Poljot kapot - kan dit erfstuk nog worden hersteld?

Ik ben nieuw hier. Het is misschien niet zoals het hoort, maar mijn eerste bericht is meteen een vraag om hulp.

Toen mijn vader 35 jaar oud was, kocht hij in Parijs een Russisch Poljot horloge. Als klein jongetje was ik gebiologeerd door dit stoere horloge waar allerlei knoppen en wijzers op zaten. Maar ik mocht er natuurlijk niet aankomen, want stel je voor dat ik het liet vallen. Mijn vader was altijd heel zuinig op zijn spullen en dit horloge was hem bijzonder dierbaar.

Toen ík 35 jaar werd, gaf mijn vader mij zijn Poljot, met het idee dat ik nu wel voorzichtig genoeg zou zijn. Het horloge had toen bijna 20 jaar lang in een doosje in een la gelegen.

Twee jaar lang heb ik het horloge bijna dagelijks gedragen (eerst laten schoonmaken, nieuw bandje en nieuw glaasje erop).

Vorige maand ging ik onderuit in de badkamer terwijl ik het horloge in mijn hand had. Pets! Glaasje kapot en - zo bleek later - ook het uurwerk. De knop om de tijd te verzetten (heeft vast een officiele naam maar die weet ik niet) is stuk. Uittrekken en wijzers verzetten lukt niet meer. Opwinden wel. Maar daar heb je natuurlijk niks aan als de tijd niet klopt.

Dit is 'm:

De juwelier hier in het dorp heeft het horloge naar een horlogemaker opgestuurd. Diens oordeel: geen onderdelen meer voor te krijgen. Niks aan te doen. Koop maar een nieuwe.

Is dit echt het einde van het verhaal? Zijn er in of buiten Nederland geen horlogemakers te vinden die in staat zijn om dit horloge te repareren (desnoods door het hele uurwerk te vervangen)? Of is er een andere manier om het horloge nog te redden?

Alle suggesties zijn welkom.

Veel dank bij voorbaat,

Jeroen B.R. Regouw

Zoek hier op het forum even naar Richard Askham. Zijn naam wordt heel vaak genoemd. Neem daarna eens contact met hem op.

Menno

Mooie Poljot, hier de site van Richard.
Overigens welkom hier…

http://thewatchspotblog.com/

Hallo,

Bedankt voor deze post, om te smullen deze verhalen. Natuurlijk bedoel ik niet de schade maar “het verhaal” rondom het horloge.

Kan niet bestaat niet voor Scorpione John. Google zijn zaak (Scorpione) maar eens.
En houdt ons a.u.b. op de hoogte van het restauratie / reparatie proces.

gr. Roel

Als hier een Poljot 3133 uurwerk in zit, kan er inderdaad niets meer aan gedaan worden als er iets stuk is. Heel misschien vind je nog iemand die “slopers” heeft om de defecte onderdelen te vervangen. Of er inderdaad iets stuk is zou ik eerst eens laten uitzoeken, uit je verhaal destilleer ik de optie dat dit niet zonder meer het geval is. Opwindmechanisme kan ook “ontzet” zijn en dat is vaak eenvoudig te herstellen. Ik maak me meer zorgen over de balanstappen - loopt het horloge nog wel?

Ik heb even opgezocht welk model dit is,

Model: Poljot/Strela column-wheel chronograph
Year: years '60-'70s
Caliber: 3017 chrono (Venus 178-based), hand-winding, 19 jewels, column-wheel mechanism, 45 minutes counter
Note: this watch has a very fine column-wheel mechanism, it was also used in Soviet space missions till the late '70s. This is an export version. Very smooth buttons and high precision although the age. Luminous hands (still active). Diameter 37 mm, pressed caseback, acrylic glass. A great piece

http://russianwatches.altervista.org/index3.html

Beste Jeroen,

Welkom op dit forum. Geen probleem dat je meteen een probleem aandraagt, daar is dit forum ook voor.
Het klopt dat er bii de reguliere horlogemakers geen onderdelen zijn. Het uurwerk, van het type (‘caliber’ in vaktermen) 3017, wordt al niet meer sinds de jaren '70 gemaakt.
Je zult bij liefhebbers te rade moeten gaan. Ik weet niet wie er in Nederland/België onderdelen (eventueel van een donor horloge) hebben.
Sommige forum leden hebben ook wel eens onderdelen, ze zullen zich wel melden.
Ik weet dat ‘Freddy’ een aantal van deze horloges heeft, wie weet.

Er zijn in het buitenland wel een paar firma’s die adverteren met het herstellen van Russische horloges. Ik heb er geen ervaring mee, maar je kunt altijd proberen of ze kunnen helpen.

In dit topic heb ik een paar adressen voor je: http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,159118,159340#msg-159340

Het horloge ziet er trouwens prachtig uit, vermoedelijk uit de jaren '70. Klopt dat een beetje?
Het is gemaakt door de Eerste Moskouse Horlogefabriek ‘Kirova’. In de wandelling wordt dit een ‘Strela’ genoemd, wat ‘pijl’ betekent.
Oorspronkelijk werden ze gemaakt voor professioneel gebruik door de staat (b.v. lucht- en ruimtevaart) maar later zijn ze onder de merknaam ‘Poljot’ en ook ‘Seconda’ voor de export markt gemaakt.

De namen van Russische horloge merken slaan nog wel eens op heroïsche personen en gebeurtenissen uit het communistische tijdperk. De naam ‘Kirova’ komt van Sergei Mironovich Kirov, een leider uit het vroege Soviet tijdperk en de naam ‘Poljot’ (wat ‘vlucht’ betekent) is in het leven geroepen nadat de Soviet Unie de allereerste kunstmaan ‘Sputnik’ in een baan om de aarde bracht.
Hieronder zie je lijst met alle voorkomende varianten van de Strela/Poljot/Seconda met allen hetzelfde uurwerk, de 3017. Als je het serienummer weet kan je ongeveer zien uit welk jaar hij komt.

Dit type horloge is waarschijnlijk ook gedragen door Alexei Leonov tijdens de allereerste ruimtewandeling ooit in 1965. Het is niet duidelijk welk type het precies was en ook niet of het onder zijn pak of over de mouw zat.
De horloges worden daarom nog geregeld op eBay aangeboden, maar helaas vaak met nagemaakte (Chinese) wijzerplaten.

Tot slot nog de twee Strela’s die ik zelf heb (een excuus om ze weer eens te laten zien:D) Het zijn de beide horloges aan de buitenkant:

Veel dank voor deze snelle en nuttige reacties.

Hier kan ik wel even mee vooruit!

Ik zal om te beginnen wat e-mailtjes sturen naar de aanbevolen adressen.

Overigens is mijn indruk dat er wel degelijk iets ‘stuk’ is van binnen. Ik heb hem nog even erbij gepakt. Opwinden lukt (ook) niet meer, naast het al eerder gesignaleerde probleem dat de wijzers zich niet laten verzetten.

Er staat trouwens geen serienummer op.

Ik meld mij weer als ik contact heb gehad met één of meer deskundigen.

Jeroen

jregouw Schreef:

Er staat trouwens geen serienummer op.

Dat staat binnenin op het uurwerk op één van de kloven (in dit geval 07126, dus begin jaren '60):

De Poljot is inmiddels onderweg naar Richard Askham. Ik ben benieuwd…

Dat gaat wel goedkomen. Richard heeft een goede naam op dit gebied.

jregouw Schreef:

De Poljot is inmiddels onderweg naar Richard
Askham. Ik ben benieuwd…

Dan komt het wel goed als je het mij vraagt.