Poll - Afmeting van vintage horloges

Wel leuk als je daar de wiskunde op los laat. Een vierkant horloge van 35mm heeft een 1225mm oppervlakte. Die oppervlakte komt overeen met een rond horloge van 39.5mm. Dat komt redelijk overeen hoe rond zich tot vierkant verhoudt qua hoe ze dragen vind ik

3 likes

Mijn bovenbuurman @koekoek:

3 likes

Leuk weetje:). Altijd goed om wiskunde los te laten op horloges.

2 likes

Ik had een Bulova Accutron 214 Spaceview met diameter van 32 mm maar dat vond ik toch echt wel te klein en ik heb de Accutron uiteindelijk verkocht. 35 of 36 mm is voor mij de sweet spot, maar diameter is slechts één onderdeel om te bepalen of een horloge te klein is of niet. Op bracelet staat een horloge groter en ook de kastvorm kan een horloge net wel of niet te klein maken.

1 like

Heb ik al oar keer omgegad. Best nice

1 like

Waar moet t heen met deze wereld… Ik hou t bij mijn Super Avenger 2 en soms de Deepsea

Dat vind ik nou echt afgrijselijk.

image

Weet ik… ik hou niet van dames horloge maten… mijn vriendin draagt een Daytona…

Mijn vintage Omega’s zijn 34 en 35 mm en draag ik graag, daarnaast heb ik enkele vintage horloges van 33 mm en zelfs nog iets kleiner die ik een enkele keer ook wel draag. Sommige kleine vijftiger jaren modellen zijn heel plat met mooi gebold glas, deze kun je prima dragen (ook op mijn pols van 17,5 cm).

Op de foto zie je het 32 mm horloge welke mijn vader heeft gedragen van ongeveer 1960 tot 1979, twee jaar geleden kreeg ik het van hem en draag ik het af en toe. Hij heeft zelf momenteel een groter model Olympic, dit is alleen nog in naam hetzelfde merk. In de oude Olympic zit een een ETA uurwerk (handwinder). In de nieuwe Olympic zit een Miyota Quartz.

Toevallig vandaag een 33mm om, mijn kleinste klokje

1 like

Deze Enicar een paar jaar geleden gevonden op een rommelmarktje tijdens een vakantie in Friesland.
Met zijn krap 29mm kast doorsnee vind ik 'm echt te klein om te dragen maar ik heb hem -of is het haar - altijd gehouden omdat ik met name de wijzerplaat zo mooi vind. Als dameshorloge trouwens prima, denk ik en wat is er op tegen om ook een paar mooie dameshorloges in de verzameling te hebben?

2 likes

Draag regelmatig 32 en 33mm modellen. Ik vind persoonlijk de breedte maat niet zo boeiend, de lug to lug en de kromming van de lugs zijn veel belangrijker. Ook de dikte van de bezel maakt een horloge groter of kleiner dan de breedte maat doet vermoeden.
Net geen 33mm

1 like

Helemaal mee eens.

34mm… Zit heerlijk en niet te opvallend :sunglasses:

1 van de weinige waar (Ik het persoonlijk) wel bij vind staan in dit topic.
Maar Jasper je moet wel een Smurf zijn :joy::joy:
Je lijkt zoveel groter op Youtube :grin:

1 like

Is die dail gemaakt van een kwartje :rofl:

1 like

Klein maar fijn, net als de voorkeur voor mijn horloges :stuck_out_tongue:

1 like

1 like

34 mm

Staat te koop trouwens in het blauwe deel, met originele doos en papieren.
Draag hem bijna niet want te klein vindt ik.