Poljot Probleem

Dames en Heren van het horlogeforum,

Sinds eind juni ben ik in het bezit van een Poljot Blue Angels, met het 3133 uurwerk. Voor mij was en is dit eigenlijk nog steeds horloge dat me aardig wat heeft gekost, maar ik heb nu een probleem. Het horloge is een keer op de grond gevallen en loopt erg slecht. Het horloge staat nu stil, maar met een klein tikje ertegenaan, valt de secondewijzer ongeveer 10 seconden terug, waarna het na die 10 seconden weer op dezelfde plek stilvalt. Niet alleen de secondewijzer, maar ook de rest van het uurwerk staat dan compleet stil. Weet een van jullie wat er misschien mis is, en of ik het beter naar aan een lokale horlogemaker kan laten zien, of dat ik het terug naar Rusland moet sturen? Ik zie uit naar jullie reacties.

André Doddema

Het euvel zal toch niet onder de garantie vallen schat ik, dus niet naar Rusland, maar naar een goede horlogemaker om te laten nagaan wat er aan de hand is.

hans

Ja, Hans heeft gelijk je zal een horlogemaker moeten zoeken.
Je verteld dat de wijzer 10 sec terugvalt, dan moet je de grote centrale secondewijzer bedoelen van de chronograaf.
Deze werkt alleen als je de chronograaf ingesteld hebt.
Als je de chronograaf uitzet en reset blijft hij dan wel lopen?
Groet Chris

Hans, Chris, bedankt voor jullie reacties. Terugsturen naar Rusland zal ik nu ook niet meer als optie zien. Ik zal het woensdag eerst eens proberen bij een horlogemaker hier in de buurt.
Van Adriaan (vreugd2) heb ik inmiddels ook bericht gehad, dat het horloge eventueel naar zijn contactpersoon toe zou kunnen, mocht het niet lukken bij de horlogemaker.

De aanwijzingen van Chris heb ik nu ook geprobeerd, ( het was inderdaad de grote centrale secondewijzer van de chronograaf) maar ook na het resetten stopt de wijzer op steeds dezelfde plek. Zet ik hem eerder stop, gaat de tijd zelf wel gewoon door, dus is het horloge in ieder geval weer draagbaar geworden tot aan het bezoek aan de horlogemaker. Nogmaals bedankt!

André Doddema

O, in dit geval is het basisuurwerkje teminste ok en zit het probleem in het chronograafgedeelte.
Normaal gesproken gebruik je de chronograaf alleen als het moet als stopwach.
Sommige mensen willen echter de centrale secondenwijzer laten meelopen en laten de chronograaf aanstaan.
Er is een periode geweest dat een poljot na opwinden na een uurtje of tien er mee stopt omdat het chronograafgedeelte te veel wrijving had.
Niets om je zorgen over te maken, alleen sta je dan raar te kijken.
Misschien valt het allemaal wel mee met de reparatiekosten.
Groet . Chris

Waarschijnlijk heeft inderdaad de aansturing van het chronogedeelte een opdonder gehad. Zal een kwestie worden van stellen waarbij je mag hopen dat het horloge niet is gevallen op de reset knop.

Arjay