klein probleempje. Deze week kwam er wat gereedschap binnen, en ik kon dus eindelijk verder met dit projectje.

Het gaat om deze Moreau, de oplettende lezer hoef ik niks uit te leggen.

Mocht je het nog niet doorhebben, de wijzers lijnen niet uit, de minutenwijzer loopt 25 minuten achter.

Eerst even de band opengemaakt (fixoflex) (ik kreeg hem via de lugs met geen mogelijkheid los).

Caseback eraf gehaald, binnen vinden we een bumper-rotor automaat, dat met het ontbreken van schok-bescherming doet me vermoeden dat we hier kijken naar een uurwerk van eind jaren 30 begin 40 (blijft een gok, dus commentaar welkom). Het gaat dus om een uurwerkje van Wilka. Er is een periode geweest dat kasten, wijzerplaten en uurwerken bij elkaar werden gezocht, Moreau zou dan zomaar de naam van een juwelier kunnen zijn die dit samenstelde.

Die donkere strook klemt met flink wat kracht het uurwerk in de kast, nooit eerder gezien maar werkt eigenlijk verbazend goed.

Spacer ring eruit.

Het uurwerkje eruit, en met een stukje cellofaan de wijzerplaat afgedekt met een inkeping voor de wijzers

Met een Presto puller trek je in een beweging alle wijzers eraf (ik heb eerst even geoefend op een paar pruts quartz exemplaren)

En met een wijzer Setter zet je de wijzers er dan weer op in de goede stand

Met een satéprikker alle rotzooi weggehaald uit de randen

Alle onderdelen in een beker met ammoniak en water (ik gebruik nu warm water, dat werkt iets beter)

Meer foto’s na de break!

Alle postzegelvelletjes schuurpapier liggen klaar, we gaan krassen!

Korrel 400

Korrel 600

Korrel 1200

Korrel 1500

Na de korrel 2000 meteen even na-polijsten met Peek

Flitsfoto, alle krassen zijn verdwenen

Tijd om alles weer in elkaar te zetten

Eindresultaat na de break

In volle glorie, met de wijzers op de goede plaats

En om de pols

Geen kapitaal horloge maar toch wel een grappig klokje, en zo vaak zie je geen bumpers…

Leuk ding! Zo’n wijzer zetter moet ik ook nog eens op de kop tikken…

Uurwerk zal een AS zijn. ff kijken…

Lijkt op een AS 1250 maar dan heb jij denk ik een vroegere versie?

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1250

Kan je hem niet beter helemaal kaal borstelen, zodat je gewoon een staalkleurig horloge overhoudt in plaats van de huidige onbedoelde bicolor versie?

Een leren bandje lijkt me ook wel beter.

Zit helaas geen staal onder maar één of andere legering waar je echt niet tegen aan wil kijken.

Waardering voor je mooie werk & verslag
maar ik vind het klokje zelf helemaal 3 x niks
mooi ding om aan te (ver)prutsen,
er zelf een hippe gekleurde wijzerplaat bij te printen ofzo
en dat verkoperde spul lekker insmeren met zwarte Hammerite
ben je daar ook gelijk klaar mee.

grt Gerard.

Beste, ik volg uw posts nu al enige tijd, en deze zijn steeds zeer interessant om te lezen. Ben zelf een uurwerkverzamelaar uit België en heb zelf een privécollectie met enkele duurdere uurwerken die niet te koop zijn, en ook verschillende meer prijselijke uurwerken voor de verkoop (om andere projecten te financieren). De duurdere uurwerken laat ik vaak servicen door mijn juwelier die overgens steeds erg goed werk levert.
Nu ik doe ook regelmatig rommelmarkten en inboedels en uitverkopen (van oude verzamelaars) en ik heb ondertussen wel enkele uurwerken liggen die nog prima werken, maar waarvan de uiterlijke staat niet meer zo super is. Ik ben van plan deze zomer zelf een beetje te leren om kasten en glaasjes op te kuisen. Nu heb ik het probleem dat ik geen tools heb, en op dit gebied nog weinig kennis. Ik wens me dus bij deze bij u te informeren, aangezien ik ook de transformatie zag van jouw uurwerken. (wat een poetsbeurt al niet kan doen) ik heb geen idee welke materiale te gebruiken (ik zag wel de verschillende soorten korrelpapier, de Peek (voor het glas), maar ik heb ook het probleem dat ik geen tools heb om kasten te openen. Hoe kan ik hier aangeraken? hoe weet ik welke tool voor welke kast? waar koop ik het ‘schuurpapier’ en de peek? alle hulp is meer dan welkom, ik vertrek nu op een korte reis, maar ben van plan achteraf te beginnen met enkele van mijn klokjes op te kuisen (pontiac, tissot,…)
groeten,
Matthias.

Ik begrijp dat wel, voor mij valt dit horloge in de categorie verkopen. Maar voor verkoop is het natuurlijk wel handig als de wijzers goed staan. Ik verkoop mijn horloges gewoon netjes gepoetst, voor sommige maakt dat in waarde niet veel uit maar ik vind het ook gewoon leuk om te doen en hopelijk zorgt het ervoor dat zo’n horloge uiteindelijk gewoon weer wordt gebruikt.

Zou inderdaad zomaar eens kunnen, het uurwerk is aan de achterzijde in ieder geval niet gemarkeerd.

Tot nu toe laat ik ze vaak op de band staan waar ze op kwamen, tenzij deze echt niet te gebruiken is. Ik moet nog eens een voorraadje banden inslaan vooral ter vervanging van de fixoflex banden. Bij sommige oude leren banden vind ik het gewoon leuk om ze erop te laten voor de vintage look.

Stuur me anders even een PB als je zover bent dan wil ik je wel even op pad helpen.

Beste,
dat is prima, hartelijk dank! groeten, Matthias