Ik heb twee vintage mechanische horloges (1 Poljot en 1 Pontiac) die een soort van “poing” geluid maken tussen het tikken door. Tik - tik - poing - tik - tik.
De Poljot is inmiddels al niet meer draagbaar, die verliest 5 minuten op 10 minuten tijd. De Pontiac heb ik nu 2 dagen en loopt zo strak als de klok op mijn smartphone.
Die “poing” klinkt fout, de moderne horloges die ik heb tikken gewoon lekker zuiver.
Heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Kan ik de horloges gewoon blijven gebruiken zonder meer schade te veroorzaken?
Een geschatte prijs voor een eventueel herstel is ook altijd handig, al heb ik daar momenteel niet echt te financiële ruimte voor.
Met excuses voor de vage omschrijving, ik vind geen betere manier om het duidelijk te maken.
Op basis van de summiere omschrijving lijkt het me dat het horloge scheeftikkend is ( balans beweegt niet even veel links en rechts) en komt daardoor tegen het anker aan, bij het door schommelen.
Als horlogemaker zou ik dit horloge niet dragen en het eerst laten oplossen. Zou erg jammer zijn als.je over een tijdje 2.prachtige horloges hebt die niet goed meer lopen.
Het andere horloge kun je ook weer goed krijgen (beter). Lijkt me een kwestie van uit elkaar schoonmaken, in elkaar, nieuwe olie erin, afregelen en weer jaren plezier.