Poetsbeurt Tissot

Na de Garonne is het nu de beurt aan de jaren 40 Tissot.

Moeilijk te zien maar het glas is flink gekrast.

Caseback heeft wat troep in de nokjes om hem mee los te schroeven en rond de lugs (valt allemaal nog wel mee)

In dit geval geen release knop maar een schroefje, maak niet de fout om deze helemaal los te draaien, eerst een halve rotatie en dan elke keer een kwart totdat de kroon echt los is

Bij deze Tissot zit nog een ring om het uurwerk vast te houden in de kast, deze moest eerst worden verwijderd voordat de kroon er uit echt uit kon, er zitten twee geschroefde lipjes om de ring vast te zetten

De ring en de kroon eruit

Het losse uurwerk (met opvallend bolle plaat)

Na een eerste schoonmaakbeurt met wattenstaafje en satéprikkers voor de randjes (dit keer geen badje, was eigenlijk niet nodig)

Case weer een beetje leefbaar gemaakt

Uurwerk weer terug in de kast

Dit is het schroefje from hell, deze zet het lipje vast waarmee je de ring in de kast klemt. Dit ding is zo klein dat ik met het blote oog de groef amper kon zien

Hij zit weer helemaal vast (#$%#$%$@!)

Hirsch band er weer op (zo opgefokt geraakt van dat rot schroefje dat ik per ongeluk boven en onder heb verwisseld :))

De mooie Tissot weer in draagbare staat

En om de pols (zo’n Hirsch band zit echt heerlijk)

En nu het slechte nieuws

Zoals in mijn koningsdag topic al duidelijk is geworden ontbreekt de rotor. Bij nadere foto inspectie door Koen blijkt de hele brug te ontbreken en nadat ik zelf ook nog nog eens kritisch heb gekeken blijkt de veerton ook niet te werken, ik denk daarom dat dit horloge is gebruikt als een sloper, dat is natuurlijk jammer maar het is natuurlijk wel een originele Tissot case en dial een een groot deel van een 28-1 uurwerk. Ik ga daarom op zoek naar een donor uurwerk. Kortom uitdaging!

1 like

Mijn beste,

Een bijzonder fraaie Tissot, welke zich mag verheugen op een ruimhartige pols!!
Dank voor het delen.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hulde voor je werk en foto’s. Miss heeft Koen iets liggen??

Koen heeft inderdaad een rotor, maar er mist helaas meer

Tip : dit soort schroefjes “from hell” slecht ik altijd met
een saté prikker met cacaoboter i.p.v. een pincet
( zo voorkom je kantelen bij te hard knijpen )
plak je dat mormel aan een ingevette punt van de prikker
eventueel even uitlijnen met een speld o.i.d
en hoppekee even aanduwen in het schroefgat
en aandraaien die handel.

Dat klinkt als een verdomd goede tip, dat ga ik binnenkort maar eens uitproberen.

gschoots Schreef:

Dat klinkt als een verdomd goede tip, dat ga ik
binnenkort maar eens uitproberen.

even in de handtas van mevrouw Schoots neuzen
en je vind al snel iets van lippenbalsem o.i.d

Heeft een dergelijk horloge nog Radium op de indices en wijzers en vraagt dat om extra zorgvuldigheid of valt dat mee?

Ik ben helemaal verliefd op deze Tissot.
Echt jammer dat het uurwerk niet ok is.

Groet,
Jurgen

Tsja, balen maar ik zie het ook wel weer als een uitdaging om hem nu weer compleet te krijgen of desnoods om iemand anders te helpen datzelfde doel te bereiken, en voor die vier euro hoef je het niet te laten

SiO2 Schreef:

Ik ben helemaal verliefd op deze Tissot.
Echt jammer dat het uurwerk niet ok is.

Groet,
Jurgen

Kijk morgen eens in het topic “welke vintage draag je vandaag” :wink:

Deze heeft geen radium, dus geen probleem. Radium verkleurt bruin/zwart, dus dat herken je vrij goed. Vooral als het op de cijfers is gebruikt.

Radium is natuurlijk giftig maar het gaat per horloge om hele kleine hoeveelheden, gewoon lekker laten zitten en pogen het niet te consumeren. Radioactiviteit is trouwens altijd en overal aanwezig, alleen in sommige omstandigheden (Fukushima) een beetje veel.

Als hobbyist geen probleem, als uurwerkmaker een klein risico, als radium schilder begin vorige eeuw nogal dodelijk.

gschoots Schreef:

Deze heeft geen radium, dus geen probleem. Radium
verkleurt bruin/zwart, dus dat herken je vrij
goed. Vooral als het op de cijfers is gebruikt.

Radium is natuurlijk giftig maar het gaat per
horloge om hele kleine hoeveelheden, gewoon lekker
laten zitten en pogen het niet te consumeren.
Radioactiviteit is trouwens altijd en overal
aanwezig, alleen in sommige omstandigheden
(Fukushima) een beetje veel.

Als hobbyist geen probleem, als uurwerkmaker een
klein risico, als radium schilder begin vorige
eeuw nogal dodelijk.

Wat gebruikte men vroeger eigenlijk nog meer als ‘leuchtmassa’ of is wat ik zie op dit horloge ĂŒberhaupt geen lichtgevende verf?

Ik begon er zelf ook over te twijfelen, dus dan maar vragen. Ik was vandaag even bij Jan Ubels, er zit inderdaad wel degelijk radium op deze wijzerplaat, afhankelijk van de mix (radium en andere componenten) van de lume kan de kleur dus ook verschillen. Weer wat geleerd.

Ik heb hem gevraagd hoe hij er zelf mee omgaat en hij gaf aan zich geen enkele zorgen te maken over werken met radium in horloges (en dat is iemand die daar fulltime mee bezig is).