Poljot, Vostok, Buran etc. Hoe goed zijn ze eigenlijk?

Ik vraag mij dus af wat de kwaliteit is van de door mij veel geziene russische klokjes. Ik heb eens bij een juwelier hele mooie Poljot horloges zien liggen…prijs ong. 600-700…2 weken later waren ze uit de etalage…na lang zoeken kwam ik bijna hetzelfde model tegen op de Duitse otto site…prijs: 100 euro.

Ik zie op dit forums ook veel Poljots voorbij komen die naar mijn mening gewoon Breitling replica’s zijn. Zie ik dit echt helemaal verkeerd?

Volgend klokje vind ik best leuk…maar alweer vraag ik me af of het niet gewoon een "kermis-horloge"is.

http://cgi.ebay.nl/POLJOT-MECHANISCHE-UHR-SELTEN-NAGELNEU-5_W0QQitemZ270068135942QQihZ017QQcategoryZ22242QQcmdZViewItem

Iemand een mening?

Over de kwaliteit van de Russische horloges lopen de meningen op dit forum nogal uiteen. Dat ze vaak best fraai zijn, vindt bijna iedereen wel. Ikzelf heb goede ervaringen met Poljot, slechte met Vostok en Vostok Europe. Het laatste merk heeft erg leuke Automatics, maar die geven toch nogal vaak problemen als vastlopende rotors, losrakende kronen et cetera. De Poljots zijn in elk geval heel wat robuuster. Naar mijn mening een prima prijs-kwaiteitverhouding, maar je kunt een Poljot Blue Angels van pakweg Eur 200,00 natuurlijk niet vergelijken met een Breitling van duizenden Euro’s. Als je dat toch doet, denk ik dat de vergelijking voor de Poljot gunstig uitvalt: hij is zeker niet 15 keer zo slecht als die Breitling. Als je Seiko even buiten beschouwing laat, denk ik dat je voor die prijs geen andere klok vindt die even mooi en goed is. Dat de Blue Angels nogal wat weg heeft van een Breitling is waar, maar een replica zou ik het toch niet noemen. Er zijn op dit forum genoeg ‘Russen-kenners’ die hier heel wat meer over kunnen vertellen. En laten de Breitling-fans zich niet aangesproken voelen, op hun favoriet valt niets aan te merken.

O ja, die eBayer zit in Oekraïne. Zou ik maar niet doen.

Uit wat ik gelezen heb in de bladen zijn de Russische horloges goed voor de prijs die je betaald. Maar veel ervaring heb ik er niet mee.

Wat die Breitling replica’s betreft, je doelt waarschijnlijk op de Navitimer modellen. Ik geloof dat het zo zit dat Breitling in de jaren 70 failliet is gegaan. Ollech & Wajs heeft toen de failliete boedel opgekocht en ook licenties op ontwerpen vergeven. Daarom zie je ook meerdere merken met dit model. Dat heeft dus niets met replica’s te maken, in tegendeel.

Waarom niet? Hij heeft een score van 99,6% positieve feedback uit 1656 reacties. Dat is in mijn ogen een betrouwbare verkoper.

Misschien klets ik wat de Oekraïne betreft uit mijn nek. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik meen dat iemand op dit forum er onlangs voor waarschuwde. Zijn feedback ziet er inderdaad goed uit. Het klokje lijkt me vrij simpel, waarschijnlijk een 2414 kaliber (ook door Vostok gebruikt). Die zijn best degelijk. Absoluut geen kermishorloge.

Kijk en vergelijk:

Inderdaad is de gelijkenis tussen de Poljot Blue Angels (links…) en de Navitimer (…rechts) niet toevallig. :smiley:

Zelf gebruik ik de Poljot als “raggertje”, maar eerlijk gezegd doet dat geen recht aan het horloge: gezien de prijs krijg je er een prima horloge voor met een robuust uurwerk. Alleen als je ze allebei in handen hebt dan zie je echt wel héél duidelijk het kwaliteitsverschil in afwerking. Ook “loopt” het Breitling-uurwerk veel mooier en preciezer.
Of dát het prijsverschil waard is, is puur een persoonlijke afweging!

Groeten,
KJ

Bedankt voor de reacties allemaal. Eigenlijk wel zo’n beetje wat ik verwacht had.

Voor mij alleen een Rus als ik er voor een leuk prijsje tegenaan loop.

Dan zou ik Adriaan (vreugd2) eens een PB sturen…

poljot beviel me prima , een leuk horloge voor een lage prijs.
ik heb ook een wostok gehad en daar was ik iets minder over te spreken , voor het geld wat je ervoor betaald niet verkeerd , maar de afwerking was niet geweldig .

zowel Vosotk al Poljot vind ik mooie spullen voor een goede prijs. Poljot is idd mooier afgewerkt. Het 3313 uurwerk van Pljot ligt zeker op het niveau van een valjoux 7750!

