Poll de Beste horlogeschroevendraaierset

Topschroevendraaiers met softgrip

image

image

6 likes

Sjieke set!

1 like

Leek op het eerste gezicht wel dartpijltjes, of fonduevorkjes :see_no_evil:

Maar eens met dat goed spul beter is dan goedkoop spul. Da’s wel vaker in het leven. Bij duurder maar beter spul denk ik nooit aan wat het gekost heeft, maar wel hoe tof het in gebruik is. Autootje, horloge, barbecue: ik ben “blij” dat ik meer betaald heb.

2 likes

Hoi,
dat is de nieuwe site van Star import ofwel Peter van de Kraats.
Hij staat ook altijd op de rikketik.

Peter zorgt ook het juiste gereedschap voor de deelnemers van clincs die ik geef.
Zijn website is;
https://www.spareparts-watches.com/

2 likes

Oh! Ok, dat had ik niet zo gauw gezien, dacht dat het van die jongen van hier was.

Bergeon is leuk maar voor dagelijks gebruik niet de softgrip nemen.

VOH en Horia zijn beter en het mooiste zijn die van Petit Pierre

1 like

Begonnen met een set van Beco (foto links) en later tegen een 2e hands Bergeonset aangelopen. Ik kan niet aangeven welke beter is, allebei prima sets in gebruik. Daarbij past de inzet van Bergeon prima in de Beco. De Beco ietsjes meer voorkeur, zijn net wat dikker en vind ik prettig vasthouden.

Werkt voor mij ook niet en een doosje is handiger meenemen/opbergen.

Misschien wel de belangrijkste tip. Hou je schroevendraaiers scherp en recht. Een goede set met beschadigde inzet slopen ook je schroeven.

3 likes

Wat me hier opvalt is dat niemand het over de vorm van het blad heeft. Als je je metalen band wilt verstellen (daar gebruiken de meesten onder ons de schoevedraaiers voor) dan kun je toch echt het beste curvature nemen, bv Bergeon 7895 (1.6 voor Rolex, en 1.8 voor Omega)
Deze vorm voorkomt beschadiging van de schroeven.

Hier een foto van het blad:

Deze vorm gebruikt Rolex zelf ook:

4 likes

Ja alleen zijn nieuwe bitjes vele malen duurder en om ze te slijpen heb je een peperdure special tool nodig van bv Horotec.

Voor de high-end horloges uiteraard wel een aanrader om kans op beschadiging van schroeven te minimaliseren

2 likes

Ach wat is duur. Ik betaal $11 per stuk bij Ofrei, en Ik verslijt er max 1-2 per jaar (en ik verstel regelmatig aangezien mijn dochter en/of vrouw ook wel eens een sub oid wil dragen).

Ik heb hier op het forum (en op Uhrforum) 4 Rolex horloges gekocht, en bij 3 waren er 1 of meerdere schroefjes behoorlijk beschadigd.
Komt erg knullig over van zgn liefhebbers, die blijkbaar of op het verkeerde moment zuinig zijn, of niet de moeite hebben genomen om zich er even in te verdiepen, en met hun Gamma setje los gaan op een horloge van 5k of meer

We moeten het dus promoten en toejuichen dat zo veel mogelijk forumleden wel een knap schroevedraaiertje(s) kopen, en bij sterke voorkeur hol geslepen (curvature) als het gebruikt wordt voor de metalen band.
En als een paar tientjes toch te veel is, ga dan met je kostbare horloge naar een juwelier om het te laten doen

6 likes

Wellicht gebruikte ik niet de juiste benaming, maar ik bedoelde hetzelfde:

2 likes

Juist!! Ik denk vooral ook aan de kosten en de zielepijn die er geleden wordt na een uitschieter met een goedkoop stuk gereedschap.

Nu maar hopen op een vaste hand en een surplus aan zelfvertrouwen met mijn nieuwe Bergeons.

1 like

waar heb je die gekocht???

Ja precies :+1:t2:

Waarom voorkomt deze vorm van schroevendraaiers krasjes?? Ik mis ff het inzicht.

Goed adres. Jammer dat ze de originele Bergeon Curvature bladen niet leveren. Het alternatief wat ze wel aanbieden (5 bladen 1,6mm voor 11€) zal ik eens bestellen. Ze passen in de Bergeon schroevedraaiers, en misschien zijn ze zo verkeerd nog niet. Voor die prijs is het het proberen waard. De originele van Bergeon breken ook gewoon bij hele vaste schroefjes nl.
Dus dank je SAT

1 like

Wellicht speciaal voor Rolex en Omega de Official Geneva met curvature bladen, ziet er ook goed uit.

1 like

Nou die breken als glas, dus die kan ik niet aanraden. Ik heb de gebroken bladen wat geslepen en nu gebruik ik hem voor m’n bril.

Al breken de originele Bergeon’s uiteindelijk ook, maar veel later

1 like

Het verstandigste is om deze bladen te gebruiken in combinatie met een moment schroevendraaier. Zelfs dan breken ze na verloop van tijd.

Grootste voordeel van deze speciale bladen is de mooie pasvorm waardoor je bijna nooit een beschadigde schroefkop krijgt.

1 like