Poljot of Luch De Luxe, bestaan er nog echte?

Beste allemaal, dankzij het forum ben ik op het spoor gekomen van de in mijn ogen erg mooie Poljot of Luch De Luxe horloges. De lekker dunne handopwinders, niet de automaten. Die strakke jaren 60 sfeer die ze uitstralen vind ik mooi. Ik denk erover er een te kopen. Wanneer ik hier op o.a. de Bay naar ga zoeken valt het mij op hoeveel in nieuwstaat verkerende “oude” horloges hier nog van te koop zijn in verrassend veel verschillende kleurencombinaties. Ook de op de wijzerplaat gebruikte lettertypes en opdrukken zien er erg vers uit. Verguldingen nog dik en blinkend. Ipv smalle rechte komen ook dauphine wijzers voor.
Ik heb al verschillende verhalen gelezen over knutselpraktijken, dus ik begrijp dat er een hoop samengestelde “nep” te koop is. Samengesteld is voor mij niet persé een no go, maar dan wil ik er geen 150+ voor betalen, en het moet er wel enigszins authentiek uitzien.
Ik heb hier op het forum voorbeelden gezien, maar zijn dit kloppende “echte”? Elders op het net zie ik dan weer andere voorbeelden. Het uurwerk zou 2209 moeten zijn heb ik begrepen. Ik zelf ben gecharmeerd van de zwarte wijzerplaat icm de verchroomde kast, echter schijnt die combi al niet te kloppen. Er zou ook een rvs kast bestaan, die is dan weer erg zeldzaam.
Kan iemand opheldering geven en wellicht enkele foto’s van hoe (zeker weten echte) er wel uit horen te zien? Zilveren wijzerplaten zijn ook welkom.
Verschillende voorkanten, de eerste erg authentiek in mijn ogen:


Verschillende achterkanten (niet allen matchend met bovenste foto’s):

3 likes

Ik kan je niet helpen met bepalen echtheid van dit type, ik lees enkel dat er heel veel redials van zijn.

Ik denk dat het reuze meevalt met franken poljots. Hooguit een kroon of secondewijzer vervangen met niet-origineel. De waarde is te laag voor serieuze vervalsingen of uigebreid kluswerk.

Zwarte plaat met stalen kast kan gewoon, waar haal je het vandaan dat het niet zou kunnen?

De mooiste varianten van deluxe vind ik persoonlijk de 3 6 9 platen.
Dit is die van mij:

Dit is wel interessant trouwens, met google translate: http://zegarkiradzieckie.blogspot.com/2018/11/sowiecki-poradnik-zakupowy-cz1-cal-2209.html?m=1

3 likes

Ik las dat van die zwarte plaat chrome kast op een Engelstalig, niet horloge specifiek forum. Kan het nu niet meer vinden maar kwam er bij uit via Google. Vandaar dat ik dat hier ook check bij de kenners. Zag dat hier toch wel enkele leden een De Luxe , of een reactie erover gepost hebben in het verleden.
Van de zilver kleurige wijzerplaten vind ik die met de cijfers denk ik ook het mooist. Ook dat lettertype van de merknaam op jouw De Luxe ziet er nostalgisch uit. Wellicht is dat dan in de loop van de tijd toch gemoderniseerd.
Bedankt voor dat artikel, ik ga dat eens lezen. Had er ook nog een:
https://www.2209watchmovement.com/history

Inderdaad een boeiend ontwerp, dit Russische horloge met het ultra dunne 2209 ‘Vympel’ uurwerk.
Zo af en toe kom je nog wel eens een mooi exemplaar tegen, o.a. op e-Bay.
Verwarrend is wel dat je deze horloges onder verschillende merknamen tegen komt. Meestal ‘Poljot’ of ‘Luch’ (al of niet in Cyrillisch schrift op de dial). Maar ook onder andere merknamen zoals ‘Vympel’ (eigenlijk de naam van het uurwerk) en ook regelmatig met de merknaam ‘Sekonda’.
Er is op het alwetend WWW veel terug te vinden als je in Google zoekt op ‘2209 Vympel movement’.
Als je een paar van die artikeltjes doorleest vind je alles bij elkaar een interessante geschiedenis van dit fraaie dressertje dat in vele wijzerplaat varianten en zowel in chroom als gold plated kasten voorkomt.

