Poljot

Ik zie met enige regelmaat Poljot in het forum staan, en nieuwsgierig als ik ben google ik op Poljot en wat zie ik, een nieuwe verslaving, erg mooie klokjes (maar ook hele lelijke helaas) Nu is mijn oog gevallen op Buran Horlogetype 2612/6501714 Uurwerk Poljot 2612, 18 jewels, handmatig opwinden. Deze heb ik ook al een keer op het forum voorbij zien komen.

Het handmatig opwinden heb ik alleen bij horloges nog geen ervaring mee. Is dat handig/makkelijk of ga ik me na 3 keer opwinden al opwinden over het feit dat ik iedere keer kijk naar een stilstaant horloge die maar 2 keer per dag de juiste tijd aangeeft ;-))

En

is er ook een winkel in nederland die dit verkoopt of is het enkel via internet te krijgen?

Het lijkt ongelooflijk, maar er is een tijd geweest dat alle uurwerken (behalve zandlopers en zonnewijzers) op de een of andere manier handmatig moesten worden opgewonden. Persoonlijk vind ik het 's ochtends gelijkzetten en opwinden wel een ontspannend gevoel geven. Een moment van samenzijn, als het ware, tussen mijzelf en mijn klokje. Nadeel: als je hem te strak opwindt, is hij stuk.

Ik zou bijna zuchten, de jeugd van tegenwoordig. Ik ben nog opgegroeid (en zo oud ben ik nou ook weer niet) in een tijd zonder PC en mp3 speler. En ja, ik wond mijn timex horloge elke ochtend weer op, voor ik naar school ging. Nu heb ik automaten, maar ook nog steeds handopwindbare horloges. Erg leuk om dat te doen.

Bedenk, dat van dat kleine beetje energie die je aan dat klokkie toevoegt, het twee dagen of langer kan lopen.

Dat bedoel ik nou: wat zo’n machientje niet allemaal terugdoet voor een klein beetje aandacht. Zoiets schept een band.

Wat betreft opwinden hebben jullie me overtuigd! Nu nog een adres waar ik ze in levende lijf kan bekijken. En inderdaad ik ben te jong m.b.t. handmatig opwinden van horloges, ik ben opgegroeid met Flik Flak! Dat was mijn eerste horloge.

Robbertsen, je hebt een PM.

Het te strak opwinden van een horloge is in principe eigenlijk onmogelijk hoor ,
ik zeg in principe, om te voorkomen dat iemand dat toch probeert en met een waterpomptang aan de slag gaat.:slight_smile:

Vreugd2 je hebt een PM

Hallo,

Je zou op 28 januari a.s. naar de Rikketik-beurs in Houten kunnen gaan: daar liggen altijd genoeg Poljots om eens rustig te bekijken (en dan volgt het kopen meteen vanzelf…) Volgens mij zijn er geen winkels in Nederland die (als officiële dealer) Poljots verkopen.

Zelf ben ik erg enthousiast over Poljot: mooie historie, leuke modellen en ‘dik waar voor je geld’.

Het handmatig opwinden is alleen maar leuk: je kunt er een heel ritueel van maken maar ook gewoon even tussendoor weer een paar slagen geven. Trouwens, nadat ik m’n Poljots helemaal hebt opgewonden, lopen ze meer dan 2 dagen. Mooie techniek, toch?!

Ik heb er nooit echt problemen mee gehad met het opwinden van mijn Poljot, en zeker is twee dagen niet overdreven. Mijn vriendin heeft een Russische oma en daar ken ik het merk eigenlijk van, leuke klokken voor weinig geld maar ik heb liever een automaat… (mischien is het inderdaad een generatieprobleem :D)