Poljot 2614.2H kroon niet goed

Na het overzetten van de wijzerplaat en de wijzers heb ik bij het terugzetten van de kroon denk ik iets geforceerd. De kroon zit helemaal ingedrukt, maar het horloge wind niet op, ik kan alleen de tijd veranderen. Ik heb een video gemaakt om het wat duidelijker te laten zien: Video
Wat is het probleem?
Alle hulp is welkom, hopelijk is het makkelijk te repareren.

De bascule (part #435) ligt niet meer in de uitsparing van het renurerad (part # 407).
De wijzers en de wp moeten er weer af om dit weer recht te leggen.

4 likes

Oei. Zo’n kenner ben ik ook weer niet. Misschien toch maar langs de horlogemaker.

Is een berucht fenomeen. Overkomt alle horlogemakers nog wel eens. Het ene uurwerk is er gevoeliger voor dan het andere…

1 like

Waar heeft het volgens jou mee te maken? Hetzelfde als wat Inca zegt?

Zodra de stift/kroon uit het uurwerk wordt getrokken, moet het renurerad op zijn plaats blijven liggen. Zodra deze iets beweegt, springt de bascule uit de uitsparing. De bascule wordt namelijk met een veertje naar de kroonzijde gedrukt. Meestal gaat het renurerad dan dwars liggen, waardoor je de stift niet meer terug kunt plaatsen. Dat is in dit geval dus nog wel gelukt.

Als de wp er af is en je hebt een en ander weer geplaatst dan eerst eens de stift er uit trekken en weer teugplaatsen. Dan kun je vaststellen wat er gebeurd.

1 like

Dank voor je reactie. Is hier iets te zien?

Video

Yup. Hebel ligt uit het liggend opwindrad, tussen staand en liggend opwindrad in geklemd nu. Tiretteveer ligt nu op de plek waar de hebel hoort te liggen.

Ik gebruik andere technische termen dan Inca. :slight_smile:

2 likes

Ik gebruik alleen Engelse termen maar als ik naar de foto kijk en je uitleg lees is het duidelijk. De hebel (yoke) hoort op de plek te liggen waar nu de tiretteveer (setting lever spring) ligt. De tiretteveer dient om het geheel op te sluiten. Alles moet even los en in de goede positie worden geplaatst :+1:

2 likes

Heren, het is gelukt!! Bedankt allemaal voor de goeie aanwijzingen.

1 like