Het is al een poos geleden dat ik een poetsbeurt heb geschreven, dus het werd weer eens tijd. Ik vond dus laatst een Palerma, zo’n lekker obscuur plakmerkje, waar ik er al twee van had. Ik weet niet waarom maar ze spreken me gewoon heel erg aan, en ze zijn all stainless en dat scheelt veel op een vintage.
Ik begin langzaam al mijn gereedschap bij elkaar te sprokkelen en wat ik nog miste was een dremeltje om mee te polijsten. Dus daar gaan we wat mee experimenteren.
Eerst maar eens de Fix-o-flex losgemaakt, een heerlijke hoeveelheid polskoek die zich heeft verzamel rond de lugs
Door de stem release knop in te drukken, kun je de stem en kroon er in een keer uit trekken. Vergeet niet om de kroon eerst uit te trekken anders heb je kans dat je het stelmechanisme lostrekt en je de wijzerplaat moet verwijderen om dit te herstellen.
Goed, ik heb dus een namaak-Dremel gekocht om te kijken of ik die in kan zetten voor mijn horloges. Ik heb al wat geëxperimenteerd, en vooral met een viltschijf (die hoort dus wit te zijn).
Als je gewoon een klodder aanbrengt en je zet de Dremel er op dan vlieg het in het rond dus vandaar…
Ik heb helaas maar twee handen, dus je zult maar even moeten geloven dat ik de kast heb gepolijst. Om het verschil te laten zien dit zijaanzicht. Rechts is gepolijst en links niet.
Begin met lage toeren en verhoog dan langzaam de snelheid tot een tempo waar je je comfortabel bij voelt. Ik had hem op een bepaald moment iets te hoog staan en raakte de rand van het glas, en meteen een zwarte brandvlek. Note to self eerst glas verwijderen (glasklauw komt waarschijnlijk eind volgende week binnen). Geen punt maar wel weer wat extra schuurwerk wat ik uiteraard niet heb gefotografeerd. Maar goed, het is niet erg als je er maar iets van kunt leren.
Mijn persoonlijke leerpuntjes:
-Mechanisch polijsten levert mooie resultaten op
-Polijst in korte intervals om oververhitting tegen te gaan
-Verwijder eerst plexiglas voordat je gaat polijsten
-Mechanisch polijsten van plexiglas werkt niet
-Met Peek als polijstpasta krijg je alleen de echte fijne krasjes eruit
-Wel handig als je vintage karakter wilt bewaren of bij streeppatronen
Ik ben redelijke tevreden over het eindresultaat al moet ik natuurlijk gewoon een goede band hebben voor dit horloge, want dit is natuurlijk niks.
Gebruiken jullie ook wel eens een Dremel (-kloon) en waarvoor precies?
Voor de kast een klein beetje polijstmiddel verspreiden over het polsijtschijfje. Het vliegt al gauw in het rond bij een te hoog toerental. Voor het plexiglas gebruik ik gewoon een microvezel doekje.
Goede job. Mechanisch polijsten van plexi lukt zeker wel (iig bij mij dan).
Je hebt alleen de juiste dremmel, eindstukken en pasta nodig. En als laatst kort afpoetsen met de hand (microvezeldoek) en voila.
Ze worden ‘‘felt bob’’ genoemd en je hebt ze in vele maten en soorten.
Belangrijk hierbij is om te kijken naar de diameter van de ‘‘shank’’ ofwel de fitting. Meeste dremmels hebben twee verschillende binnen aansluitingen voor dus 2 verschillende maten. Meestal zijn dit 2mm en 3mm.
Daarnaast is het ook belangrijk om een dremmel te gebruiken die van 0 stand tot hoge toeren kan gaan.
Ik heb me van de week de $#%×*!! lopen polijsten op een klokkie ( ik wist zeker dat er geen beschermfolie opzat ) want gezocht en gepulkt, dus ik poetsen maar het bleef matglas. …, ik was compleet door m’n krachten en moest
ff bijkomen :)o
tot ik dacht dat er zelfs een splintertje vanaf was gebroken, dus jahoor weer pulken en hoppa
zat er toch een beschermfolie op.:?
maar goed ik mag niet mopperen, het resultaat is i.i.g. een prachtig glimmend “mineraal” glaasje een daar ging het uiteindelijk om he ::o