@rytec1 De doekjes zijn juist bedoeld voor het glimmende gedeelte.
Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.
Klein stukje om een dremel viltje en op lage toeren eens zien wat het zegt op een onzichtbaar(glimmend) stukje. Ook heb ik al eens een testje gedaan met eerst goed inwrijven met het doekje een vervolgens met het drempel viltje bewerken. Daarna terug op poetsen met het doekje een een schone zachte doek. Je kan er je haar in kammen. Ik heb nog een bijna volle doos staan, als je wil stuur ik je er wel eentje toe. Laat me maar iets weten via pb.r
[quote=āAlcoS, post:1, topic:29476ā]
en trouwens een andere vraag, zoān ultasonisch badje waarmee ze vuil losmaken van je band en klok, is dat wel ok, ik ben dan bang dat dit het uurwerk niet echt ten goede komt, heb er geen weet van, vandaar hier even de vraag gedroppedā¦
Misschien trap ik een open deur in, maar toch, om misverstanden te voorkomen: NOOIT, maar dan ook echt NOOIT een horloge met het uurwerk, wat voor soort dan ook, in een ultrasoon bad doen. Ook niet als het horloge in een zogenaamd waterdichte kast zit.
Alleen losse horlogekasten, achterdeksels, (metalen) bandjes, gespen etc. kun je in een ultrasoon reiniger goed van aangekoekt vuil ontdoen. En dan wel na behandeling zeer goed laten drogen alvorens het horloge opnieuw in de kast te monteren.
De doordringende reinigingswerking van een ultrasone reiniging is namelijk juist dat het reinigingsmiddel (meestal water met een of andere detergent), door de microscopisch kleine belletjes die ontstaan door de ultrasone trilling, echt in alle hoekjes, gaatjes en kiertjes doordringt en het vuil los maakt. Dat vocht komt dus ook gegarandeerd IN je horloge en dus in, tussen en op de fijne mechanische of elektronische (bij een Quartz) onderdelen en kan daar dan vervolgens onherstelbare schade veroorzaken.
Het ultrasoon badje wat ik gebruik is van het merk EMMI, en wel het kleinste model uit hun programma, de Emmi-6. Het ding was niet echt duur, minder dan ā¬100,-- en doet het al jaren uitstekend. Gebruik wel een speciaal aan het water toe te voegen reinigingsmiddel voor ultrasoon cleaners, verkrijgbaar bij de leveranciers(s) van het apparaat. Pas op voor de heel goedkope aanbiedingen voor ultrasoon reinigers van een paar tientjes die af en toe opduiken bij o.a. Blokker of Aldi. Die dingen werken dus voor geen meterā¦
Wat betreft het poetsen: Inderdaad oppassen met vergulde en verchroomde onderdelen.
Op staal kun je natuurlijk wel lekker poetsen, net als op plexi glaasjes. Mijn wondermiddeltje: Kingston Unipoets. Te koop bij diverse ijzerwinkels en ook op het internet. Voor het grovere werk heb ik veel plezier van Micromesh poets lapjes in diverse grofheden van 1200 tot 8000 ( voor info kijk o.a. hier: http://www.sisweb.com/micromesh/ ), te koop bij o.a. Amazon UK.
Cape Cod heb ik nog nooit gebruikt maar gezien de enthousiaste verhalen in dit topic zal ik het een keer aanschaffen. Benieuwd of het resultaat nog beter wordt dan met mijn Unipoets / Micromesh combinatie.