Als ik de lijst van Tammo erbij pak en ik
vergelijk het bouwjaar (005XX) dan zou het een
vroege moeten zijn; ergens 1959 / 1960
geproduceerd.
Weet je het zeker, 005XX? Dat zou erg vroeg zijn voor een export Poljot Strela.
Normaal zie je hele lage nummers op de witte exemplaren met Cyrillische wijzerplaten.
Maar ja, bij Russen is alles mogelijk. Mogelijk is een ouder uurwerk eens gebruikt voor een reparatie van deze, wie zal het zeggen.
Verder liet Tom me weten dat de toevoeging
"Exacta" niet veel voorkomt en waarschijnlijk
export betekent.
Ik was niet helemaal duidelijk geweest:(. Ik bedoelde dat de Engelse tekst (Poljot, je komt ook Seconda tegen) op een export model duidt en dat de toevoeging ‘Exacta’ niet zo vaak voorkomt. Tenminste, ik heb het tot nu toe in vier jaar drie keer gezien, inclusief die van jouw. Hij komt ook niet voor op de lijst van Tammo, maar op WUS is hij ook een keer langsgekomen.
Ik denk: ik ga even op WUS kijken. Sta je daar óók al:D
Komt door al die Corona; daarvan ga je dubbel … eh … schrijven. :)-D
Maar alle gekheid op een stokje; mooie Poljot Roel!
Heeft dit model ook historie aan de pols van cosmonauten?
Maw. was het de Sovjet evenknie van de Speedy?
Weet je het zeker, 005XX? Dat zou erg vroeg zijn
voor een export Poljot Strela.
Normaal zie je hele lage nummers op de witte
exemplaren met Cyrillische wijzerplaten.
Maar ja, bij Russen is alles mogelijk. Mogelijk is
een ouder uurwerk eens gebruikt voor een reparatie
van deze, wie zal het zeggen.
Dus… een uurwerk in de allereerste batch… een zeldzame wijzerplaat configuratie… X(X(X( en gekocht voor een prikkie…
Zou er zich ooit zo’n scene (lees gekte) als bij Rolex / Tudor ontwikkelen dan wordt mijn exemplaar geveild door Christie’s…
Verzamelaars van het eerste uur zoals jij bieden dan sky high (ondanks de potgare wijzers en erbarmelijke kwaliteit van het geheel) tegen elkaar op.
Prijzen ver over de 70K zijn heel normaal voor vroege exemplaren maar de Exacta dials gaan daar ver over heen…
:z:z:z:z:z:z
:~
Mij boeit het verder niet zo… ik vind het een leuk ding en ik draag het vandaag zo met bruine band;
Draag hem met veel plezier Roel! Ik denk dat ik vandaag aan de Seiko 5 ga.
De tijd dat ik überhaupt 70K voor een horloge zal kunnen bieden zal wel nooit komen:D
Maar daar zit ik niet mee, ik ben tevreden met wat ik wél kan(tu)
Ik denk: ik ga even op WUS kijken. Sta je daar
óók al:D
Komt door al die Corona; daarvan ga je dubbel
… eh … schrijven. :)-D
Maar alle gekheid op een stokje; mooie Poljot
Roel!
Heeft dit model ook historie aan de pols van
cosmonauten?
Maw. was het de Sovjet evenknie van de Speedy?
Mooie chrono, ziet er helemaal origineel uit, met de goede wijzers, da’s voor een verzamelaar belangrijk! (tu)
Verreweg de meeste 3017 chrono’s met zo’n wijzerplaat hebben Sekonda (exportmerk van Poljot voor Engeland) op de wijzerplaat staan, maar er zijn ook exemplaren met simpelweg Poljot als merknaam; waarom Exacta erbij gedrukt is weet ik niet, niet uniek, maar je ziet ze zeker niet erg vaak!
Ik ben er vrij zeker van dat het serienummer niet bij het horloge hoort, zoals je ziet staat dat nummer op de balanskloof, vermoedelijk is het balansasje gebroken geweest, en is het op de eenvoudigste manier gerepareerd: de balans met kloof van een donor-uurwerkje overzetten, in jouw geval was die donor een heel vroeg exemplaar…
Dit model is niet uit 1959, maar van een later bouwjaar, mijn exemplaren hebben in elk geval een serienummer boven de 80.000 (uit het hoofd)
Een bijzondere wijzerplaat! Dit zou wel eens een voorloper van de Sekonda Poljot kunnen zijn. De wijzers zijn redelijk gecorrodeerd. Ik ben zelf in bezit van een ‘Sekonda 19 jewels’ op de wijzerplaat. Deze is uit de jaren '70.
In dit oude draadje vindt je ook nog wat info over Strela’s
Waar koop je van die vintage Russen? Ik heb de
smaak te pakken
eBay en de Rikketik, maar er is veel kaf onder het koren, ook originele 3017 is onderwerp van namaak, vooral de (witte Engelse) wijzerplaat zie je vaak nagemaakt aangeboden worden.
Dit uurwerk wordt ook wel in fake ‘military’ horloges gebouwd, met de wildste maritieme- en luchtmacht-motieven. Verder zijn er veel namaak/fake/fantasie 24-uurs Raketa’s op de markt.
Goeder referentie websites zijn die van Mark Gordon http://www.ussrtime.com/ en ill-phill (WUS): http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm
Op het Russische deel van WUS is ook een afdeling ‘Articles’ met veel info, boeken, enz…
(Waarom vertel ik dit eigenlijk? Weer een enthousiast erbij! Dat drijft de prijs alleen maar op:():D:D
leuk hoor mooi ding,veel draag plezier roel
richard kan er weer nieuw ding van maken wijzers
opknapen en revesie
150 euro en hij is nieuw
ik zelf paar poljot,s gehad maar niet echt mijn
ding
maar zijn beste leuke klokjes en niet echt duur
mvg wout
150,- en het ding is nieuw? Maar dat wil ik helemaal niet!
Dit horloge blijft zo, met roestige wijzers.
@ Tom: thnx (tu) Ik ben internationaal al aan het hypen… Ik lees al geluiden dat Rolex en Patek verzamelaars ook al de Russiche kant opkomen. Prijzen gaan binnen nu en 6 weken sky high…
@ Tom: thnx (tu) Ik ben internationaal al aan het
hypen… Ik lees al geluiden dat Rolex en Patek
verzamelaars ook al de Russiche kant opkomen.
Prijzen gaan binnen nu en 6 weken sky high…
Dan komen die merken tenminste eens binnen mijn bereik, want daar zullen de prijzen wel hard van gaan zakken als de Russen eenmaal gaan ‘winnen’. Hebben ze het ‘Westen’ toch nog verslagen:#
Ja, deze 3017 werkt prima en ik ben er erg blij mee.
Ik zag het onderwerp “Poljot Exacta” en was gelijk wakker. Ik hoop ook nog weer eens een ander type te scoren, maar dat valt niet mee. De prijzen zijn geweldig gestegen!