Vostok is voor pakweg 30 euro een nieuw mechanisch horloge natuurlijk perfect :slight_smile:

Hoi, volgens mij reageer je toch te somber. Ik heb een aantal Poljots en Vostoks en heb slechts 1 keer technische problemen ondervonden. Ze lopen erg goed, zijn kwalitatief prima in orde en in dat opzicht een betere prijskwaliteitsverhouding dan duurdere horloges die ik ook bezit. Succes er mee.

Voor 30 euro kun je je geen dikke buil vallen. Ik hoorde dat Vostok handopwinders met straaljagers, duikers, slagschepen, tanks, parachutisten en ga zo maar door op het Waterlooplein verkocht worden voor 25 euro. Ze zijn eigenlijk best wel leuk voor dat geld. Dezelfde klokjes zijn er ook met een automatisch uurwerk, maar daar heb ik toch wel eens wat problemen mee gehad. Ik geloof dat de handopwinders een kaliber 2414 hebben. Klopt dat Arjay?

Ja, en de link van de straaljagers enz is dat de Vostoks oorspronkelijk ook voor militaire doeleinden werden geproduceerd. Vostok is ontstaan in WO II toen het duitse leger voor de poorten van Moskou stond werden er in allerijl machinerieen verplaatst naar Chistopol om de produktie van horloges, klokken, meters ed veilig te stellen. Uiteraard zijn er ook horloges voor burgerdoeleinden gemaakt. Ik heb zelf twee Vostok’s, een Vostok Breeze duiker en een Vostok Troika. Over de Breeze ben ik dik tevreden, de Troika vind ik wat minder, alhoewel hij zeer nauwkeurig loopt geeft de overbrenging van de as van de schroefkroon nog al eens problemen. Beide horloges zijn uitgerust met het bekende 30 steens 2416B caliber uitgerust. Als je hier de tijd van stelt worden de wijzers ontkoppeld bij het uittrekken van de kroon en gekoppeld bij het indrukken van de kroon. De Breeze heeft geen schroefkroon en bij deze gebeurd het stellen van de tijd zonder problemen. De troika heeft wel een schroefkroon de as op deze kroon is telescopisch met een veertje. Het mechanisch effect hier van is soms dat na het instellen van de tijd en het opschroeven van de kroon het mechanisme niet volledig word terug gedrukt. Het horloge blijft dan stil staan. Uiteindelijk zal het horloge toch gaan lopen, en als hij eenmaal loopt, en je draagt hem een tijd dan is er niets aan de hand. Je hebt overigens mensen die gek zijn op die nukken. Er zijn overigens genoeg Vostoks in een moderner jasje gestoken die zelfs fraai zijn, de attache bijvoorbeeld of de Retro modellen. Ook de black diver mag er zijn.

Over de aanvang van dit lijntje ivm met het lijken op bepaalde zwitserse modellen verwijs ik naar diverse discussies die er in het verleden zijn over het verschil lookalike, replica en regelrechte nep. Daar voeg ik aan toe dat de betreffende modellen (Albatros, Blue Angels Ruslan) een tijdlang niet meer zijn geproduceerd ivm voortbestaansonduidelijkheid van de naam Poljot. Momenteel worden er weer modellen onder de naam Poljot geproduceerd en ook de genoemde tijpes worden weer gemaakt maar deze tonen kwa wijzerplaatindeling geen enkele gelijkenis meer met de eerdere Navitimer lookalikes, alhoewel deze oude modellen nog wel af en toe worden aan geboden, ze zijn bij Russofielen namelijk nog steeds heel erg populair. Dat geld ook voor de Fortis lookalikes. Overigens heeft de commotie die Fortis in Duitsland en Zwitserland heeft veroorzaakt tot een leuke anekdote geleid. Zoals kenners weten is het ISS horloge van de russische bemanning van ISS een Fortis. Toen Fortis tegen de Poljot Aviator serie ging ageren, ging een van de russische kosmonauten Yuri Shargin zwijgzaam in verzet. Hij deed zijn Fortis af en verscheen voor de persfotografen met een Stuhrmanski Gagarin chrono om de arm . De betreffende foto is te zien op het onvolprezen net.

Arjay

Mooi verhaal Arjay van de bemanning van ISS.

Kan mij aansluiten bij het hierboven genoemde. Heb een Poljot en een aantal Vostoks en ze bevallen uitstekend. De Poljot is echt subliem afgewerkt, de Vostoks wat grover maar je klaagt niet voor 30 euro. Lopen perfect en zeer robuust.

