? poising tool?

Beste mensen,
Ik ben net nieuw hier op dit forum en heb gelijk een vraagje.
Ik heb laats een stukje gereedschap gekocht maar weet niet wat ik er mee kan
en hoe ik hem moet gebruiken. :s
Misschien dat een van jullie het antwoord weet.

het is volgens mij een apparaatje om astappen te polijsten, je gebruikt een boog voor de aandrijving (stalen meeneempenetje op 't bronzen wieltje steek je in het tandwiel wat op de te bewerken as zit)
De te polijsten astap rust dan op dat stalen plaatje rechts.
Heb zoiets nog nooit gebruikt, dit is een soort goedkope “Jacot tool” (tour à pivoter ), maar zo’n origineel apparaat lijkt me toch wat handiger en veiliger.

Groet,
Paul

Akkoord Paul, maar normaal werkt men tussen twee punten.
En hier heeft men geen klemsysteem. Dat stalen plaatje kan misschien dienen als polijstplaat om tappen iets af te vlakken. Met een pivoteervijl kan men hier toch niet zo direct mee werken.
Verder nog nooit gezien.

uhhmm, tsja, ik heb zo’n ding eerlijk gezegd ook nog nooit gebruikt, heb een “Jacot tool / tour a pivoter”, maar die heeft toch ook geen klemsysteem??
De ene astap gaat in het gaatje in de stalen as, de te polijsten astap rust (denk ik) op dat stalen plaatje (wellicht zitten hier groefjes of een gaatje in???) ik zou me anders ook niet kunnen voorstellen hoe je zoiets veilig gebruikt.

Het apparaatje is in ieder geval zo wel kompleet, hier een zelfde, omschreven als “Pivot Polisher: High quality by Levin; $49.”

Groet,
Paul

het was even zoeken, maar ik heb plaatjes gevonden van hoe zo’n apparaatje te gebruiken is:

Groet,
Paul

Hier is een gat voor de balanas in te laten lopen.
Is een goedkoop systeem maar zal zeker werken.
Ik heb hier aan het zoeken geweest in oude gereedschapcatalogen en dit simpel systeem niet gevonden.

Dit zijn nu antwoorden waar ik wat aan heb echt super okk die metde heldere afbeeldingen
bedankt mensen.

pocketwatch123 Schreef:

Beste mensen,
Ik ben net nieuw hier op dit forum en heb gelijk
een vraagje.
Ik heb laats een stukje gereedschap gekocht maar
weet niet wat ik er mee kan
en hoe ik hem moet gebruiken. :s
Misschien dat een van jullie het antwoord weet.

Wat apart dat je iets koopt zonder dat je weet wat je er mee kunt en weet te gebruiken.

Dat is toch juist spannend?

Tja dat is het beginners enthousiasme .
Ik ben net begonnen met deze super hobby.
Ik bedoel dus het repareren en verzamelen van zak horloges.

Goed idee!