Poljot-vraag

Ik ken er helemaal niets van, dus aub een beetje begrip/medelijden/understanding…

Ik zie hier regelmatig imho mooie “military”-watches van POLJOT passeren.

Nu zag ik onlangs op een ander forum ( :smiley: ) een POLJOT NAVITIMER BLUE ANGELS ???
Hu ? Ik dacht dat Navitimer exclusief Breitling was ?

Is Poljot nu een “respectabel” en degelijk merk of niet ?
Ik moet wel zeggen dat er nergens op het horloge het woord “Breitling” stond.
En dat vind ik toch al een vorm van enige eerlijkheid.

Enfin, de Poljots die ik hier soms zie vind ik wel mooi, maar ik vraag me af hoe de meesten hier tegenover staan ?
Ik trek voor niks of niemand partij, ik vraag het gewoon als totaal onwetende newbee…

Of is hier in het verleden ( bij Poljot bedoel ik ) een hele historiek aan voorafgegaan ?

Dank U voor jullie aandacht. :wink:

Forumlid Arjay weet hier veel meer over te vertellen dan ik, maar omdat het merk Poljot mij na aan het hart ligt bij deze toch mijn bescheiden duit in het zakje. Kwalitatief is er in elk geval helemaal niets mis met Poljot. De prijs-kwaliteitverhouding is bijna ongeëvenaard. Je mag het merk zeker respectabel noemen. Gezien de prijzen is het natuurlijk niet echt eerlijk om Poljot te vergelijken met Breitling. Doe je het toch, dan zal de vergelijking voor Poljot zeker niet ongunstig uitvallen. Het ontwerp van de (Blue Angels) Navitimer is in dit verband al eens aan de orde geweest. Ik kon het draadje niet meer vinden, maar volgens een kenner (ik denk wederom Arjay) heeft Poljot (eventueel onder een andere naam) de rechten op het design ooit op legitieme wijze verkregen. Geen nep, geen namaak, maar gewoon mooi, goed en relatief goedkoop. Over de historische aspecten van Poljot heeft Arjay al regelmatig interessante stukjes op dit forum geplaatst.
Iemand noemde zijn Poljot in een vorig draadje ‘mijn raggertje voor erbij’, maar voegde daaraan toe dat dit eigenlijk geen recht deed aan Poljot. Hoe mooi de Poljot Blue Angels zijn, kun je hier zien.

.

Adriaan

Bedankt voor dit informatieve antwoord; ben weer een stukje wijze geworden.
Je ziet wel verschil met het “moederbedrijf”, maar echt lelijk kan ik hem toch ook niet noemen…
Super veel ken ik er nog niet van, maar ik lees toch dagelijks in het boek van Benno Richter. (tu)

In feite kom je hier terecht in het fenomeen is het een fake, een lookalike of iets anders. De een zal zeggen wel, de andere niet en weer een ander zal het een worst wezen. Feit is dat de Ruslans, Albatrossen en blue Angels nog steeds populair zijn. Inmiddels zijn ze zelfs weer volop de krijgen. Een tijdje zag het er naar uit dat het over en sluiten was met bepaalde Poljot gerelateerde types sowizo was er onduidelijkheid over het lot van 1MWF en de naam Poljot, maar sinds er weer mondjesmaat onder de naam Poljot wordt geproduceerd zie je ook weer de bekende Navitimer lookalikes aangeboden worden, in eerste instantie met een iets gewijzigde wijzerplaatindeling, maar inmiddels ook weer de oorspronkelijke modellen. De zaak blijft in beweging omdat er toch wrijving bestaat tussen de diverse russische merken die er aanspraak op maken de erven van 1MWF te zijn. Zodra ik het wat minder druk heb zal ik daar eens wat over schrijven.

Arjay