Poljot bestaat helaas niet meer, wel zijn er volop ontwikkelingen. Het amerikaanse horlogeblad WatchTime heeft een aardig artikel hierover gemaakt in 2006: http://www.watchtime.com/archive/wt_2006_02/WT_2006_02_124.pdf

Ik ken het verhaal, er is al eens eerder over gesproken, maar de gegevens uit dit verhaal kloppen niet. Dit verhaal is via de toenmalige zwitserse Poljot verkoper op het internet verspreid die verkocht op de site www.Poljot.com. Als je dit adres nu oproept op het net dan krijg je de officiele verkoopsite van… 1MWF. Op www.poljot.ru wordt je verbonden met de nieuwe officieele site van 1MWF. daarbij dient te worden toegegeven dat Poljot en 1MWF wel bijna ter ziele zijn gegaan. Even een overzicht van de gebeurtenissen. Jarenlang was 1MWF de producent van Poljot de grootste horloge fabrikant van de toenmalige SU. Oorspronkelijk gewijd aan een partijbons van de communistische partij Kirov (nota bene in opdracht van Stalin gedood en door die zelfde Stalin tot nationale held gebombardeerd) ontstond in eerste de gebruikersnaam Kirova. Er werden voornamelijk horloges geproduceerd voor militaire doeleinden gebruikmakend van uit de VS geimporteerde gereedschappen. Mijlpaal was het in samenwerking met Omega geproceerde Stuhrmanski model gedragen door Yuri Gagarin. In dezelfde periode ging men de naam Poljot gebruiken voor de chrono’s werd oa de naam Strela gebruikt het berdijf ging zich ook op de export richten en groeide gestaag. begin zeventiger jaren kocht men uit Zwitserland de produktiemiddelen op van het bekende V 7734 kaliber nu bekend als P3133. De gebruikersnamen breiden zich uit, de namen Sekonda en Buran kwamen in beeld. begin jaren negentig vorige eeuw ontstond door de hernieuwde belangstelling voor mechanische horloges een hype voor russische horloges. 1MWF werd na de val van het communisme verkocht aan Particulieren, zoals zoveel zaken door Jeltsin in de afbraak werden gedaan. 1MWF raakte qua productie in een neerwaartse spiraal totdat er een tweede hype ontstond. Het vreemde is dat er enerzijds allerlei innovatieve stappen binnen het bedrijf werden genomen om de kwaliteit van de calibers te verbeteren, maar dat de eigenaar van 1MWF Xenofontov sr zijn belangstelling voor het maken van horloges verloor en plotseling aan de wandel ging met zijn bedrijfsonderdelen. Zijn zoon was daar echter helemaal niet blij mee en wist te voorkomen dat de merknamen 1MWF en Poljot werden verkocht. Vrijwel direct starte hij een site waarbij de voortgang van 1MWF aankondigde. Productiefasciliteiten van de calibers waren echter verkocht aan Maktime, het bedrijf dat de horlogekasten voor Poljot maakte. De kleine productieunit die zich in het gebouw van 1MWF bevond ging onder de naam Volmax verder. Personen die voor 1MWF begonnen voor zichzelf. Overigens bleef het andere Poljotbedrijf Poljot international gewoon bestaan. Het artikel wat je aanhaalt werd in die periode gepubliceerd door de correspondent van de oorspronkelijke Poljot.com site uit Zwitserland. Xenofontov jr heeft vervolgens de banden met dit Zwitserse bedrijf verbroken en het bedrijf zelfs verboden om de naam Poljot.com te gebruiken en ook rectificatie geeist van de door de correspondent gewekte indruk. Het vreemde is dat deze rectificatie ook is toegekend, maar toch komt regelmatig dit bericht weer boven water (het oorspronkelijke artikel komt uit 2005) De site www.Poljot.com word nu door 1MWF gebruikt als verkoopsite.
Inmiddels is de situatie in de russiche horlogeindustrie danig aangescherpt. Recent is er in Rusland een conferentie gehouden waarbij alle betrokken personen afspraken hebben gemaakt om met elkaar samen te gaan werken om de russische horlogeindustrie opnieuw op de kaart te zetten. Geschillen zijn bijgelegd, en in de praktijk word er weer druk samengewerkt. Alhoewel formeel gezien het bedrijf Maktime eigenaar is van de produktiemiddelen voor de calibers van Poljot, vind de produktie ervan feitelijk bij Volmax plaats. Deze zijn ook bezig geweest met het standariseren van bijvoorbeeld de platines voor het P31 caliber. In samenwerking met ETA zijn nieuwe gereedschappen gekocht. En als je de verkoopsite van 1MWF bekijkt zijn daar weer veel van de oorspronkelijke Poljot modellen terug te vinden. We wachten af wat de ontwikkelingen zijn.
De foto van de ISS kosmonaut heb ik van de site van Netchrafik gehaald.

Arjay

2 likes