Poging tot oplichting bij verkoop

Hallo,

Ik heb dit weekend een horloge te koop aangeboden op 2dehands.be. Ik had het zoekertje enkel in het Nederlands opgesteld, omdat ik voorheen al eens benaderd was door een fraudeur uit Frankrijk.

Ik dacht, ik hou het enkel Nederlandstalig, hierdoor 1/2 minder potentiële kopers, maar ook minder buitenlandse oplichters.

Niet dus.

Eerst wordt ik benaderd via een korte mail van een geïnteresseerde. De mail was kort, maar toch redelijk wat schrijffouten.
Ik heb hem snel geantwoord en gemeld dat ik later op de avond nog extra foto’s zou sturen.

Hierop antwoordde hij (of zij?) met een tekst die enkele, zo niet alle bellen deden rinkelen:

  • door elkaar gehaspelde Nederlandse woorden (door translator gehaalde tekst)
  • Nigeria
  • doorzenden via B-Post, maar ik mag 30€ nemen als extra beloning boven op de kosten
  • onmiddellijk, dringend, zo snel mogelijk,
  • zijn bank is al op de hoogte, ik moet hem enkel nog de kosten melden,

Ja, wie loopt daar nog in?

Eigenlijk scannen ze dus constant de lokale sites op potentiële “suckers”.

Ik zou het ook nooit doen, maar ik ben wel benieuwd. Wat is nu precies de scam? De hoop dat je het horloge opstuurt en het geld kan je naar fluiten?
Wat is doorzenden via B-post? Waarom zou zijn bank op de hoogte moeten zijn?
Ik ben gewoon nieuwsgierig haha.

Ik had hetzelfde dit weekeinde op Marktplaats. Een Engelstalige man met een wel erg Afrikaanse voornaam, maar dan weer Dave als achternaam. Of ik mijn PayPal emailadres wilde opsturen zodat hij de betaling kon doen. Hij duidde het horloge dat ik aanbood aan als “Item”. Voor een klokje van bijna drie mille wat oneerbiedig. Oh ja, ik kreeg vijf tientjes voor de verzendmoeite…

Ik heb zijn bod maar verwijderd…

Triest…

Meegemaakt. En ik dacht zeer voorzichtig te zijn geweest. Alles zat zo mooi in elkaar dat het een professionele organusatie blijkt te zijn. Tweedehands is op de hoogte. Nadat er vraag van de politie komt mogen ze namen en zdressen vrij geven wat ze ook doen.
Koop enkel nog via 2dehands als ik het horloge persoonlijk kan ophalen op een vast adres. Dus geen parking of cafe.

Zou het een leuk idee zijn om het spelletje een beetje mee te spelen:S:P? Ik zit dan te denken aan een pakketje op te sturen met een steen of kunstpik erin:D:D Dat is toch wel het ultieme bewijs dat je stevig genaaid bent, als oplichter:D:D

(:D(tu)

Dat klinkt als moeilijker te herkennen oplichting…
Kan je er meer over vertellen?

Nu even niet. Big brother you know…

Tsja… en ik had via marktplaats contact met een Engelsman. Na de eerste mail dacht ik nog “daar zul je gekkie hebben” maar al vrij snel stond er geld op mijn rekening.

Vervolgens kreeg ik ook nog het nummer van “his good friend” en daar kocht ik vrij makkelijk 2 Rolexen.

Gewoon opletten, je verstand gebruiken en het liefst overdag f-t-f afspreken. En inderdaad, als Google translate volledig meedoet dan kijk nog maar niet uit naar je nieuwe grail :wink:

Gr. Roel

B-Post is de Belgische post.

Ik snap ook niet goed hoe ze het zouden doen, maar ik heb uit oplichtingen bij andere het volgende begrepen:

A)ik ontvang het geld op mijn bankrekening,
B)ik stuur het item naar Nigeria
C) enkele tijd later komt mijn bank er achter dat er iets mis is met de overschrijving uit Nigeria, de bank begrijpt dat er geen geld binnen gekomen is uit Nigeria en ze halen dus het “gestorte” geld terug van MIJN rekening.

Besluit: weg item en weg geld.

Wat hij bedoeld dat zijn bank op de hoogte is, geen idee.

Hij schrijft wel dat het item 7 dagen onderweg zal zijn en hij een verzekering wil tegen alle risico’s. Is dit om me 7 dagen koest te houden zodat hij iets kan ondernemen?

Ik heb werkelijk geen idee. Vreemd verhaal.
Gewoon dikke doei. Weg ermee!

Als je dat wilt doen, lees dan eerst even hier een aantal verhalen: http://www.419eater.com/html/letters.htm

Goed voor de inspiratie :)-D

Zelfs op WUS kom je zulke dingen tegen…

Heb laatst een horloge op WUS aangeboden en kreeg ook “post” van een Afrikaan…

Het horloge zou als kado dienen :slight_smile:

En hij wou mijn PP addy hebben zodat hij het geld kon betalen…

Oja, en het horloge moest ik opsturen naar Nigeria… Konsulaat of zo iets… hahaha… geloof je het zelf?

En je moet zo wie zo achterdochtig worden als ze van huis aanbieden je meer te betalen als je vraagt!!

Want normaal gesproken wil een echte koper, zo min mogelijk betalen :slight_smile:

Ze kunnen het geld via (steeds weer een nieuwe account op) paypal vrij makkelijk terug halen. Koper wordt beter beschermd dan de verkoper. Klaar is je scam!

Makkelijk te herkennen, maar ze schieten met hagel, waardoor het de moeite loont. Ik krijg altijd wel een aanbod via MP, als ik daar iets kleins wat wel duur is op zet.

Dit is echt hilarisch,ik heb nog maar 2 verhalen gelezen en lach krom van het lachen.

Het verhaal “Skeleton coast” is echt een film waard. Ik zie zo die zeezieke oplichter op die gehuurde boot,gek van verlangen naar zijn geld zoeken.

Aanrader, maar ik zou er zelf niet aan beginnen.