We gaan deze vakantie twee weken rondtrekken in Polen en ik vroeg me af of er daar iets leuks te vinden is op horlogegebied? Ik heb zelf een beetje zitten zoeken maar ik vind eigenlijk niets.
Andere tips over Polen zijn ook altijd welkom. Het begin van de reis ligt min of meer vast. Via Dresden naar Wroclaw, dan naar Krakau met een tussenstop in Auschwitz. Maar daarna zijn we nog aan het plannen. We denken aan Warschau, Gdansk, Torun, Poznan
Krakau is top en daar heb je Strojny waar ze in ieder geval Breitling, IWC en Longines verkopen. Er zat bij de Joodse begraafplaats ook nog een leuke winkel met vintage horloges, maar die vind ik niet (meer) op maps.
Als je eigen vervoer hebt dan zou ik vanuit Krakau ook nog de bergen ingaan. Richting Zakopane is het prachtig en kan je mooi wandelen.
Ik kom al ruim 30 jaar in Kraków en omgeving en de laatste jaren kijk ik ook rond in horloge winkels. De prijzen liggen structureel hoger dan in Nederland voor de bekende merken. In de grote shopping mall Galeria Krakowska zitten enkele aardige horloge winkels inclusief één van de slechts twee Rolex AD’s. Maar daar hebben ze niet veel op voorraad zoals overal.
Het enige horloge merk dat je in Polen veel tegen komt en in Nederland zelden is Atlantic.
Neem hier enkele dagen de tijd, één van de mooiste steden van Polen.
Zeer indrukwekkend, houd er rekening mee dat je minimaal een dag lang mentaal van slag bent.
Snel vergeten en overslaan.
Samen met Kraków de mooiste stad, wel een heel andere bouwstijl. Aanrader!
Absoluut! Alleen Zakopane zelf mijden, te druk en te toeristisch.
Tip: Dolina Kościeliska als je van mooie natuur en wandelen in de bergen houd zonder toeristisch geneuzel. Zorg dat je er rond 9:00 bent in de zomer. Veel wandel paden met hoogte verschillen variërend van 100 tot meer dan 1000 meter dus voor ieders conditie wat wils. Uiteraard goede wandelschoenen aan, minimaal categorie A/B.
Ik ben zelf 2 keer in Polen geweest, in Łódź, waar ik 2 keer heb deelgenomen aan Aurochronos, een Horloge beurs,
't is best een mooie stad, en er zitten allerhande goede restaurants in een oud Fabriekscomplex, architectuur is mooi daar…
'k heb alleen niet echt naar Horloge winkels gekeken … mea culpa…
maar als je er in de buurt komt… dan is het 't bezoeken wel waard… (vanaf Wrocław rij je er zo naar toe… )
Krakau is zeker een aanrader. Mooie stad met sfeer, mooie kerken en een gezellig hoofdplein. Als je op de terugweg via Tsjechië rijdt, dan zijn Brno en Praag ook allebei steden die de moeite waard zijn. Beide vond ik aantrekkelijker dan Warschau, bijvoorbeeld.
Bedankt voor alle tips. Ik had een beetje gehoopt dat horloges goedkoper zouden zijn dan in België of Nederland, maar dat valt tegen dan. Maar zo te lezen zijn er genoeg andere leuke dingen te doen.
Misschien is dit wat. Best grote Poolse verkoper op Chrono24 die mooi spul heeft. Vroeger via Chrono wel eens wat gekocht, Prima ervaring. Heeft drie fysieke ocaties; Warschau, Krakau en Gdansk maar verder wordt ik er niet veel wijs uit, mijn Pools is niet bestaand.
Ben al een paar keer in Warschau aan het rondneuzen geweest op zoek naar leuke winkels met horloges maar dat komt maar weinig voor. Ben van plan om de volgende keer eens advies te vragen op Reddit aan verzamelaars daar of zij tips hebben.
Warschau is stad is wel mooi, heel modern aangezien het in de oorlog compleet is vernietigd.