polijsten (brushen)deksel met cirkelvormig patroon

Ik zou graag weten hoe ik een horlogedeksel kan brushen zonder de cirkelvormige lijnen weg te polijsten.Welk opzetstuk voor welk gereedschap gebruik je?Welk toerental?Graag ook info over welk
nummer schuurpapier(indien van toepassing)?Staalwol op Dremel?Lineair draaiende polijstmolen of centrisch draaiend?

je wil een deksel brushen… vage term. Zonder de circelvormige lijnen weg te polijsten.
Brushen is al geen polijsten. Even duidelijk maken wat de bedoeling is, als je lief bent dan deel ik de info.

@rezzy
Ter verduidelijking :soms zie je bij vintage horloges op het deksel achteraan de concentrische lijnen van de freesmachine die het deksel heeft vormgegeven .En inderdaad had ik beter gesproken van opfrissen van het deksel zonder de lijnen weg te polijsten.Probleem is dat je met bv slijpschijf(je) polijstmolen of schuurband enkel rechte lijnen of boogvormen creƫert en ik wil graag het oorspronkelijk lijnenspel terug.
Met hout zou je zoiets op een draaibank doen.Iets meer klaarheid geschapen?

Achterdeksel glimmend polijsten, zodat je de nieuwe finishing netjes kan plaatsen. Dit doe je door de achterdeksel in een draaibankje te klemmen en dan met een stokje met daarop schuurpapier geplakt, heen en weer op de deksel te bewegen. Dan krijg je vanzelf een middelpunt en een perfecte cirkelvormige lijnen. Lijkt ingewikkeld, maar door het draaipunt krijg je altijd hetzelfde resultaatn stukje in het midden plaatsen en dan naar buiten bewegen tot de rand en klaar

3 likes

@rezzy dank voor de info.Houtdraaitechnieken toepassen op metaal.Enig zins ridicuul van me om daar niet zelf op te komen met de juiste apparaten voor mijn neus. :see_no_evil:Groetjes.

2 likes