en dan bedoel ik de Chrono 3133/1981599.
Te koop op Ebay vanaf 100 tot 1500 euro???
Nieuwe maar ook duidelijk uitgewoonde exemplaren.
Verder bijna alles, van glas tot wijzerplaat los (en nieuw) te koop.
Mijn vraag: worden ze nog steeds gefabriceerd? Kan me niet voorstellen dat er nog zoveel aanbod is uit de USSR periode. Waarop te letten bij aanschaf?
Ik vind het wel een erg gaaf horloge.
Er zitten met name in Oekraïne nogal wat mensen die van alles en nog wat produceren wat moet lijken op gewilde Sovjet Unie horloges. Vaak zijn het frankenwatches dus voor een groot deel zijn ze wel legitiem, daarom ga je ook twijfelen. Er zijn een aantal landen waar je op eBay met een boog omheen zou moeten lopen; Oekraïne, Argentinië, Israël, India en China. Maar ja er zijn natuurlijk ook legitieme verkopers in die landen, dus doe waanzinnig goed je research.
Nee worden niet meer gefabriceerd. Er is wel heel veel nep in omloop.
Er zijn in principe 3 versies.
De originele van Poljot
De re-issue van Volmax(?)
En de re-issue van de re-issue (door meerdere partijen?).
Mijn Okeah is ook samengeraapt, maar heeft wel de originele wijzerplaat en deksel met het anker er op.
De kast en wijzers is van een een oud model Sturmanskie zonder kroon aan de linker kant.
Dit is de de Okeah deksel die vast is geschroefd met een smalle ring, er heeft ooit een inscriptie rondom het deksel gestaan maar die is grotendeels weggeslepen.
Volgens mij is de blauwe baan in het midden van de wijzerplaat bij de latere Okeah’s veel lichter van kleur en is het schroefdeksel uit één stuk.
Ook ontbreekt de afbeelding van het anker.
Zo’n tien jaar geleden werden deze modellen veel te koop aangeboden voor spotprijzen, ik heb toen in de loop van een paar jaar enkele gekocht.