Polderklokken.....Goed artikel in SQ

In het oktober/november nummer van het magazine SQ (Society Quarterly) staat een mooi artikel over de nederlandse horlogebouwers Christiaan van der Klaauw en Wybe van der Gang.

Er staan een flink aantal (mooie) foto’s bij van het atelier van Christiaan te Heerenveen. Een paar uitspraken van Christiaan wil ik jullie alvast niet onthouden:

Christiaan van der Klaauw over zijn nieuwste model, de Pendulum CH1, gebasseerd op Het Haagse Klokje ontworpen door Christiaan Huygens en gebouwd door Salomon Coster:“Zo’n klokje in het klein is nog nooit eerder vertoond. Hoe kom ik er eigenlijk op. Ik lijk soms wel gek.”

Over de vele internationale holrogeprijzen die hij voor de neus van andere (veel grotere) bedrijven wegkaapt: “In het buitenland denken ze nog altijd dat uit ons land enkel drugs, kaas en tulpen komen. Dat werkt wel eens in mijn voordeel, denk ik.”

Over waarom er op zijn horloges nog steeds de naam Joure staat, en niet de naam Heerenveen. (note: Christiaan verhuisde eerst van Leiden naar Heerenveen, toen naar Joure, en kwam later toch weer naar Heerenveen terug): “De naam Heerenveen is te lang, . Die naam krijg je amper voluit op een horloge, helemaal lastig in combinatie met mijn (note: eveneens lange) achternaam. Bovendien, Heerenveen, dat is voetbal, het ijsstadion en zware industrie. Joure heeft door zijn rijke klokkengeschiedenis een nostalgische referentiewaarde. En ach, het ligt maar 6 kilometer verderop. De naam van mijn atelier staat er nog altijd op het ANWB bord. Dus eigenlijk ben ik er daar helemaal niet weg.”

Over exclusiviteit van zijn horloges (en die van Wybe): “Wybe en ik zijn internationaal niet bekend genoeg. Voorbij Maastricht kunnen ze namen al haast niet meer uitspreken. En zelfs in Heerenveen kennen de meeste inwoners mij niet. Kun je nagaan hoe exclusief dat is, een Van der Klaauw…”

Kortom Christiaan was weer goed op dreef tijdens het interview. Dit is verplichte kost voor alle liefhebbers van Christiaan en Wybe van der Gang.

gr,
Hans Mennink

ps, John, ik stuur je morgen een exemplaar van dit blad toe.

Hoi Hans.

Leuk artkel.
Ben benieuwd en kijk al naar de post uit.

Groeten,
JohnSr

Bedankt voor de suggstie, morgen voor school meteen halen, heb ik wat te lezen id pauze. :smiley:

Is dit het blad of is het Esquire? Was net id boekhandel maar daar hadden ze deze niet;

Lijkt me die blad (zie Polderhorloges onderaan de titelpagina. Als je het hebt gevonden kun je misschien even de uitgever bellen of je het artikel mag scannen en hier posten :wink:

Yep, Jaap-Wim, dat is het blad. Ik kende het blad ook nog niet.

gr,
Hans Mennink

Menen jullie nou écht dat als je dat artikel inscanned en hier plaatst dat je daar problemen mee krijgt? Komop zeg, het ergste wat ze kunnen doen is je een mail sturen met het verzoek dat artikel van de site af te halen. Als ze het al vinden.

Euc- anders koop jij het blad ook, scan je het en plaats je het hiero, kun je zelf zien wat voor reacties er volgen :wink:

ps. heb het blad nu gekocht en heel mooi artikel, ook duidelijkere foto van het nieuwe Huygns model.

Ik kan mn 4,95 wel beter gebruiken dan een blad te kopen, hier foto’s van te maken omdat ik geen scanner heb en dan voor jullie online te plaatsen. Komop zeg, als de uitgever mij vraagt om dat artikel er dan af te halen breng ik al mijn horloges anaal in.