Poetsbeurt Omega Genéve ref. 136.041 cal. 613

Het is alweer een hele poos geleden dat ik een horloge onder handen heb genomen, maar vandaag was daar een pracht opportunity. Via een advertentie had ik een Omega Genéve gekocht voor 100 euro, de foto’s waren echt heel slecht dus dan is het gewoon afwachten wat er binnenkomt.

Dit dus:

Ouch… en oh ja de kroon is ook nog eens niet origineel.

Eerst de band maar eens verwijderd, de springbars waren helemaal vergaan dus uiteindelijk gewon geknipt maar zelfs dat was niet zo makkelijk.

De achterkant was gelukkig wel netjes maar ja, verder gewoon een vlakke plaat.

De foto die bij de advertentie stond was een automaat en dit zat erin, maar dat hoort gelukkig zo.

Een Omega 136.041 met een caliber 613 handwinder uurwerk in verrassend goede staat.

Kroon verwijderen middels crown-release knop

De dial is echt flink aangetast door oxidatie en rommel

Voorzichtig met een satéprikker grote stukken weggehaald en een wattenstaafje zachtjes gepoetst.

Wat je niet ziet, met het wattenstaafje helaas een kwart van de O in Omega weggepoetst, zat blijkbaar niet meer onder de laklaag of is er bovenop geprint, hoe dan ook balen. Maar eigenlijk vereist het toch al een nieuwe wijzerplaat dus ook geen drama.

Zoals op de eerste foto te zien was heeft het glas betere tijden gekend al is het een wonder dat hij niet gebarsten is.

Ik laat vandaag alle tussenshots een keer weg want die hebben jullie nu wel genoeg gezien lijkt me. Resultaat na schuren (korrel 400, 600, 1200, 1500, 2000 napoetsen met Peek)

Uurwerkje terug in de kast

Rubber pakking verwijderd, ingevet en teruggeplaatst

Voor

En op een nieuwe oude band

En tenslotte om de pols

Ik ga even kijken wat het gaat kosten om er een originele kroon en wijzerplaat bij te krijgen, als iemand nog tips heeft waar ik deze zou kunnen vinden dan hoor ik dat graag. Het was de bedoeling om mijn deVille quartz te verkopen om ruimte te maken in de kist voor deze (ik wil maximaal 10 horloges aanhouden) maar ik denk dat het bij een kortstondige logeerpartij zal blijven… :slight_smile:

Deze heeft echt zijn beste tijd wel gehad zo lijkt het. Met het poetsen zijn er ook er veel vegen op de plaat gekomen, of het is vertekening van de foto.

Nou het is dus nog erger, rechtsboven zitten er echt bubbels onder de lak, en op elf uur is het zelfs helemaal opgezet rond de index. Dat hij een nieuwe plaat nodig heeft was me al direct duidelijk, ik wou even zien wat ik er nog van kon maken, dat is helaas alleen niet veel beter…

Gek genoeg zijn de wijzers juist wel heel netjes, dus met een nieuwe plaat zou het gewoon weer een mooi horloge moeten zijn.

Hoe vind je deze?

(tu)