Polijsten van Seiko Hardlex

Naar aanleiding van Geert z’n topic over het polijsten van acryl glaasjes heb ik de volgende vraag:
weet iemand hoe je succesvol krassen kunt verwijderen van Hardlex glaasjes?
Uit eigen ervaring weet ik dat Peek , Polywatch enz maar matige resultaten geeft.

Willem

Hardlex is vergelijkbaar met mineraalglas. Met een schijfje korrel 400 op een dremel en vervolgens polijst pasta rood en daarna groen, en afwerking met ik meen cerium oxide poeder kun je een eind komen. Ik ga denk binnenkort eens een tutorial maken maar ik heb het nogal druk…

5 likes

Hardlex is prima te polijsten. Ik gebruik daarvoor wel korrel 1500, daarna 2000 en vervolgens cerium oxide aangelengd met water. En vervolgens een hoop “elbow grease”. Zou wat voorzichtig zijn met grof papier. De optische eigenschappen kunnen iets veranderen afhankelijk van hoe gepolijst wordt.
Er zijn al diverse bijdragen op het forum geplaatst mbt polijsten van glas.

Voor hesalite/plexiglas is polywatch in combinatie met nagel schuurkussentjes van Kruidvat :slight_smile: de oplossing!

Voorzichtig beginnen dan krijg je al snel het gevoel hoe dit werkt. Succes!

Dat is snel Geert!
Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrijp, dan zou dit ook voor
Saffier moeten gelden? Of is dat iets anders dan mineraalglas?

@rjans: bedankt voor je reactie:
Acryl gaat inderdaad uitstekend met schuren en Peek of polywatch.
De grote truc is niet te snel naar de fijne papiersoorten en polish te gaan, want dan blijven de diepe krassen zichtbaar
Ben met hardlex een beetje terughoudend met grof schuren in de angst dat ik de schuurstrepen er niet uit krijg…
Het is echt veel harder dan acryl!

Iemand nog tips waar ik 1500, 2000 en 3000 schuurpapier kan kopen in de omgeving van Utrecht?

Mineraalglas is gewoon ‘vensterglas’ en hoe je dat moet polijsten laat ik aan anderen over. Saffier is van een heel andere orde. Dat is hetzelfde materiaal als de carborundum van slijpschijven en zo hard, dat het bij normaal gebruik eigenlijk onmogelijk is dat je er krassen op krijgt. Je zou het met de diamanten ring van oma te lijf moeten gaan om dat voor elkaar te krijgen…

Ik ken er geen, maar zoek eens naar bedrijven die materialen verkopen voor carosseriewerk.
Via het web ken ik in Nederland deze hier:
http://www.smederijatelieralkmaar.nl/shop/76/Schuurvellen%20-%20polijstvellen%20per%20pak.html

Prima zaak en snel in huis, http://www.polijstweb.nl/schuren-waterproof.html

Wel oppassen met een dremel, kan je alles mee verknoeien als je het niet correct gebruikt !
Idealiter zou ik een tool gebruiken met lagere snelheid voor zoiets.

werkt inderdaad prima!

In plaats van een nieuw topic aanmaken deze uppen. Ik heb een horloge met een half gedaan glaasje. De krassen zijn er uit geschuurd lijkt het en ook lijkt het verder iets gepolijst te zijn. Maar nog niet helemaal, want het is nog niet helemaal helder het glas. Graag zou ik het glas weer helemaal helder maken.

Vooral benieuwd naar welke tools ik zou moeten gebruiken. Is het poetsen met de hand te doen? Cerium oxide is sowieso een must? Voor plexi gebruik ik gewoon normale polijst pasta maar dat zal niet genoeg zijn?

1 like

Mijn ervaring is dat enkel cerium oxide geschikt is om Hardlex te polijsten.
Polywatch of Peek werkt niet.
Hoogglans doe ik met lappenschijven met polijstvet
(Parijs rood)
Écht perfect heb Hardlex glaasjes echter nooit gekregen.