Poging tot restauratie

Hallo iedereen,

Zoals de titel het zegt is dit mijn eerste poging om een horloge weer toon(draag)baar te maken.
Ik kreeg dit van een vriend die ze op een rommelmarkt kocht.
Helaas was ik te haastig om van in het begin fotos te maken; de eerste fotos zijn dus van na het verwijderen van het zeer besmeurd (beurk!!)rekbaar metalen bandje en na het uithalen van het werkje.


De kast is “een beetje” geoxideerd…:sunglasses:


En het glaasje vertoont “hier en daar” een barstje…


De vijl er even bijgehaald…


Na wat schuren en polieren ziet het er al wat beter uit :slight_smile:


Voorlopig terug in mekaar gezet; er moet nog een nieuw glas op en de kroon moet ik ook nog eens onder handen nemen want deze is nu zeer glad en moeilijk te hanteren voor het opwinden.

De volgende stap zal ivm met het werkje zijn maar ik moet eerst het juiste gereedschap aanschaffen en toch nog wat kennis vergaren :smiley: (het topic van Morse nog eens aandachtig doornemen!).
Wordt vervolgd…

Groetjes,
Frédéric

Nou, ja kan goed vijlen als het zo bekijk(tu)
De rest zal dan ook vast wel goed komen:)

als ik het goed zie heb je de chroomlaag weggeschuurt en daarna de kast gepolijst?

houd er dan wel rekening mee dat je het horloge dan niet meer met vochtig weer kan dragen(de messinglegering oxideert al als je er streng naar kijkt ,kan je nagaan als je in vochtig weer loopt)

ook is het niet aan te raden te lang met deze messinglegering bloot op de huid te lopen(messing is zwaar giftig) er zijn gevallen bekend dat mensen grote huidproblemen kregen door kaal messing te dragen(nepgouden armbanden/ringen die versleten waren)

als je aan het horloge gehecht bent kan je het opnieuw laten verchromen/vergulden dit kost ongeveer 40 euro voor het verchromen,vergulden (10µ)ongeveer het dubbele

astonmartin Schreef:

als ik het goed zie heb je de chroomlaag
weggeschuurt en daarna de kast gepolijst?

Klopt! Veel anders was er niet aan te doen, het messing was door de "goud"laag heen aangevreten.

houd er dan wel rekening mee dat je het horloge
dan niet meer met vochtig weer kan dragen(de
messinglegering oxideert al als je er streng naar
kijkt ,kan je nagaan als je in vochtig weer
loopt)

Klopt weer! :slight_smile: De glans begint nu al te verdwijnen maar dat had ik wel verwacht daar ik hetzelfde reeds meemaakte met andere spulletjes in messing.

ook is het niet aan te raden te lang met deze
messinglegering bloot op de huid te lopen(messing
is zwaar giftig) er zijn gevallen bekend dat
mensen grote huidproblemen kregen door kaal
messing te dragen(nepgouden armbanden/ringen die
versleten waren)

als je aan het horloge gehecht bent kan je het
opnieuw laten verchromen/vergulden dit kost
ongeveer 40 euro voor het verchromen,vergulden
(10µ)ongeveer het dubbele

Ik ben eigenlijk niet van plan het horloge te gaan dragen, ik ben er ook niet aan gehecht, dit is meer als een oefening bedoeld.
Het werkje vind ik wel leuk, ik hou wel van die kleine seconde op 6u. Als ik er ooit een geschikte kast voor vind zou ik het wel willen overplaatsen en er een andere wijzerplaat voor maken zoals Morse ons dat getoond heeft.

Ik ben daarentegen wel zeer gehecht aan een oude Junghans van mijn vader waarvan de goudlaag grotendeels weggesleten is.
Deze zou ik ooit graag eens opnieuw laten vergulden, als je hier een goed adres voor weet ben ik wel geïnteresseerd!

Groetjes,
Frédéric

Fred Helmer
Bergsedorp straat rotterdam (www.horloge.nl)

voor de duidelijkheid het is niet fred helmer zelf maar de goudsmit die er boven zit .Zij heeft mij ong 2 jaar geleden 75 euro in rekening gebracht voor het vergulden van een horlogekast.

Leuk om te zien dat er flink wat wordt afgeprutst op het forum.:slight_smile:
Het horloge ziet er gelijk stukken beter uit.(tu)
Groet. Chris

astonmartin Schreef:

Fred Helmer
Bergsedorp straat rotterdam (www.horloge.nl)

voor de duidelijkheid het is niet fred helmer zelf
maar de goudsmit die er boven zit .Zij heeft mij
ong 2 jaar geleden 75 euro in rekening gebracht
voor het vergulden van een horlogekast.

Bedankt voor de info!:slight_smile: (tu)

Mooi hoor! Is de kast messing? Of lijkt dat zo?

montrepassion Schreef:

Mooi hoor! Is de kast messing? Of lijkt dat zo?

De kast is inderdaad messing en ze oxydeert “zienderogen”. Zo erg is het nu ook weer niet maar die mooie glans is intussen wel dof geworden. Ik ga dus verder waarschijnlijk geen tijd en energie in die kast steken.
Zodra ik het nodige gereedschap heb wil ik wel het werkje eens demonteren en terug in elkaar zetten. Of toch proberen… :sunglasses: