Nog een nieuwe aanwinst , een mooie rus …
Omdat ik deze niet zal houden wilde ik hem nog even laten zien voordat hij weg gaat.
Wie kan mij vertellen hoe oud deze is,hij is mechanisch maar ziet er redelijk modern uit , gok dus jaren 80 , wie kan mij meer vertellen over de leeftijd van deze klok?
Andere info natuurlijk ook meer dan welkom.
Dit werd model Standard genoemd,een soort basismodel.
Ik heb ooit in 2003 een nieuwe gekocht met witte wijzerplaat.
Groet, Chris.
Binnenin zit waarschijnlijk een Poljot 3133 caliber ( = eta Valjoux 7734 ) Poljot heeft dit patent gekocht van de zwitsers tijdens de quartzrevolutie ( waar zwitserland hard onder te lijden heeft gehad )… dit caliber is nog steeds in productie en is in heel veel poljot chrono’s te vinden…
Het klopt wat Chris verteld: het is een Poljot met de standaard kast die vanaf ± 1990 gemaakt is. Waarschijnlijk 10 micron verguld messing en er zit dus een caliber 3133 in.
Als het goed is, is de gangreserve voor een handopwinder met een enkele veerton van deze 3133 enorm: tot wel 60+ uur!
Dit caliber wordt sinds 1975 gemaakt en vanaf 1987 wordt gebruik gemaakt van een verbeterde veer, die dus zo’n lange gangreserve heeft. Ik heb er één van eind jaren '80 die laatst 63,5 uur liep!
Er zijn een heleboel verschillende typen van dit horloge gemaakt in allerlei stijlen.
ok thnx allemaal voor jullie feedback, erg intressant want wist eigenlijk 0,0 over Poljot’s.
Moet zeggen dat ik onverwacht toch onder de indruk ben van het horloge,dacht er niet veel van maar van de 6 chrono’s die ik gekocht heb is dit wel de best lopende van de partj en rest is allemaal swiss made spul (gigandet/lemania/nicolet/hanhart).
Al met al positief verrast.