Als er krassen op een horloge zit, dan kan je dit horloge polijsten… hierdoor vergaat er een laagje staal… maar hoe zit dat met stainless steel horloges met een lage geel goud of rose goud ? 10 microns laagje… is het goud dan vergaan in zijn geheel ? En heb je dan evt een stalen ‘kale’ kast ?
Uiteindelijk wel…
Beginnen met een staalwolletje of pannesponsje:D
Interessant onderwerp.
Als ik als leek iets wil polijsten, waar begin in dan mee?
Ik kan mij voorstellen dat zowel de grofheid van de korrel in het polijstmiddel, als de hardheid van de korrel een rol speelt.
Kun je bijvoorbeeld staal polijsten met koperpoets, of is dit te zacht?
Han R Schreef:
Interessant onderwerp.
Als ik als leek iets wil polijsten, waar begin in
dan mee?
Ik kan mij voorstellen dat zowel de grofheid van
de korrel in het polijstmiddel, als de hardheid
van de korrel een rol speelt.
Kun je bijvoorbeeld staal polijsten met
koperpoets, of is dit te zacht?
Mijn eigen horloges worden niet gepolijst!! Brrrr…
Doe het soms weleens voor anderen. Dan idd van gorf naar fijn. Grofheid bepalen aan de hand van wat nodig is om een krasje eruit te krijgen.
koperpoets komt dan niet aan de orde. De meeste gebruiken thuis capecod doekjes voor de kleinere krasjes op de bezels en sluitingen.
RVS: schuurpapier. dat zwarte waterproof type, van 200 grit voor de diepe krassen tot 1200/1600 voor het fijne werk (bij de autoonderdelenzaak verkrijgbaar).
de instructie daarbij is simpel: hou je schuurpapier vlak en kaarsrecht t.o.v. het te schuren oppervlak. en dat is dus !%@&($($( moeilijk.
daarna met polijstpasta, ook bij de autoonderdelen zaak.
Seiko “gouden” uitvoeringen hebben nogals een GEEN RVS kast. tis meer messing achtig spul. en daar kun je niks mee, behalve polijsten op oefenen.
kan me voorstellen dat andere merken dat ook hebben.
Eigenlijk ben ik niet zo voor polijsten. De eerste krasjes zijn erg, daarna krijgt het horloge gewoon meer karakter! Een horloge moet natuurlijk wel een gebruiksvoorwerp blijven.
Wat Tommaat zegt!
Klopt … maar krassen doen zeer …
Ricosub Schreef:
Klopt … maar krassen doen zeer …
Alleen de eerste maar…
Om te weten of je een stalen kast hebt die geplaqeerd is, proberen met een magneet, terkt deze aan is het staal.
Men kan een plaque polijsten maar krassen uit doen door schuren is de plaqué weg.
Hier zijn topics geweest over polijsten, zoekfunctie proberen.
Freddy Schreef:
Om te weten of je een stalen kast hebt die
geplaqeerd is, proberen met een magneet, terkt
deze aan is het staal.
Men kan een plaque polijsten maar krassen uit doen
door schuren is de plaqué weg.
Hier zijn topics geweest over polijsten,
zoekfunctie proberen.
Freddy,
RVS magnetisch?
Ik waag dat te betwijfelen…
Ik heb gezegt staal niet rvs.
Ok. Maar in de eerste post sprak Ricosub van stainless steel horloges. Vandaar.
Natuurlijk heb je vervolgens 100% gelijk voor wat betreft stalen horloges.
Wat voor soort staal gebruikt men dan eigenlijk?
En wat voor soort stainless steel is eigenlijk gebangbaar bij horloges?
Ik weet dat Sinn staal van duikboten gebruikt. Verder weet ik niets.
Meestal 316L, en dat is niet magnetisch (austenitisch), maar er zijn ook RVS soorten (409, 410, 430) die wel magnetisch zijn.