Poljot

Hallo allemaal!!

Ik ben nog maar net besmet met het horloge virus:D
Maar heb al wel vaak mensen over Poljot,
vind wel dat ze mooie horloges maken.
Alleen weet ik helemaal niks over dit merk.

Is het een merk wat hun horloges zelf ontwerpt?
Ik heb namelijk al meerdere ontwerpen gezien die erg veel op breitling, fortis of een ander merk lijken! Of is dit maar toeval? Ik vind het ook erg vreemd dat hun naam "Poljot"niet altijd op de dial staat.

Ik hoop dat jullie me er wat meer over kunnen vertellen.
gr Misha

Re: Poljot

www.poljot.com

Het Volmax concern is nu eigenaar van de Poljot fabriek. Het merk Poljot wordt voornamelijk voor de thuis markt gebruikt. Merken als Aviator en Buran zijn voor de export. Behalve de uurwerken van Poljot worden ook steeds vaker ETA uurwerken (automaat) en de Valjoux 7750 (chrono automaat) gebruikt.

Inderdaad heeft Poljot look alike modellen gemaakt, maar ook veel eigen ontwerpen.

maar wat vinden jullie van het merk?
is het kwaliteit?
Dus is het zo dat poljot meerdere merken uitbrengt? en welke is daar het beste van, Aviator, buran ?

gr. Misha

De kwaliteit/prijs verhouding is erg goed bij Poljot, vooral voor de chrono’s met het bekende P3133 uurwerk.
Het is niet zo dat Poljot verschillende merken uitbrengt. Poljot is zelf een merk van de First Moscow Watch Factory. Zij zijn in de jaren 60 het merk Pojot (het woord betekent vlucht) gaan voeren om de vlucht van Yuri Gagarin, de eerste mens in de ruimte, te herdenken. Hij droeg namelijk op die ruimtevlucht een horloge van de 1stmwf, een Sturmanskie.
Nu is er een merk Volmax opgericht, gevestigd in hetzelfde gebouw als Poljot, dat o.a. Pojot uurwerken gebruikt in hun horloges met de Aviator, Buran etc. namen.

Ik ben erg tevreden met mijn Pojot Strela, een heruitgave van het horloge dat Leonov droeg toen hij als eerste mens een ruimtewandeling maakte.

Kijk ook eens op het russian watch forum van www.watchuseek.com

Je horloge ziet er geweldig uit Vandaahl!!:slight_smile:

er zijn dus geen slechtere merken van Poljot?
Ik bedoel Aviator zou bijvoorbeeld niet onder doen van Buran??

Ben in het bezit van de volgende Poljots:

Aviator 1 black:

en de Shturmanski:

Fijne klokken. Prima prijs/kwaliteit verhouding.

Wellicht dat Arjay, onze “Russen-expert” nog iets kan toevoegen.

Gr. Patrick

Patrick ook al 2 prachtige exemplaren!
Vooral de bovenste aviator mooie stoere klok, heeft wel wat weg van een Fortis vind ik.
Weet jij of dat driehoekje boven de dial van Fortis is weggehaalt of is dat niet iets speciaals van Fortis?

Ik moet je het antwoord schuldig blijven Misha, ik heb geen idee.

Gr. Patrick

Dat driehoekje is niet speciaal Fortis. Meerdere “Fliegeruhren” (vrij vertaald pilotenhorloge) hebben dat. Doe er maar eens een zoektochtje naar. Laco, IWC, Lacher hebben dat driekhoekje ook. Toch wel kenmerkend voor een “Flieger”

Fortis en Poljot hebben een aantal jaren geleden flink met elkaar in de clinch gelegen over dit horloge. De poljot zou teveel op de Fortis lijken maw een copie. Fortis heeft dit aangevochten en is zover gekomen dat (voor zover ik weet) dit model in europa niet meer officieel verkocht mocht worden.
Via internet is het volgens mij nog wel te vinden, daarnaast was het natuurlijk publiciteit voor poljot.

Heb zelf een poljot met P3133 uurwerk gehad, niets mis mee, loopt mooi, alleen een gevoelige chronograaf (je mag hem niet resetten terwijl ie loopt, kan ie niet tegen, bij nieuwere chrono’s gaat dat niet) Uiteindelijk is de mijne verhuist omdat ik een witte wijzerplaat had gekozen, weer eens iets anders, maar ik kon er niet aan wennen en moet me toch maar bij zwart houden.

Aviator en Buran zijn beide merken van Volmax. Dat is dus niet echt Poljot maar ze worden in dezelfde fabriek geproduceerd en gebruiken wel de Poljot uurwerken. Verschil in kwaliteit is er niet. Aviator gebruiken ze voor op op pilotenhorloges geïnspireerde modellen, de Buran-lijn is genoemd naar de Russische spaceshuttle.

Dat driehoekje is zodat je in het donker kunt zien welk punt op de wijzerplaat 12 uur is. Die twee rondjes trouwen ook, dus een driehoekje met twee rondjes is een beetje dubbel. Toch zie je dit vaak op pilotenhorloges die natuurlijk vaak bij slechte verlichting worden gebruikt

Ik heb weinig toe te voegen dan wellicht het volgende. Als je nu naar de onder de naam Buran uitgebrachte horloges gaan ze meer de design kant uit terwijl het vroeger een beetje een Tutima- achtige flight-watch was. Weliswaar wordt de oer Buran nog af en toe aangeboden, maar het is de bedoeling dat men met de produktie ervan gaat stoppen. De nieuwste Buran is er een met een Valjoux 7750 caliber in lunar uitvoering (te zien bij Russiansouvenirs helaas met slechte foto. Er doen nog steeds allerlei wilde verhalen de ronde over het voortbestaan van 1MWF, maar men gaat driftig door met het uitbrengen van nieuwe modellen, oa te zien bij Julian Kampmann (Poljot24de). Ik merk overigens dat ik niet de enige russenexpert ben, en ik vind dat prima.

Arjay, inmiddels bijna weer volledig aan het werk.

Sinds eind 2004 bestaat de 1stMWF en het merk Poljot niet meer. Volmax heeft de boedel van 1stMWF overgenomen en Vostok produceert inmiddels de 2609 caliber varianten en het 2612 alarm caliber. Maktime produceert nu de 3133 en varianten.
De Poljots die nu nog te koop worden aangeboden komen uit oude voorraden.

Goed om te horen Arjay!! Gefeliciteerd!