Poetsbeurt Renis (of misschien iets anders?)

Vanavond nog eens door mijn horloges heengelopen en ik vond er nog eentje die ik nog niet onder handen had genomen. Een Renis, of misschien toch niet?

De band is ontzettend vuil, net als de kast, helaas heeft de kast ook een forse kras op één uur (op de rommelmarkt over het hoofd gezien).

Goed, we gaan schoonmaken. Band losmaken dus.

De achterkant van de kast is volgens mij als schuurpapier tester gebruikt. Zonde.

Caseback los. Zo te zien heeft hij toch nog vier keer onderhoud gehad, het record staat bij mij op een Croton Nivada met zes.

Eloga? Snel even op Google
http://www.elogaswiss.com/

Qua formaat dus een damesuurwerk, vreemd. Anyway, de kast is echt ontzettend vies.

Kroon eruit en spacer ring verwijderd.

De kast is dus echt heel goor.

Beginnen met wassen, wattenstaafjes en satéprikkers in de aanslag.

Met een satéprikker langs de sluiting van de band.

Alle onderdelen (natuurlijk zonder uurwerk) in water met ammoniak.

Na een uurtje intrekken.

Meer foto’s na de break.

Het glimt weer een beetje. De kleur is over de jaren aardig van het metaal gesleten.

Op sommige plaatsen wat aantasting van het metaal maar al met al wel tevreden over de body nu.

Wat me al opviel bij het verwijderen van het uurwerk is dat de wijzerplaat een beetje vreemd is, na wat nadere bestudering kom ik tot de conclusie dat deze op maat is gemaakt en dus een redial. De randen zijn ingekort en niet bepaald netjes.

Helaas geen foto. Ik heb een half uurtje gepoetst om de krassen uit het plexiglas te krijgen.

Het uurwerkje weer terug in de kast, kroon erin en vastgeschroefd.

Eindresultaat na de break.

Na het poetswerk ziet de kast er weer netjes uit.

Ik was nog even aan het spelen met de kast, en opeens zie ik een vorm in de zwaar gekraste caseback. Onder de lamp met vergroting lees ik nog net ELOGA over een soort schild. Het is dus een Eloga horloge met een verkeerde dial aangezien kast en uurwerk dus wel degelijk bij elkaar horen.

De band er weer aan.

En het eindresultaat om de pols.

Altijd leuk om een horloge van een paar euro weer een beetje draagbaar te maken. De zoektocht naar een bijpassende Eloga dial is hierbij gestart.

Hopelijk krijg je geen last met oxidatie / verkleuring
op de wijzerplaat op de verkeerde lettertekens
(:smiley: