Poetsbeurt Seiko 5 (6119-8410)

Vanavond weer eens wat tijd gehad om een horloge onder handen te nemen (de wachtlijst is echt te lang). Maar ik heb een zwak voor Seiko en wat heeft deze het nodig om weer mooi te worden. Maar ik kost tijd, jullie willen plaatjes zien en dat ga ik voor jullie regelen…

De Seiko 5, altijd leuk! Maar waarschijnlijk meer dan eens onder een bus gevallen…

Eerst de band er maar eens afgehaald, daarna mezelf in quarantaine geplaatst, wat is dit smerig…

Met een satéprikker alle rotzooi weggehaald

Stem release knop indrukken en je trekt het geheel er moeiteloos uit (altijd blij om dit te zien ipv schroefjes)

Met een pincet de spacerring verwijderen

De wijzerplaat is echt super, meteen het uurwerk in een hersluitbaar zakje

Het plexiglas heeft echt veel te verduren gehad, boven de datum aanduiding zitten twee forse putten (flitsfoto)

Meer foto’s na de break!

Tijd om te schuren, alle velletjes liggen klaar

Korrel 400

Korrel 600

Korrel 1200

Korrel 1500

Korrel 2000, en polijsten met Peek, meteen de caseback meenemen

Tussenresultaat, alsof er helemaal geen glas in zit (flitsfoto)

Tijd om alles weer in elkaar te zetten

Uurwerkje erin, stem met kroon er ingedrukt, spacer ring geplaatst

Rubber van de caseback gehaald en ingevet, weer teruggeplaatst

Caseback er opgedraaid, dat ziet er al heel anders uit

Eindresultaat na de break

Ik had helaas niks beters dan een stalen rally band, ik ga dit weekend op de rommelmarkt zoeken naar banden want ik heb echt een hele hoop fixo flex banden om te vervangen.

Voor:

Het eindresultaat

En om de pols

Op basis van het uurwerknummer en serienummer heb ik kunnen bepalen dat dit horloge is gemaakt in oktober 1975, en is daarmee ongeveer vijf jaar ouder dan ik.

Seiko’s zijn echt top, na een stevige poetsbeurt zijn ze gewoon weer klaar om gedragen te worden, De automaat loopt in ieder geval als een trein. Een eenvoudig model als dit heeft misschien geen enorme economische waarde maar dat maakt ze absoluut niet minder leuk, dit horloge gaat daarom in de doos voor dagelijks gebruik.

1 like

Dank voor het delen, amazing!!

Hendrik

Wat een verschil!!

Zeer netjes gedaan :~

Mvg,

Jordi

mooi gedaan weer top (tu)
enne zo’n band noemen ze geloof ik een ‘spangen’ band ?

Leuke klok, waar je in mijn ogen de leeftijd (nu) echt niet aan ziet!
Leuk ding en wat een opknapper! Alleen wel nog even een ander bandje eraan :stuck_out_tongue: vind deze band om eerlijk te zijn niet super, maar dat is maar het bandje, de rest ziet er prachtig uit!

Mooi hoor. Mijn 5jes hebben allemaal glas ipv plexi.

Een leren bandje staat ook erg leuk.

Ik zou hem op een 18mm blauw & grijze 007 Nato zetten
of voor wat bredere look dan 18mm een Velcro
dan heb je weliswaar geen zicht meer op het mechaniek
maar dat is bij een 5je toch weinig interessant.

edit : ik zie dat deze toch al geen doorkijk heeft

Mijn Seikos hebben 19 mm bandjes

Bedankt voor de leuke reacties!

Zelden zoveel huidboter aan één horloge gezien!