Na de Garonne is het nu de beurt aan de jaren 40 Tissot.
Moeilijk te zien maar het glas is flink gekrast.
Caseback heeft wat troep in de nokjes om hem mee los te schroeven en rond de lugs (valt allemaal nog wel mee)
In dit geval geen release knop maar een schroefje, maak niet de fout om deze helemaal los te draaien, eerst een halve rotatie en dan elke keer een kwart totdat de kroon echt los is
Bij deze Tissot zit nog een ring om het uurwerk vast te houden in de kast, deze moest eerst worden verwijderd voordat de kroon er uit echt uit kon, er zitten twee geschroefde lipjes om de ring vast te zetten
De ring en de kroon eruit
Het losse uurwerk (met opvallend bolle plaat)
Na een eerste schoonmaakbeurt met wattenstaafje en satéprikkers voor de randjes (dit keer geen badje, was eigenlijk niet nodig)
Case weer een beetje leefbaar gemaakt
Uurwerk weer terug in de kast
Dit is het schroefje from hell, deze zet het lipje vast waarmee je de ring in de kast klemt. Dit ding is zo klein dat ik met het blote oog de groef amper kon zien
Hij zit weer helemaal vast (#$%#$%$@!)
Hirsch band er weer op (zo opgefokt geraakt van dat rot schroefje dat ik per ongeluk boven en onder heb verwisseld :))
De mooie Tissot weer in draagbare staat
En om de pols (zoân Hirsch band zit echt heerlijk)
En nu het slechte nieuwsâŠ
Zoals in mijn koningsdag topic al duidelijk is geworden ontbreekt de rotor. Bij nadere foto inspectie door Koen blijkt de hele brug te ontbreken en nadat ik zelf ook nog nog eens kritisch heb gekeken blijkt de veerton ook niet te werken, ik denk daarom dat dit horloge is gebruikt als een sloper, dat is natuurlijk jammer maar het is natuurlijk wel een originele Tissot case en dial een een groot deel van een 28-1 uurwerk. Ik ga daarom op zoek naar een donor uurwerk. Kortom uitdaging!