Verwarrend is wel, dat ook het Russische merk ‘Raketa’ een 2209 caliber maakte, dat echter nogal verschilt van het Vympel uurwerk waar we het hier over hebben.

Hieronder wat citaten uit diverse door mij gevonden sites:


Vympel / Вымпел
After World War II, the First State Watch Factory focused heavily on wristwatch production. This lead to a proliferation of discrete brands in the 1950s, all powered by First Moscow Watch Factory movements. These brands included Antarktida, Kirovskie, Kosmos, Mayak, Moskva, Orbita, Pobeda, Poljus, Rodina, Signal, Sportivnie, Sputnik, Stolichnie, Strela, Sturmanskie, and Vympel.

The Vympel brand (Вымпел, meaning “pennant”) was first introduced in 1961. The most notable feature of this watch was the movement, an ultra-thin shock-resistant caliber 2209 with 23 jewels. At a mere 2.9mm thick, the caliber 2209 represented an enormous technical achievement as was one of the thinnest three-hand movements in the world. In 1963, the movement was awarded a gold medal at Leipzig Trade Fair. Even by today’s standards, the range of Vympel watches remain impressively thin, measuring just 6.5mm from crystal to case-back.

In 1964, the Vympel was retired, just three years after its inception. It was in this year that the First Moscow Watch Factory underwent major rebranding and began marketing all subsequently-produced wathces under the Poljot tradmark. While the Vympel was a short-lived brand, it helped inspire a long lineage of future dress watches produced by Poljot, Luch, Sekonda, and other foreign brands. The caliber 2209 continued to be manufactured in great numbers until the the fall of the USSR. "

Kijk hier: https://www.2209watchmovement.com/ ( ik zie dat @Gjgle77 dat inmiddels ook gevonden had terwijl ik dit schrijf) voor nog veel meer informatie.

De site van RANFFT laat goed het verschil zien tussen het 2209 Vympel uurwerk en het 2209 Raketa uurwerk.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Luch_2209
“_961-1975 (Belarus Plant: Vympel, Poljot 2209)
1975-1979 (Minsk Watch Factory: Luch 2209)
_Vympel, Poljot 2209, and early Luch 2209 are the same. _
Only manufaturing was transfered to another factory in 1975.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Raketa_2209

Omdat ik helaas niet beschik over een Raketa met dit uurwerk hieronder een paar ‘geleende’ plaatjes van de wijze Dr. Om het verschil te laten zien. Meer info vind je uiteraard via de linkjes.

image De Luch/Poljot 2209

image De Raketa 2209

Ter afsluiting dan nog een paar eigen foto’s van mijn Vympel, die op de dial het merk Sekonda draagt. Over de relatie tussen de merknamen Poljot, Luch en Sekonda vind je nog wel het nodige op het Web, ik wil hier volstaan met de opmerking dat Sekonda tegenwoordig een Brits handelsmerk is, dat horloges importeert die soms (nog) uit Rusland afkomstig zijn, maar meestal in China geproduceerde horloges op de markt brengt.

1 like

Ik denk dat je je vergist. Er worden heel veel redials aangeboden.

https://forums.watchuseek.com/f10/poljot-de-luxe-legit-fake-franken-2288906.html

https://forums.watchuseek.com/f10/poljot-de-lux-2209-a-3851594.html

1 like

Bedankt voor de uitvoerige input allen! Heerlijk leesvoer voor de komende dagen. Na een eerste vlugge scan van de lectuur zie ik in ieder geval al direct dat aardig wat horloges uit mijn “volglijst” niet (volledig) uit de jaren 60 komen of er overtuigend genoeg mee weg kunnen komen, en dat is wel wat ik zou willen.
Ook hier is dus weer van toepassing: als het te mooi is om waar te zijn…
Ik zal eerst eens aan de slag gaan met de aangeboden lectuur, om daarna opnieuw te kunnen gaan zoeken. Nogmaals dank voor jullie tijd!