Poetsbeurt Palerma

Hahahaha :slight_smile:

Daar heb je blijkbaar wat zwaardere apparatuur voor nodig:
http://forums.watchuseek.com/f6/sunburst-how-made-874959.html

Bedankt! Heb je dat al eens geprobeerd of is dat echt voor gevorderden? Wel een baas op het filmpje met twee horloges om :wink:

Ik begin net dus dat vind ik lastig om te zeggen, maar om en mooi evenredig effect te krijgen lijkt me niet makkelijk.

Ik doe het polijstwerk op een polijst machine. zo’n slijpbokje met 2 lappenschijven erop… daar kun je ook een borstelschijf op zetten om ook geborstelde vlakken op te frissen…

Polijsten doe ik met Dialux pasta, en menzerna voor het voorpolijsten…

wat het stelwerk betreft… als je de tige verwijderd in de verkeerde stand… inderdaad dan kan het koppelrad uit de bascule wippen… maar… mogelijk kun je er ook via de achterkant bij… dat gaat in elk geval wel met een ETA 2763 heb ik gemerkt… je ontwindt eerst het uurwerk voor je em uit de kast haalt… mocht dan het stelwerk ontregeld raken… dan haal je de veertonbrug eraf… en dan kun je meestal via de achterzijde het stelwerk weer goed zetten… en dan de tige er weer in… Ik monteer de tige altijd meteen weer na het uitkasten… dan blijft alles zeker op zijn plek zitten… :slight_smile:

't slijpen van een sunburst is zeker geen makkie… maar als je dat kan… dan heb je ook wat…

Met een goedkoop draaibankje kun je zelf wel zo’n machine bouwen… vlakke schijf erop, en dan met spuitlijm een stuk waterproof schuurpapier erop… korreltje 800 ofzo… en dan een steuntje maken… 't mooiste is natuurlijk als ie instelbaar is… dan kun je van allerlei kasten opfrissen… :slight_smile:

Kinkt goed! Ik hoop binnenkort een filmoje te zien :wink:

Mooie metamorfose weer.
overigens kun je plexiglas wel machinaal polijsten, alleen moet je niet te snel willen. Niet hard drukken en niet te lang op dezelfde plaats, omwille van de warmteontwikkeling.
Met handmatig poetsen heb je meer controle.

Over het eerst uittrekken van de kroon alvorens de stift te verwijderen even het volgende: het is niet zo dat de regel geldt voor alle uurwerken dat je eerst de kroon moet uittrekken voordat je de stift verwijdert.
Ik dacht dat eerst ook, maar dat was totdat ik een Vostok 2234 kaliber uit moest bouwen (uitgebouwd had). Ik kwam er achter dat je bij dit uurwerk juist de kroon ingedrukt moest laten. Jammer genoeg wist ik dat vantevoren niet.

Maar voor de meeste geldt dus, eerst uittrekken??
Had dit ook gelezen op internet, eerst uittrekken. Ik had vrijdag een commodoor automaat horloge (oudje) op de kop getikt voor een paar euri.
En heb hier ook het uurwerk uitgebouwd, gewoon eens even knutselen.
Zodoende had ik ook eerst de kroon uitgetrokken voordat ik hem verwijderde.
Daarna alles weer in elkaar gebouwd en vastgezet. En het horloge liep weer.
(liep van tevoren ook al) maar gewoon een proberen.
Toch leuk als dat allemaal lukt.
Ik heb inmiddels bij diverse horleges, zowel quartz als handopwinder en 1 automaat (de commodoor)deverwijderd Allemaal verschillende systemen, maar het komt op hetzelfde neer. Schroefje losdraaien of knopje indrukken.
Allemaal gelukt.

Precies… bij sommige Quartz werkjes kun je de tige uitnemen door gewoon met een pinnetje de tirette naar beneden te drukken… er zit een holletje in de platine zodat de tirette wat kantelt, en zo de tige vrijgeeft… als dat in een bepaalde stand moet gebeuren, dan is dat holletje zo vormgegeven dat het alleen maar werkt met de tirette, en dus ook de tige in een bepaalde stand…
Vaak zit er dan een ā€œcenterpuntjeā€ in de tirette…

Geweldig project en ziet er top uit. Toch wil ik mijn ervaring niet achterhouden.

Ik werk bij een soort supermarkt voor tandartsen. Hier verkopen wij aan tandartsen div. polijstpasta’s. Mijn ervaring om niet al te diepe krasjes te verwijderen in band of behuizing is deze polijstpasta te gebruiken. Ook voor een wat dof aangeslagen glas prima te gebruiken. Deze polijstpasta’s zijn er ook in diverse gradaties n.l fijn / medium en grof. Mijn beste ervaring was met ā€œnuproā€ ( dentsply ) omdat deze vrij stevig is ook op de dremel polijstborstel en blijft ook goed zitten. Ook zircate is prima te doen alhoewel dit al meer naar de gewone tandpasta gaat. Ook natuurlijk met normale tandpasta is te polijsten, maar veelal net niet voldoende resultaat wanneer de krasjes net even te diep zijn! Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.

Vergat even te noemen Kerr Hawe heeft ook diverse polijst pasta en ook goed bruikbaar. Maar er zijn zat Tandpolijst pasta’s ook verkrijgbaar bij een drogisterij denk ik. Vroeger had je ook smokers maar pas hier mee op!!! Dit is erg grof en eigenlijk alleen te gebruiken bij wat diepere krasjes. Ik heb nooit begrepen dat zoiets op de markt is verschenen om je tanden ermee te polijsten!? Mensen doe dit niet… Het zelfde resultaat behaal je met Vim schuurmiddel of Jif. Net zo slecht en dus nooit gebruiken om je tanden te polijsten. Na herhaaldelijk gebruik zijn je tanden zo beschadigd dat ze poreus worden en dus ook kleur aannemen wat je eet, drinkt, of rookt!!! Laat dit door een tandarts doen hooguit 1 keer per jaar absoluut niet meer!

Is dat spul voor particulieren ook ergens te koop ?
En dan bedoel ik uiteraard niet de tandpasta. …:wink:

gschoots Schreef:

Daar heb je blijkbaar wat zwaardere apparatuur
voor nodig:
http://forums.watchuseek.com/f6/sunburst-how-made-
874959.html

de apparatuur is te koop, maar de handigheid is een ander verhaal. Knap als je met het handje de sunburst mooi egaal weet te krijgen.

Bij sunbursts zie je nogal eens dat de sunburst ā€œwegroteertā€, kromme lijnen door het snelle draaien van de kast of een kleine schijf.
Hier gebruikt iemand een schuurband http://forum.tz-uk.com/showthread.php?80216-A-Case-Graining-Experiment

en hier staan een paar fraai gelukt sunbursts:

http://forum.tz-uk.com/showthread.php?216809-Lapping-machine-case-example-pics-on-page-3 (even scrollen, op pag 2 staat een foto van de gebruikte lapping machine)

Dat is wel een heel vet draadje!!!

Arie, kom er maar in. Dit hier is vakmanschap en meesterschap in het herstellen!