Polijsten stalen kast

Beste Forumleden,

Ik lees op het forum weinig (of ik zoek niet goed) over het polijsten van stalen horlogekasten.

De ene heeft wat ervaring en de ander zegt dat het zonde is… Maar… wanneer ik ervoor kies om kleine krasjes te verwijderen door te polijsten van een horlogekast, wat raden jullie dan aan of af. Welk middel gebruiken jullie? Waar te bestellen? Met dremel of met de hand? Teveel vragen en ik denk dat ik ook veel tips krijg. Daar kies ik voor mij de beste optie.

Wie kan wat tips geven? Ik hoor het graag. Dank voor het meedenken.

Groet Jeroen

2 likes

Cap Cod doekjes, and some elbow grease…

3 likes

Zelfs met Polywatch breng je wat glans terug op RVS. Echt krasjes verwijderen doet het niet. Wel ideaal als een klant het horloge origineel wil houden, maar wel iets frisser ogend. Op 14K goud werkt het top om zichtbare verkleuring (het is tenslotte nog geen 60% goud) te verwijderen.

1 like

Cape cod zoals hierboven geschreven staat is een goed middel. Zelf gebruik ik ook wel veel diamond polijst (zie aliexpress) en een microvezel doekje. Daar haal je echt krassen mee weg en herstel je glans. Maar dat moet je dus niet wekelijks gaan doen. Dit doe ik alleen bij bijv. Vintage Seiko’s of echte beaters.

2 likes

Leer dealen met krassen.

3 likes

Met name de deksel is erg beschadigd.

1 like

Het lijkt erop als de kast een brushing heeft. Die kun je dus niet echt polijsten zonder dat effect te verliezen. Case back kun je weer erg mooi krijgen met Cape cod of diamond polish

1 like

Ik zou hier niet te veel werk van maken. Ik ben ongeveer even oud als dit horloge en ik ga ook niet naar de botox-kliniek. :man_shrugging: Belangrijker is dat je uurwerk goed geserviced is/wordt.

5 likes

Nee joh, lekker met cape cod doekjes bezig. Heb je die deksel binnen een paar maand glimmend glad.:smile:

2 likes

Ik lees het al… Polijsten op vintage is vloeken in de kerk!

Dank voor de tips. Ik laat de kast voor wat het is. De case back poets ik op met cape cod doekjes.

Ik zie wel wat het resultaat is na een maand poetsen.

1 like

Dat misschien niet zozeer. De juiste term is ‘opmaken’

Dus goed en correct polijsten van de hoogglans delen, zonder de scherpe hoeken af te ronden, brushen van de gesatineerde vlakken, en evt repareren dmv laserlassen waar nodig.

Dit is vakwerk, dus niet 1,2,3 aangeleerd.

2 likes

Valt wel mee hoor, maar ik denk dat je er hier niet zo veel aan hebt. Bij de kast niet omdat je alleen glanzende (gepolijste) delen kunt polijsten. En de caseback heeft dusdanig veel en diepere krassen en gravures dat als je de één weg wilt hebben de ander ook verdwijnt. Met capecod doekjes ga je hier het verschil niet maken, en als je met zwaarder geschut bezig gaat polijst je echt dingen weg, zoals het serienummer. En niets zegt zo goed kapot gepolijst horloge als één met een half onleesbaar serienummer :man_shrugging:t2:

1 like

Dank jullie wel voor al je tips en opmerkingen.

Opmaken is inderdaad de juiste term.

Wat mij betreft dit topic over en sluiten.

1 like

Deze heeft wel wat meer nodig dan een doekje Cape Cod.

De bovenkant van de kast heeft zonneslijpsel, kan je nooit zelf weer netjes krijgen, daarvoor heb je al wel wat professioneel gereedschap voor nodig.

Dit is werk voor een pro.

3 likes

Het wordt ook sterk afgeraden om te gebruiken op geborstelde delen etc.

Ik denk dat het er alleen maar minder mooi uitkomt als je daarop cape cod gebruikt.:slightly_smiling_face:

1 like

Op de Amerikaanse fora wordt ook scotch brite pad aanbevolen voor de delen met een brush. Dat zou voor jouw horloge wellicht ook werken. Mijn inziens kan je het best naar Dik Wakker als je het weer perfect wilt hebben.

Precies. Als je moet vragen hoe je het beste kunt polijsten moet je er gewoon vanaf blijven.

1 like

Bedankt voor dit topic Jeroen, gisteren nog opzoek naar informatie hierover!

1 like

Dik Wakker goede tip.

Er zijn roterende borstels en lappenschijven, maar de haren of draadjes of vezels daarvan slaan ook tegen de randjes tussen twee vlakken aan en ronden die af. Daardoor verdwijnen de mooie scherpe hoeklijnen die er bijvoorbeeld tussen de voorkant en zijkanten van het kastje zitten. En uiteraard krijg je die afgeronde hoeken niet meer scherp.
Voor roterend borstelen en polijsten gebruiken horlogefabrieken viltschijven die hard samengeperst zijn en dus nauwelijks vervormen als je er een metalen voorwerp tegenaan houdt. Dat wil zeggen dat je daar veel vlakkere resultaten mee krijgt en dat ook de randjes scherper blijven. Hier een video van YouTuber Viktor Mankash op bezoek in de Vostok-fabriek. Het polijsten met viltschijven is er te zien; lappenschijven worden alleen gebruikt voor onderdelen die ronde hoeken mogen hebben, zoals de ronde kanten van kronen en bezels met afgeronde randen:

ЧЧЗ ВОСТОК. Как делают часы Восток Амфибия и Командирские? Экскурсия на производство. (+English sub)

En dit is bij Panerai:

Panerai Watch - How it’s made - Part 1

De handelingen zien er bedriegelijk simpel uit, maar goede polijsters hebben veel ervaringen en een redelijk lange training achter de rug. Dat wordt snel onderschat.

En dit is een demovideo van horlogemakerhobbyist Marshall van YT-kanaal “Wristwatch Revival”). Hij gebruikt geen ScotchBrite-sponsjes voor “borsteleffecten”, zoals veel beginners doen, maar slijpstokjes. Indien niet te krijgen, dan zou je die zelf kunnen maken van platte verfroerstokjes met daarop stukjes zwart waterproof schuurpapier van diverse gradaties erop gelijmd (korrel 1200 en fijner). Hoofdzaak is weer, dat de stokjes met schuurmiddel vlak zijn, zodat ze de hoekjes niet afronden. Voorzichtig werken met de hand geeft veel meer subtiele controle over het resultaat dan snel draaiende schijfjes op een Dremel tool en dergelijke.

This Omega Seamaster Was All That Survived A Tragic Plane Crash in the 1970s - YouTube

Mijn tip zou zijn: eerst oefenen op dingen waarmee het niet zo nauw komt, zoals oud RVS-bestek waar al krassen en doffe plekken op zitten. Als er voldoende grip is op de eigen vaardigheid en een voorspelbaar resultaat, dan pas aan de gang met het horloge.

2 likes